2008. október. 17. 15:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. december. 21. 21:50 Gazdaság

Válságkommunikáció – Nagyon leszerepeltünk

Új kifejezést tanul a kommunikációs szakma: „recessziós PR”. Ha a válságkommunikációra is áll, hogy saját kárán tanul az ember (vagy a bank, vagy éppen a kormány), akkor igen jó helyzetben vagyunk: van miből tanulni. Az elmúlt napok hemzsegtek a kommunikációs hibáktól, a hitelválság egyre inkább hitelességválsággal párosul.

Ha valaki nem ért a tőkepiaci kommunikációhoz, akár egy egész országot is a válság szélére sodorhat – többek között ez a tanulság is levonható az elmúlt napok történéseiből. Az IMF-fel való megállapodás vagy éppen az Európai Központi Bank és az MNB ötmilliárd eurós „csomagjának” bejelentése például – rövid távon legalábbis – egyaránt visszafelé sült el: ahelyett, hogy megnyugtatta volna a kedélyeket, az egész világsajtóban megerősítette az „Izland után Magyarország következik” hangulatot, amire a forintárfolyam és a tőzsdeindex – szinte törvényszerűen – azonnal brutális gyengüléssel reagált.

A piaci elemzők először értetlenül fogadták a bejelentést, majd igyekeztek megmagyarázni, Magyarország miért nem Izland. Iskolapéldája az eset annak, hogy tudja egy jóhiszemű, pozitív aktus – negatív piaci környezetbe bedobva – a pánik csillapítása helyett azt még inkább felfűteni. A piacok ki vannak „hegyezve” a következő rossz hírre. Mi ezt tálcán kínáltuk fel nekik, ráadásul úgy, hogy mi kerültünk egyedül előtérbe a világsajtóban – értékeli a helyzetet Schillinger Attila, az Avantgarde Group ügyvezetője.

A Wall Streeten vagy a Cityben meg lehetett volna találni a pénzügyi válságkommunikációra specializálódott szakembereket. Egy szakértő megbízása meglehet, néhány százezer dollárba került volna – ez az összeg azonban eltörpül, ha a pánik által a nemzetgazdaságnak okozott kárral vetjük össze.

További részletek: ecoline.hu

zöldhasú
Hirdetés