Épül a Stadler vasúti kocsitestet gyártó üzeme Szolnokon
A svájci Stadler Rail Group cég magyarországi vasúti járműgyárának, egy vasúti alumínium-kocsitesteket gyártó üzemnek az alapkövét csütörtökön tették le Szolnok ipari parkjában. A létesítményben a gyártás előreláthatólag 2008 végén indul, s kezdetben 200 embernek ad majd munkát.
FLIRT szerelvény. Szolnok futott be © hvg.hu |
Puch László, a gazdasági és közlekedési tárca államtitkára emlékeztetett, hogy a Stadler befektetése nagyban annak köszönhető, hogy a vasút korszerűsítésében a kormányzat a járműfejlesztésnek adott prioritást.
Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere a beruházást a város életében rendkívül fontosnak minősítette, mondván, a világszerte elismert cég magas minőségű szakmunkát igénylő üzemet hoz létre. Mint hozzátette: reméli, hogy Szolnok gépipari középiskolája képes lesz olyan, főként alumínium-hegesztő szakembereket képezni, akik megfelelnek az elvárásoknak.
Az alapkő letételnél a földbe egy olyan urnát helyeztek, amely a svájci és magyar zászlókat, újságokat, pénzérméket valamint tervrajzokat tartalmaz.
A Stadler Szolnokra települését tavaly októberben egy szándéknyilatkozat aláírása előzte meg, amit a helyi önkormányzatnak illetve a svájci cég vezető testületének is jóvá kellett hagyni. Előbb a szolnoki önkormányzat döntött arról, hogy az ipari parkjában 8 hektárnyi területet 15 évre használatba ad 1 euró+áfa évi földhasználati díj ellenében az üzem építéséhez. A Tisza-parti város vezetése azt várja a 10 milliárd forintos beruházástól, hogy az új modern ipari technológia meghonosítását végző, adófizető gazdasági társaság lendületet ad gazdasága fejlődésének.
A Stadler Szolnok Kft. évi 200 alumínium kocsitestet fog gyártani, ha az üzem teljes kapacitással működik. A cég jelenlegi igénye éves átlagban mintegy 500 darab kocsiszekrény, amelyből jelenleg 330-340-et a svájci Bussnangban állítanak elő. A Stadler további magyarországi beruházásait befolyásolhatják a régió piaci viszonyai.
A Stadler Rail Group tevékenységének fókuszában a regionális, az elővárosi és a helyiérdekű vonatok, továbbá a villamos- és fogaskerekű járművek, illetve a dízel-elektromos mozdonyok gyártása áll.
A Stadler cég azzal került be a magyar piacra, hogy 2005-ben közbeszerzési eljáráson a FLIRT járművel megnyerte a MÁV 30+30 motorvonat szállítására kiírt tenderét, amelyet időarányosan már teljesített. Az első lépcsőben megrendelt 30 motorvonatot 2008. március végéig leszállították. A MÁV tavaly november lehívta a következő 30 motorvonatot is, ennek szállítása 2008 novemberében kezdődik, és 2009 novemberéig leszállítja a megrendelt mennyiséget.
Az első 30 FLIRT motorvonatot 144,6 millió euróért, a második 30 FLIRT járművet 141,6 millió euróért rendelte meg a MÁV. Az első 30 szállítmányhoz tartozó karbantartás 1,3 milió euró, takarítása 330 ezer euró évente. A második 30 szállítmány takarítási és karbantartási költségét még nem határozták meg.
A svájci érdekeltségű Stadler cég szeretne könnyű sínes járműben is pozíciót szerezni a magyar piacon - mondta Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója márciusban, a járműgyártó cég Pankow-i villamosokat gyártó üzemében tartott prezentációt követően.
Utalt arra, hogy információjuk szerint a közeljövőben az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közlekedési Operatív Programjában három város - Szeged, Debrecen és Miskolc - új villamos beszerzésre tendert ír ki. Információjuk szerint Miskolc 18, Debrecen 19, Szeged 9 villamos beszerzését tervezi. Az ügyvezető elmondta: mindhárom város tenderén indul a Stadler, minimum tervük szerint legalább egyet meg kívánnak nyerni, de mindhárom lehetőségért a végsőkig versenyeznek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.