Fél évet csúszhat a Nabucco finanszírozási csomagja
Legalább fél évet csúszhat a Nabucco-projekt finanszírozási csomagjának összeállítása a világméretű hitelválság miatt, a késlekedés azonban nem veszélyezteti a gázvezeték-beruházást – mondta Bayer Mihály Nabucco-nagykövet.
Nem a féléves csúszáson múlik a Nabucco sorsa, ennél sokkal összetettebbek a szállítási, a kitermelési, a gázbiztosítással kapcsolatos problémák – mondta Bayer Mihály. Akár már az év végéig megszülethet a kormányközi megállapodás a Nabuccóról, azt követően, hogy a projektben részt vevő cégek heteken belül megírhatják az egyezmény tervezetét.
Az Európai Unió valószínűleg nem vesz majd részt a projekt finanszírozásában. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és az Európai Beruházási Bank ugyanakkor egyértelművé tette, hogy hajlandó finanszírozni a beruházást, emellett a Világbank is érdeklődött a projekt iránt – tette hozzá.
A nagykövet hangsúlyozta, hogy akár már az év végéig megszülethet a kormányközi megállapodás a Nabuccóról, azt követően, hogy a projektben részt vevő cégek heteken belül megírhatják az egyezmény tervezetét. A vállalatok azt szeretnék, ha már novemberben aláírnák az egyezmény. Ez a dátum azonban lehet, hogy túl ambiciózus – mondta Bayer Mihály.
Magyarország elfogadja azt, ha a projektben részt vevő cégek szövegezik meg a megállapodást. A diplomata szerint leginkább Törökországon múlik, hogy mikor lehet aláírni a kormányközi megállapodást. Az egyezmény hiánya akadályozza a vállalatokat is a továbblépésben, a végső befektetői döntés meghozatalában – húzta alá.
Molnár Csaba, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára a bizottság keddi ülésén elmondta: Magyarország már készített egy tervezetet a kormányközi megállapodásról, a projektben szereplő országok közül eddig azonban csak Ausztria és Románia jelzett vissza.
Az államtitkár rámutatott: Magyarország jelenleg 14 milliárd köbméter gázt importál évente, ez 2020-ra 17-18 milliárdra nőhet. A Nabucco és a Déli Áramlat 2-2 milliárd köbmétert adhatna ehhez évente – tette hozzá. Magyarország érdeke, hogy a 2013-tól rendelkezésre álló azeri mellett türkmén, iraki és egyiptomi gáz is legyen a vezetékben – mondta Molnár Csaba.
Németh Zsolt, a külügyi bizottság fideszes elnöke szerint Magyarország jelenlegi álláspontja a gázprojektekkel kapcsolatban ellentétes a magyar nemzeti érdekkel: szakmailag a Nabuccónak kell prioritást adni. Politikailag nem lehet úgy tenni, mintha a Nabucco és a Déli Áramlat nem hatna egymásra. A kettő ugyanis kizárja egymást az orosz törekvések miatt. Először a Nabuccót kell létrehozni, utána az oroszok "annyi vezetéket építhetnek, amennyit csak akarnak" – tette hozzá.
Oroszország álláspontja ellenséges a Nabuccóval, a Kaszpi-térség gazdasági szuverenitását korlátozó orosz politika veszélyezteti a projekt megvalósulását – mondta Németh Zsolt.
A Nabucco – a jelenlegi tervek szerint – nem orosz, hanem közép-ázsiai földgázt szállítana Európába, azonban a vállalkozás elindítása késésben van a Déli Áramlathoz képest, és a Nabucco vezetéket földgázzal ellátni hivatott közép-ázsiai országok hajlandósága sem egyértelmű.
Az évi mintegy 30 milliárd köbméter szállítási kapacitású Déli Áramlat az orosz Gazprom és az olasz Eni energiavállalat közös vállalkozása orosz földgáz Európába juttatására, elkerülve a hagyományos útvonalakat. A Déli Áramlat gázvezeték a krasznodari területről a Fekete-tenger alatt haladva érné el Bulgáriában Várnát, ahonnan két ágra válik szét: az egyik ága Görögország felé indul Olaszországig, a másik Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át északról érné el Olaszországot, és a tervek szerint ausztriai ága is lenne.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.