2008. augusztus. 05. 16:16 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. augusztus. 05. 16:08 Gazdaság

Az ÁSZ 12 önkormányzatnál felelősségre vonást kezdeményezett

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által ellenőrzött önkormányzatok többsége nem készült fel az uniós források igénybevételére és a javaslatok ellenére továbbra is hiányosságokat találtak a költségvetés összeállításánál, a gazdálkodási és ellenőrzési feladatok elvégzésénél, a költségvetési előirányzatok betartásánál, a közbeszerzési eljárások lefolytatásánál - áll a legfrissebb jelentésben.

Az ÁSZ 2007-ben öt megyei, öt megyei jogú városi, hat Budapest fővárosi kerületi, 67 városi önkormányzatnál, valamint nyolc nagyközségi és 76 községi önkormányzatnál végezte el a gazdálkodási rendszer átfogó és egyéb szabályszerűségi ellenőrzését. A jelentés szerint az ellenőrzött megyei, megyei jogú városi, fővárosi kerületi és városi önkormányzatoknak évente mintegy kilenctizede nem biztosította a 2004-2006. években a tervezett költségvetési bevételek és kiadások egyensúlyát, vagyis bevételeik nem nyújtottak fedezetet a kiadásokra. A tervezettől eltérően az ellenőrzött önkormányzatok 20-35-40 százalékánál volt költségvetési hiány.

Az ellenőrzött önkormányzatoknál a működési célú költségvetési kiadások csökkentése érdekében intézmény összevonásokról, átszervezésekről, átadásokról döntöttek. A költségvetés végrehajtása során az ellenőrzött önkormányzatok ötöde a 2007-ben deviza alapú, hosszú lejáratú változó kamatozású kötvényt bocsátott ki. Bár a jelentés szerint a 2007. évi bevételek összetételét figyelembe véve az önkormányzatok a tőke- és kamatfizetési kötelezettségvállalások során betartották a törvényben meghatározottak szerinti felső határt, a számvevők a deviza esetleges árfolyamváltozása, valamint a változó kamatmérték miatti kockázatra is figyelmeztettek.
 
Felkészületlenség

A vizsgálat során fény derült arra, hogy az európai uniós források igénybevételére és felhasználására a szabályozottság terén az ellenőrzött önkormányzatok kilenctizede, a szervezettség vonatkozásában közel ötöde  nem készült fel eredményesen 2004-2006 között. Nem rendelkeztek a pályázatfigyelés, a pályázatkészítés, az európai uniós forrásokkal támogatott fejlesztés lebonyolítási feladatairól, felelőseiről, nem szabályozták a pályázatok koordinálásával összefüggő feladatokat, az önkormányzati szintű pályázat-nyilvántartás vezetésének felelőseit.

Az ellenőrzött megyei, megyei jogú városi, fővárosi kerületi és városi önkormányzatok mintegy fele biztosította honlapján egyes ügykörökben az ügyintézésekhez szükséges dokumentumok ellenőrzött elektronikus kitöltésének lehetőségét, azonban az elektronikus ügyintézés széles körű kialakítását a pénzügyi források, az informatikához értő szakemberek, valamint a szükséges szoftver hiánya késleltette.

Az ellenőrzött önkormányzatok mintegy fele a törvényi előírások ellenére elmulasztotta a nem normatív módon nyújtott céljellegű támogatások, valamint a nettó öt millió forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra vonatkozó szerződések törvényben meghatározott adatainak közzétételi kötelezettségét.

A gazdálkodási, a pénzügyi-számviteli és a folyamatba épített ellenőrzési feladatok végrehajtásána az önkormányzatok kétharmadánál nem volt megfelelő: a szakmai teljesítés igazolása elmaradt, vagy azt a jegyző kijelölésével nem rendelkezők jogosulatlanul végezték, továbbá elmaradt az utalvány ellenjegyzése, vagy annak során az ellenjegyző nem végezte el ellenőrzési feladatát.

Megbízhatatlan kontrollok

A kialakított belső kontrollok működésének megbízhatósága a belső ellenőrzés működésénél az ellenőrzött önkormányzatok közel kilenctizedénél nem volt megfelelő: hiányosan, vagy egyáltalán nem végezték el a tervezett feladatokat, az ellenőrzés tervezésekor figyelmen kívül hagyták a magas kockázatúnak értékelt terültek ellenőrzését, nem biztosítottak kapacitást a soron kívüli ellenőrzési feladatokra, a jegyzők a költségvetési beszámoló keretében nem számoltak be a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés működtetéséről, a polgármesterek harmada a zárszámadás előterjesztése során nem adott tájékoztatást a költségvetési szervek ellenőrzési tapasztalatairól.

A belső ellenőrzés szervezeti kereteinek kialakításánál, szabályozásánál és működésének megbízhatóságánál tapasztalt hiányosságok esetében az önkormányzati mulasztások mellett közrejátszottak a vonatkozó központi előírásokat részletező kormányrendelet hiányosságai is - jegyzi meg a számvevőszék jelentése.

Némi javulás mutatkozik

Az önkormányzatok gazdálkodási rendszerének korábbi ellenőrzései során tett javaslatok kétharmadát az önkormányzatok hasznosították, ennek következtében pontosabbá, teljesebbé vált a képviselőtestületek tájékoztatása, döntéseik megalapozottsága, javult a gazdálkodás és pénzügyi-számviteli tevékenység szervezettsége, szabályozottsága.

A javaslatok ellenére azonban továbbra is hiányosságokat tapasztaltak a számvevők a költségvetés összeállításánál, a gazdálkodási és ellenőrzési feladatok elvégzésénél, a költségvetési előirányzatok betartásánál, a közbeszerzési eljárások lefolytatásánál.

A korábbi ellenőrzések során tett javaslatok végrehajtásának elmulasztása, valamint a gazdálkodási, ellenőrzési feladatok hiányos szabályozása és elvégzése miatt l2 önkormányzatnál felelősségre vonást kezdeményezett a számvevőszék, további hét önkormányzatnál viszont az érintett személy munkaviszonyának megszűnése miatt a személyes felelősségre vonás elmaradt.

A számvevők mindezek mellett megállapította azt is, hogy a kormánynak és az egyes minisztereknek tett javaslatok megvalósításának hatására érezhető javulás figyelhető meg az önkormányzatok gazdálkodási kereteit meghatározó szabályoknál.
zöldhasú
Hirdetés