Az olimpiai készülődés színe és visszája, például hol a pénz?
Már elindult öt kontinensen át Pekingbe vezető útjára az olimpiai láng, de ünnepi hangulatnak egyelőre nyoma sincs az ötkarikás mozgalomban. A kedélyeket világszerte felborzolta a kínai hatóságok erőszakos tibeti fellépése, a női kézilabda kvalifikációs tornák körül kirobbant botrány, a doppinggyanús versenyeredmények sora, idehaza pedig, hogy az olimpiai felkészülésre beígért támogatásoknak eddig színét sem látta a Magyar Olimpiai Bizottság.
Nagy Zsigmond Pekingben. Javában tart a visszaszámlálás © MOB |
A NOB szerint azonban a bojkott nem megoldás semmire. Thomas Bach, a szervet alelnöke, a Német Olimpiai Bizottság elnöke úgy fogalmazott, hogy a NOB-tól nem lehet elvárni, hogy megoldjon olyan súlyos problémákat, amelyeket az ENSZ sem képes. „Különbséget kell tenni abban is, hogy a versenyzők nem Pekingbe mennek az olimpiára, hanem az olimpiára mennek Pekingbe” – szögezte le dr. Nagy Zsigmond a MOB nemzetközi és jogi igazgatója. A kritika legtöbbször azonban a NOB-nak arra a gyakorlatára zúdul, amellyel kijelöli az olimpiai helyszíneket, hiszen a versenyeket egyáltalán nem tartja távol a diktatúráktól. Így volt ez például az 1936-os berlini, az 1980-as moszkvai játékokon, s ebbe a sorba illeszkedik a 2008-as pekingi olimpia is. Kétségtelen, hogy az olimpia mindig ott tűnik fel, ahol a megrendezésre sok pénz van, s ha ezt egy kevéssé demokratikus berendezkedésű állam szavatolja, az sem baj. Így kerülhetett egy sorba Atlanta – amely az azóta is csak Coca-Cola olimpiaként emlegetett jubileumi játékokat rendezhette – az uniós csatlakozásból fakadó megerősödését mutató Spanyolországgal és Görögországgal, és az olyan feltörekvő gazdaságokkal, mint Dél-Korea és Ausztrália vagy most – a politikai és emberi jogi gyakorlata miatt sokaknak elfogadhatatlan – Kína. „Az olimpia azonban a tapasztalatok szerint katalizátorként működik, s a demokráciahiányos országokban olyan folyamatok elősegítője, amelyek az emberi jogi helyzet javulásához vezetnek. Akik az utóbbi időben többször is megfordultak Kínában, különösen Pekingben (magam kétszer is jártam Pekingben) igazolhatják, hogy szembetűnő a változás. Az olimpiai eszme terjesztése demokráciaexportot is jelent, a játékokon ugyanis mindenki egyenlő, emellett az olimpia hatalmas nyilvánosságot és nyitottságot eredményez” – vélekedett Nagy Zsigmond.
Idősödő utcai tornászok Pekingben. Lógnak a szeren © Nagy Zsigmond |
Az olimpiai játékokra legalább akkora veszélyt jelentenek a csalások, mint a dopping. Női kézilabda csapatunk szerencsésen vette a bukaresti kvalifikációt, s már biztos olimpiai résztvevő. De, hogy a román fővárosban kellett játszania a pekingi repülőjegyért, s nem Párizsban, s főleg, hogy más csapatokkal, az csak pár nappal a torna előtt derült ki. A kavarodás oka, hogy az ázsiai selejtezőkön a kontinensen hagyományosan legerősebb dél-koreaiak csalást sejtettek. A Tokióban rendezett férfi tornán készített videofelvételekkel tudták bizonyítani a nemzetközi szövetség előtt, hogy a játékvezetés nem volt korrekt. A Kazahsztánban rendezett női tornán szintén készült felvétel, de ezt a helyi hatóságok elkobozták. A nemzetközi szövetség ennek ellenére hitt a koreaiaknak, s újrajátszást rendelt el. Az ázsiai szövetség azonban ezt bojkottálta, s a nemzetközi sport döntőbizottsághoz (CAS) fordult, amely a csalást igazoló bizonyítékok hiányában nekik adott igazat. Ez aztán magával vonta a kvalifikációs tornák átrendezését is. Nagy Zsigmond szerint az ügy komoly felháborodást váltott ki a sportvilágban, s óriási fiaskó a Nemzetközi Kézilabda Szövetségnek (IHF). Sokan úgy vélik, hogy az esetet kényszerű tisztújítás fogja követni. A kétség azonban nehezen fog oszlani, hogy az olimpiai versenyeken bírói csalásokkal is számolni kell.
Borbás Rita, a női kézilabda válogatott beállósa a román védők között a bukaresti olimpiai selejtezőn. Felemelő győzelmek leszálló ágban © MTI |
Nagy Zsigmond úgy véli, hogy a szegénység a legdrágább mulatság, mert az embernek, ha nincs elegendő pénze, akkor nem ér rá magával és az egészségével törődni. A sport sokak szemében ebbe, a szükség esetén nélkülözhető kategóriába tartozik. Az élsport példája, a társadalmi szintű mentálhigiénében betöltött szerepe sokat hozhat egy országnak. A sport gazdasági erejének felismerése szintén fontos volna. Nem csak amiatt, mert akár az élsport, akár a tömegsport ma már egy globális méretekben is hatalmas üzlet, hanem mert az életminőség általa elérhető javulása, a teljesítőképesség és az életminőség magas szintjének idős korig tartó megőrzése jelentős előnyökkel járna az egész társadalom számára.
A vízbuborék hatású, áttetszően kék külső fala nyomán Vízkockának elnevezett olimpiai uszoda. Tizenöt évbe telhet mire egy versenyző eljut ide © MTI/EPA |
Az olimpiai felkészüléshez az állam is hozzájárul. A versenyport támogatására idén a korábbiakhoz hasonlóan valamivel kevesebb mint 2 milliárd forint jut. A 2008-as költségvetés összesen 13,7 milliárd forintot irányoz elő sport célokra. Ez 15 százalékkal, azaz 1,7 milliárd forinttal több, mint egy évvel korábban. A növekményből a kormány ígéretei szerint 360 millió forint jut az olimpiai és a paralimpiai felkészülésre és 500 millió forint a részvételre. Bár a sportági szövetségekhez érkezett valamennyi pénz, a Magyar Olimpiai Bizottság eddig semmit sem látott a beígért összegekből, s már arra kényszerült, hogy szponzoraitól a tervezettnél korábban hívjon le pénzeket, hogy a felkészülés zavartalanul folytatódhasson. De ez a forrás is hamarosan elapadhat, s így a MOB már azt tervezi, hogy a beígért pénz terhére bankhitelt vesz fel. Azaz az állami támogatás elmaradása már-már a felkészülést és részvételt veszélyezteti. Márpedig a jó pekingi szereplésre a magyar sport jövője miatt elengedhetetlenül fontos volna, feltéve, hogy a magyar sportnemzet kíván maradni.
Meixner Zoltán
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.