2008. május. 15. 09:31 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. május. 15. 13:25 Gazdaság

A Mol az első negyedévben 65 milliárd forint nettó profitot csinált

A Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. 65 milliárd forint nettó eredményt ért el az első negyedévben, ami 43 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 45,6 milliárd forintot – közölte a társaság tőzsdei gyorsjelentésében csütörtökön. A konszolidált, nem auditált a nemzetközi pénzügyi jelentési szabványnak (IFRS) megfelelő eredménykimutatás szerint Mol nettó árbevétele 786,1 milliárd forint volt január-márciusban, szemben az egy évvel korábbi 515,8 milliárd forinttal.

Mol benzinkút töltőoszlopa.
A vártnál több folyt be
© Müller Judit
A társaság üzleti eredménye 10 százalékkal 67,3 milliárd forintra nőtt, míg a kamat-és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti eredménye (EBITDA) 7 százalékkal 101,6 milliárd forintra csökkent. Az elemzők az első negyedévre 59,6 milliárd forint nettó eredményt vártak 66,062 milliárd forint üzleti eredmény és 101,371 milliárd forint EBITDA mellett.

A közlemény szerint Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban kifejtette: a folyamatos eredményjavulás a növekedés érdekében hozott megalapozott döntéseknek, valamint a hatékonyság növelése érdekében tett erőfeszítéseknek köszönhető. Hozzátette: a Mol továbbra is elkötelezett a hatékonyság terén kivívott európai vezető szerepének fenntartására partnerségeken és együttműködési megállapodásokon keresztül.

Az eredmény növekedésére hatott az is, hogy javult a Mol finomítói dízel-kihozatala, ami az emelkedő dízel crack spread-ek (finomítói árrések) mellett különösen kedvező volt. Ezen túlmenően a magas kőolajárak kedvezően, az alacsonyabb szénhidrogén termelés és a csökkenő integrált petrolkémiai árrés kedvezőtlenül hatottak az eredményre.

A Mol kutatás-termelés szegmens üzleti eredménye az első negyedévben 89,2 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 17 milliárd forinttal. Az idei eredményt jelentősen javítja a Szőreg-1 mező értékesítéséből származó 65,3 milliárd forintos egyszeri eredmény is, ami azonban a csoport szintű adatokban nem jelenik meg, mivel azt a teljes körűen konszolidált, földgáz szegmenshez tartozó MMBF Zrt.-nek értékesítették, hogy földalatti gáztárolóvá alakítsa át. A szegmens árbevétele 83,9 milliárd forinttal 159,3 milliárd forintra emelkedett 2008 első negyedévében.

A feldolgozás és kereskedelem szegmens üzleti eredménye 42 százalékkal 40,1 milliárd forintra nőtt, az értékesített mennyiségek növelésének, a kedvező termékkihozatalnak, a magasabb gázolaj crack spread-eknek és a 44,5 millió dollár értékű készlethatásnak köszönhetően.

A petrolkémiai szegmens üzleti eredménye 2,6 milliárd forint volt, 37 százalékkal alacsonyabb az előző negyedévinél és 79 százalékkal maradt el a 2007 első negyedévében realizált rekord eredménytől. A csökkenés az előző év utolsó negyedévben elkezdődött negatív piaci tendenciáknak köszönhető: az olaj árának emelkedésével párhuzamosan az alapanyagárak is rekord szintre növekedtek. A földgáz szállítás üzleti eredménye az első negyedévben 16 százalékkal 9,3 milliárd forintra csökkent, főként a működési költségek emelkedése miatt.

Az első negyedévben a Mol beruházásainak és befektetéseinek értéke 51,9 milliárd forintra csökkent a tavalyi első negyedévi 68,4 milliárd forintról: az utóbbi összeg tartalmazta a TVK részvények megszerzésének költségét is. A Mol nettó hitelállománya 2008 március végén 623,4 milliárd forint volt, az eladósodottsági ráta a tavalyi első negyedévi mínusz 14,7 százalékról plusz 38,8 százalékra emelkedett a tőkeszerkezet optimalizációs program, valamint a tavalyi negyedik negyedévben végrehajtott akvizíciók és organikus beruházások eredményeként.

A Mol üzemanyag piaci részesedése a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai alapján a 2007 első negyedévi 37 százalékról 2008 első negyedévben 36 százalékra csökkent a magyar piacon, aminek hátterében a MÁSZ tagvállalatok hálózatfejlesztése áll. Ugyanakkor a Mol flotta-kártyás értékesítésének aránya az összes üzemanyag-értékesítéséhez viszonyítva 35 százalékról 37 százalékra nőtt, míg a shop termékértékesítése 9 százalékkal haladta meg a 2007 első negyedévit.

Ugyanakkor a Mol az első negyedévben Magyarországon a bázishoz képest 4 százalékkal növelte üzemanyag-eladásait, döntően a dízel értékesítés 8 százalékos emelkedése miatt. Szlovákiában 3 százalékkal, Ausztriában 17 százalékkal, míg Lengyelországban 9 százalékkal, Szerbiában pedig 178 százalékkal bővültek eladásai. A Mol csoportnak március végén 998 töltőállomása volt, ebből például 355 Magyarországon, 209 Szlovákiában, 178 Olaszországban, 122 Romániában és 34 Ausztriában.

A Mol csoport IFRS szerinti jegyzett tőkéje 64,825 milliárd forint volt március végén, 22 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál. A saját tőke szintén 22 százalékkal 985,277 milliárd forintra csökkent. A Mol részvényeivel a Budapesti Értéktőzsde jegyzett „A” kategóriájában kereskednek, az értékpapír szerdai záró ára 23.700 forint volt. Az elmúlt egy évben a részvény legmagasabb ára 31015 forint, legalacsonyabb ára pedig 19700 forint volt.

zöldhasú
Hirdetés