A kínai gazdasági nacionalizmus nyugtalanítja az európai befektetőket
A kínai gazdasági nacionalizmus erősödése nyugtalanítja az európai befektetőket, jóllehet a Kínában jelen lévő európai vállalatok többnyire optimisták az ázsiai országban lévő érdekeltségeiket tekintve – közölte kedden az EU Kínai Kereskedelmi Kamarája (European Union Chamber of Commerce in China, EUCCC).
Az európai befektetők Kína erős gazdasági növekedését tekintve bizakodóak, azonban az ázsiai országban befektető vállalatok egyre kifinomultabb protekcionizmussal néznek szembe – derült ki az EUCCC éves helyzetjelentéséből. „Egyre növekszik a gazdasági nacionalizmus, és ez aggodalommal tölt el minket” – mondta Jörg Wuttke az EUCCC elnöke a kamara keddi sajtókonferenciáján.
„A gazdasági nacionalizmus alapvetően a protekcionizmusban nyilvánul meg” – hangsúlyozta Wuttke. Hozzátette, hogy a Coca-Cola vállalat mintegy 2,5 milliárd dollárt kínál a kínai Huiyuan Juice Group-ért, az ügylet kimenetele lakmuszpapírként fogja megmutatni Peking hozzáállását a külföldi befektetésekhez.
A China Securities Journal keddi számában megjelent cikk szerint elképzelhető, hogy kínai versenytársak lobbitevékenységbe kezdenek a kínai kormánynál annak érdekében, hogy megakadályozzák a Huiyuan Juice Group Coca-Cola általi felvásárlását.
Wuttke hangsúlyozta, hogy egyetlen európai vállalat sem vásárolt fel jelentős kínai érdekeltségeket, a protekcionizmus a külföldi közvetlen tőkebefektetéseket (FDI) számos kulcsfontosságú szektorban akadályozza. Ezzel magyarázható, hogy a 27 tagállamból álló Európai Unió miért csak kevesebb, mint 5 százalékkal részesedik a kínai FDI-ből.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.