Amire a válság tanított minket 2008-ban
Ősszel az Amerikából indult pénzpiaci válság újabb hulláma vonult végig a világon, amely ezúttal nagyon súlyos gazdasági következményeket hozott magával. Ennek kapcsán a médiában és a közbeszédben is egyre gyakrabban forogtak olyan gazdasági kifejezések, amelyekkel kénytelen kelletlen bővíthettük szókincsünket. Íme ezekből egy rövid válogatás.
A tavaly augusztus elején az USA-ban kezdődött a hitelpiaci válság, amely a másodlagos jelzálogpiacról indult ki, idén ősszel ismételten meglepte a világot. Amikor már megnyugodni látszottak a kedélyek és úgy tűnt, hogy a világ ennyivel megúszta, jött az újabb fekete leves – az előzőnél is feketébb. Ezúttal viszont a világ összes régiójára kiterjedt a válság és hirtelen befékezett a világgazdaság.
A kialakult helyzet magyarázata során olyan gazdasági kifejezések röpködtek, amelyek nagy részével normális esetben csak szakemberek találkoznak és „békeidőben” a nyilvánosság helyett a közgazdasági könyvek mélyén lapulnak. A média hirtelen tele lett olyan kifejezésekkel, mint recesszió, subprime válság, shortolás…vagy a talán leginkább érthető kifejezés: a gazdasági válság. Csak kapkodhattuk a fejünket, hogy miről is van szó.
© AP |
A jelenlegi gazdasági visszaesés a subprime, vagy az úgynevezett nem elsőrendű jelzálogpiaci válság kirobbanásával kezdődött tavaly augusztusban. Az ezredfordulót követően történelmi mélyponton lévő kamatlábak miatt az olcsó hitelből történő ingatlanvásárlások hatására először az USA-ban, majd más országokban az ingatlanárak növekedését váltotta ki. Az olcsó hitelnyújtás a jelzáloghitelt nyújtó pénzintézeteket arra ösztönözte, hogy sokkal több hitelt bocsássanak ki, mint amennyit a fedezetül szolgáló ingatlanok lehetővé tettek volna. A befektetési bankok pedig az ügyfelek pénzét szívesen invesztálták ingatlanalapokba jó megtérülés reményében. Amikor kiderült, hogy erre nincs remény, olyan befektetési „termékeket” vittek piacra, amelyekben a biztonságos elemek mellett néhány elfuserált is volt. E termékeket más befektetési intézmények megvették, „átcsomagolták” őket, hozzájuk keverték a saját kínálatuk darabjait, és a saját termékükkel jelentek meg a piacon; így az általuk nyújtott szolgáltatások kockázata mások problémájává vált. És ez így folytatódott jó sokáig (mert ezen a bankvilágban sokan jól kerestek, s képesek voltak elfedni a rendszer üszkösödő sebeit), mígnem egy napon kiderült, hogy a befektetők nem juthatnak a pénzükhöz, mert a bankoknak nincs elég bevételük a követelések kielégítésére. A problémát tetőzte, hogy ezzel a tengerentúli kockázatok szétterültek a világban, és alaposan megtépázták a pénz- és tőkepiacokat, illetve bankszektorokat.
Az idén ősszel bennünket is elért újabb válsághullám elindítója a 158 éve alapított Lehman Brothers – nagyságra a negyedik legnagyobb amerikai befektetési bank – csődje volt, amelynek következtében nemcsak a tulajdonosok, hanem a befektetők pénze is elúszott. Erre eddig korábban soha nem volt példa: ha csődbe is ment egy bank, a befektetők pénze attól még megmaradt. Ez olyan mértékű bizalomvesztést okozott a piacon, hogy a bankok egymásnak sem akartak hitelezni, mondván, ilyen alapon már semmiben sem lehet bízni. A bizalomhiány miatt kiszáradtak a pénzpiacok és megszűnt a likviditás. Ennek következtében a gazdaság többi szereplője sem tudott hitelhez jutni és drasztikus visszaesések következtek be a beruházások terén és a hiteligényes iparágakban (pl. autó- és építőipar).
New Yorki tőzsdeügynök, miután a Lehman Brothers csődbe ment © AP |
Mivel a termelőágazatok nem jutottak pénzhez, a termelés elkezdett visszaesni, ezzel a pénzpiaci válság elérte a reálgazdaságot és már a lakosság számára is érezhetővé vált a válság. Egyre több gyár jelentette be leállását és egyre nőtt az elbocsátottak tábora. Folyamatosan bővült azon országok listája, ahol a gazdasági növekedés visszaesett és beköszöntött a recesszió, vagyis amikor a bruttó hazai termék (GDP) két egymást követő negyedévben csökkent.
A válság e hullámának következménye volt az is, hogy nagymúltú bankok dőltek be és sokat közülük állami segítséggel kellett megmenteni.
Emellett az úgynevezett short-ügyleteket is – átmenetileg – betiltották több helyen, hiszen több nagybanknak ez okozta a vesztét. Egy ilyen ügylet során a tőzsdén egy befektető ugyanis úgy is spekulálhat, hogy kölcsönbe vesz értékpapírokat, amelyeknek rövidtávon esik az árfolyamuk. Ilyenkor short-ügyletet köt, s eladja az értékpapírt abban a reményben, hogy olcsóbban vásárolhatja vissza s adhatja át a tulajdonosának. Ha jól számított, akkor a két ár közötti különbség a zsebében marad.
A pénzügyi piacok állami mentőakcióinak része volt a kisbetétesek megvédése is, melynek következtében felemelték a kormányok a betétbiztosítási limiteket - vagyis azt a határéréket, amelyért az állam garanciát vállal, ha egy bank csődbe megy, hogy a kisbetétesek ne bukják el a megtakarításaikat.
© AP |
A spekulatív támadások kapcsán az államcsőd lehetősége is többször felmerült, vagyis, hogy a magyar állam nem éri el a működéséhez szükséges forrásokat, és ezért a fizetési kötelezettségeit nem tudja teljesíteni. Az ilyen támadások kivédése érdekében a kormány és a jegybank készenléti hitelkeretért folyamodott a Nemzeközi Valutaalaphoz (IMF), az Európai Unióhoz és a Világbankhoz. Ennek eredményeképp Magyarországnak összesen 25,1 milliárd dolláros mentőövet dobtak ezek a pénzintézetek.
Nálunk emellett még komoly gondot jelentett az állampapírpiac befagyása is. Az állampapír nem más, mint az államnak nyújtott hitel megtestesülése. Az állam általában (a világ legtöbb országában) többet költ, mint amennyi bevétele van, amelynek finanszírozására értékpapírokat bocsát ki. A válság hatására és a befektetők kockázatkerülésének hatására a befektetők azonban biztonságosabb befektetések után néztek, és kialakult az a helyzet, hogy a kockázatosnak minősülő magyar állampapírokat senki sem akarta venni.
Bár az állampapír piac - úgy tűnik - kezd lassan ismét magához térni, erre a piacra az ország iránt elveszett befektetői bizalom miatt még mindig nem lehet túlságosan alapozni. Még sokat kell azért tennünk, hogy visszaálljon a bizalom. Addig is ott van az IMF/EU/Világbank által nyújtott készenléti hitelkeret. Az IMF-hitelért cserébe a kormány vállalta a költségvetés kiadásainak csökkentését, amelynek az egyik elhíresült eleme volt a 13. havi bérek megvonása a közalkalmazottaktól és köztisztviselőktől.
Sz. Zs.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.