2008. július. 01. 09:47 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. július. 01. 10:23 Gazdaság

Vakvágányra futhat a MÁV Cargo eladása

Erősen kérdéses, hogy végigvihető-e mostani formájában a MÁV Cargo privatizációja – derül ki a versenyhivatal és a már megszüntetett vasúti hivatal Miniszterelnöki Hivatalnak írt leveléből. Az Állami Számvevőszék vizsgálata is súlyos problémákat tárt fel, például olyan vállalást, amely akár 25 milliárddal is csökkentheti a privatizációs bevételt – a Népszabadság mai írása szerint.

Egyáltalán nem teljesül, vagy végül legfeljebb hatvanmilliárd forint tiszta bevételt hozhat a költségvetésnek a MÁV Cargo privatizációs szerződése – hüvelyezhető ki a Miniszterelnöki Hivatalnak (MeH) a MÁV-csoport jövőjét taglaló szakértői anyagából. A dokumentum tanúsága szerint a 102,5 milliárd forintos bevétel teljes vagy részleges elmaradásának lehetőségére a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az időközben viharos gyorsasággal felszámolt Magyar Vasúti Hivatal (MVH) vezetői hívták fel a figyelmet.

Teljesíthetőségét megkérdőjelező problémákat tártak fel az MVH, a GVH és az Állami Számvevőszék (ÁSZ) egymástól függetlenül lefolytatott vizsgálatai a MÁV Cargo privatizációs szerződésében – erősítette meg a Népszabadság értesülését Antal Dániel. A megszüntetett MVH elnöke szerint aggályaikról a versenyhivatal vezetőjével közös levélben tájékoztatták Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt. A dokumentum tartalmáról azonban nem nyilatkozott. Szerinte a miniszterelnöknek kell eldöntenie, nyilvánosságra hozza-e, milyen hibákat, kockázatokat találtak az év legjobb privatizációja címmel kitüntetett ügyletben – írja a lap.

A vevő Rail Cargo Austria (a GYSEV osztrák partnere) a februárban napvilágot látott és elismert hírek szerint a MÁV Cargo szerződésében kialkudott vételár 1,75 százalékának megfelelő összegű sikerdíj kifizetésében állapodott meg a magyar Geuronet Bt.-vel. A pontosan meg nem határozott lobbitevékenységért fizetendő 1,8 milliárd forintnak megfelelő összeg az Országos Rendőr-főkapitányság, valamint a magyar és az osztrák nemzetbiztonsági hivatalok érdeklődését is felkeltette. Az is gondot okozhat, ha megjön a MÁV Cargóért az osztrák-magyar konzorciumtól várt 102,5 milliárd forint. Amennyiben a privatizációs bevételt az állami vasútnál hagyják, akkor ugyanis nő a költségvetési hiány az EU költségvetés-statisztikai rendszere (ESA) szerint – olvasható a Népszabadságban.

zöldhasú
Hirdetés