Az EasyJet profitfigyelmeztetése megártott a légitársaságoknak
A nagyságra második európai diszkont légitársaság, a brit EasyJet szerdán erőteljes profitfigyelmeztetést adott ki: ha az üzemanyagárak a mostani szinten maradnak, akkor a cég nem fogja elérni a mostani pénzügyi évére tervezett, 20 százalékos növekedést az adózás előtti eredményben.
EasyJet gép enyhe fordulóban. Alacsonyabban repül © EasyJet |
Az EasyJet a tavaly szeptemberrel zárult, előző üzleti évében 61,8 százalékkal 152,3 millió fontra növelte adózott eredményét az egy évvel korábbi 94,1 millióról. Az adó előtti eredménye 48,1 százalékkal 191,3 millió fontra nőtt 129,2 millióról. Az utasforgalmi bevétele 9,2 százalékkal 1,626 milliárd fontra gyarapodott 1,488 milliárdról. Az utasok száma 13 százalékkal 37,2 millióra emelkedett, a foglaltság 83,7 százalékra csökkent 84,8 százalékról, miközben a kapacitás nőtt, a kontinentális Európában 29,9 százalékkal. Az egy ülésre jutó bevétel évi átlagban 4,5 százalékkal 36,57 fontra csökkent, nem utolsó sorban a nagy-britanniai repülőtéri illeték kétszeresére emelését ellensúlyozó promóciók és a kapacitásnövelés miatt. Az átlagos jegyár 43,68 font volt, 3,3 százalékkal alacsonyabb az előző évinél.
A kiegészítő szolgáltatásokból – a fedélzeti és repülőtéri utasellátásból, a repülőtéri parkolásból, az autóbérlésből, a síprogramok szervezéséből, a szállodai foglalásokból, az utasbiztosítási ügynökségből, a repülőterek és a célpont közötti utaztatásból, az éjszakai utasfelvételből – a bevétel 30,4 százalékkal 171,2 millió fontra ugrott 131,3 millióról, de nem került közelebb az olcsó jegyes cégek még néhány éve is elképzelt célja, hogy előbb-utóbb akár ingyen adhatják a repülőjegyet, mert a kiegészítő szolgáltatásokból fognak nagyszerűen megélni.
A tavalyi javulás a világgazdaság akkor még tartó fellendülését, a cég növekvő kapacitásait, az üzemanyagon kívüli költségek csökkentését és az utazásoknak kedvező év eleji időjárás hatását tükrözte, azonban ennek ára volt: a társaság már tavaly panaszolta, hogy az öldöklővé vált verseny miatt csökkent az átlagos jegyár és az egy utasra jutó bevétel, és emelkedett az üzemanyag ára is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.