2007. szeptember. 07. 12:02 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. szeptember. 06. 21:20 Autó

Eljött a fapados autók ideje – támadnak az indiaiak

A nézők pulzusát az egekbe kergető, akciófilmekre emlékeztető televíziós reklám: gyönyörű, fiatal nő helikopterről ereszkedik egy autót szállító kamionra. Jóváhagyólag megvizsgálja a méretes csomagtartót és a széles hátsó ülést, mielőtt beugrana a kormány mögé és lehajtana az útra. „India gyors, széles karosszériájú autója” – hirdeti a felirat, miközben a fekete szépség elviharzik.

Az autó, ami ezt az életérzést inspirálta, nem egy német luxusautó, hanem egy helyben gyártott Logan. A francia Renault áprilisban lépett az indiai piacra az alacsony árú, feltörekvő piacokra tervezett globális autómárkájával, tízezer dolláros (1,8 millió forint) kezdőárral. Bár kevesen állítanák, hogy a Logan stílusos vagy izgalmas lenne, a Renault világszerte már jóval több mint félmilliót adott el belőle, mióta 2004-ben Romániában elsőként gyártani kezdték.

A beszédtéma manapság a globális autóiparban nem a nagyteljesítményű sportkocsik vagy az üzemanyag-takarékos hibrid megoldások, hanem a fapados autók. Miközben jelenleg valószínűleg a Logan a legismertebb új szereplő a legalsó szegmensben, addig az autógyártók azon versenyeznek, hogy melyikük jelenik meg majd először olyan autóval, ami a Logan árának felével milliókat csábít majd életük első négykerekűjének megvásárlására az olyan fejlődő országokban, mint India, Kína, Oroszország vagy Brazília. Ahogy a nagy autógyártók otthoni piacai stagnálnak, egyre inkább foglalkoztatják őket a feltörekvő piacok és a fapados autók.

A régi autógyártóknak sürgősen pozíciót kell szerezniük ebben a szegmensben, ha nem akarnak lemaradni az olyan helyi vállalkozóktól, mint például az indiai Tata Motors vagy a kínai Chery Automobile. „Minden gyártónak lesz valami megoldása” – állítja Mohit Arora, a JD Power Indiáért felelős igazgatója. „Az egész elgondolás nagyon izgalmas, és mindenki szeretne belőle egy szeletet.”

© Renault
Ahogy a fapados légitársaságok megváltoztatták a légiközlekedést, úgy forradalmasítja majd az autópiacot az az ígéret, hogy az olcsó autók milliókat késztetnek majd első autójuk megvásárlására. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyártóknak minden szegmensben nagyobb értéket kell majd kínálniuk ugyanazért az összegért.

A trend egyben azt a folyamatot is felgyorsítja, hogy a gyártókapacitások a gazdag országokból az alacsony költségű fejlődő országokba települjenek; például Indiába. Egy újkeletű tanulmány szerint 2012-ben 18 millió autót fognak tízezer dolláros ár alatt értékesíteni, ami kereken 4 millióval haladja meg a mai számokat.

A gyártók azt remélik, hogy az olcsó autókkal elcsábított első autótulajdonosok később már drágább típusukat választanak majd. A Renault például hagyományos árazású típusainak előretörését jelzi azokban az országokban, ahol Logant értékesít. Az olcsó autók győznek a takarékos európai vásárlók körében is, akik az összes Logan egyötödét vásárolják meg.

A japán autópiac tavaly kétmillió darab kompakt kisutót nyelt el, melyeket még a háború utáni puritán években kezdtek fejleszteni, és a mai napig igen jól fogynak, hála néhány azóta is fennmaradt adókedvezménynek. „Úgy hisszük, hatalmas potenciál van az olcsó autókban” – nyilatkozta Sarwant Singh a Frost & Sullivantől.

Cikkünk folytatásában kiderül mit akarnak a japánok, a kínaiak és az amerikaiak. Kattintson.

Hirdetés