2008. február. 22. 15:05
MTI
Utolsó frissítés: 2008. február. 22. 14:59
Gazdaság
Az orosz adóhatóság rászállt a Lufthansára
Az orosz adóhatóság több mint hétmillió dollár adóhátralékot követel a német Lufthansától, és napokkal ezelőtt zárolta a társaság bankszámláit.
A Kommerszant című gazdasági szaklap szerint néhány szakértő mindezt egy korábbi vitával hozza kapcsolatba: tavaly októberben a német légitársaság teherszállító leányvállalatától, a Lufthansa Cargótól megvonták a berepülési engedélyt, mivel hiába próbálták rábírni, hogy közbülső leszállásait a továbbiakban ne Kazahsztánban, hanem egy szibériai repülőtéren hajtsa végre. A Lufthansa már szerdán bíróságnál emelt panaszt az adóvizsgálat eredménye ellen.
A helyzetet jól ismerő forrás azt mondta Kommerszantnak, hogy a Lufthansának főleg a forgalmi, a szociális és az úthasználati adó terén mutatkozó hátralékokat vetik a szemére. A tavalyi adóvizsgálat a 2004-2006-os időszakot érintette, ekkor keletkezett az elmaradás. A társaság elzárkózott a követelés önkéntes teljesítésétől, és a kettős adózás elkerüléséről szóló orosz-német egyezményre hivatkozott.
A Lufthansánál sem Németországban, sem Oroszországban nem kívántak nyilatkozni az ügyről. Moszkvában csupán annyit mondtak, hogy a társaság működik, irodái nyitva vannak, és gépei repülnek. Nem tudni, hogy mennyi pénz van a zárolt számlákon.
Egy jogász a lapnak elmondta: a bankszámlák zárolását, illetve egészen pontosan a tranzakciók leállítását gyakran alkalmazzák adóügyekben, mégpedig gyakorlatilag függetlenül a tartozás mértékétől és az adó jellegétől. A tilalom feloldását bírósági úton rendszerint nem lehet elérni, csakis a hátralék rendezésével.
Hasonló adókövetelésekkel találkozott már Oroszországban többek között a török és a fehérorosz légitársaság, valamint a holland KLM: az előbbi kettő esetében a hatóság elérte a tartozás rendezését, a KLM bíróság bevonása nélkül rendezte a kérdést.
A lap szerint a német társasággal szembeni adókövetelés nyilvánosságra hozatala többeket emlékeztetett arra, hogy tavaly november végén megvonták az Oroszország légterének használatára szóló engedélyt a Lufthansa Cargótól, a Lufthansa teherszállító leányvállalatától. Az orosz közlekedési minisztérium ugyanis úgy látta: sérti a kormányközi megállapodásokat, hogy a Lufthansa Cargo Európából Délkelet-Ázsiába tartó gépei a közbülső leszállást a kazahsztáni Asztanában hajtják végre, mert ez lehetővé teszi a transz-szibériai útvonal használati díjának elkerülését. Végül megállapodás született, hogy több orosz repülőteret megvizsgálnak a közbülső leszállás lehetősége szempontjából, s így március 28-ig meghosszabbították a Lufthansa légtérhasználati engedélyét.
Egy német szakértő úgy nyilatkozott a lapnak: nem kizárt, hogy az adókövetelés a Lufthansára gyakorlandó nyomás eszköze, ellenkező esetben ugyanis a hátralék ügyét a nyilvánosság bevonása és a bankszámlák zárolása nélkül el lehetett volna intézni.
A moszkvai közlekedési minisztériumban nem kívántak nyilatkozni az ügyről, de a Kommerszant egyik magas beosztású forrása állította: kizárt, hogy a novemberi ügy állna az adókövetelés mögött, annál is inkább, mert a Lufthansa Cargóval kapcsolatban március 13-ra kitűzték már a következő tárgyalási fordulót.
Egy további orosz szakértő azonban úgy vélte: az adóhatóság eljárása miatt az orosz fél kerülhet bajba, ha Németország, vagy netán más EU-tagállamok is hasonló ellenlépéseket tesznek az orosz légitársaságokkal szemben.
A helyzetet jól ismerő forrás azt mondta Kommerszantnak, hogy a Lufthansának főleg a forgalmi, a szociális és az úthasználati adó terén mutatkozó hátralékokat vetik a szemére. A tavalyi adóvizsgálat a 2004-2006-os időszakot érintette, ekkor keletkezett az elmaradás. A társaság elzárkózott a követelés önkéntes teljesítésétől, és a kettős adózás elkerüléséről szóló orosz-német egyezményre hivatkozott.
A Lufthansánál sem Németországban, sem Oroszországban nem kívántak nyilatkozni az ügyről. Moszkvában csupán annyit mondtak, hogy a társaság működik, irodái nyitva vannak, és gépei repülnek. Nem tudni, hogy mennyi pénz van a zárolt számlákon.
Egy jogász a lapnak elmondta: a bankszámlák zárolását, illetve egészen pontosan a tranzakciók leállítását gyakran alkalmazzák adóügyekben, mégpedig gyakorlatilag függetlenül a tartozás mértékétől és az adó jellegétől. A tilalom feloldását bírósági úton rendszerint nem lehet elérni, csakis a hátralék rendezésével.
Hasonló adókövetelésekkel találkozott már Oroszországban többek között a török és a fehérorosz légitársaság, valamint a holland KLM: az előbbi kettő esetében a hatóság elérte a tartozás rendezését, a KLM bíróság bevonása nélkül rendezte a kérdést.
A lap szerint a német társasággal szembeni adókövetelés nyilvánosságra hozatala többeket emlékeztetett arra, hogy tavaly november végén megvonták az Oroszország légterének használatára szóló engedélyt a Lufthansa Cargótól, a Lufthansa teherszállító leányvállalatától. Az orosz közlekedési minisztérium ugyanis úgy látta: sérti a kormányközi megállapodásokat, hogy a Lufthansa Cargo Európából Délkelet-Ázsiába tartó gépei a közbülső leszállást a kazahsztáni Asztanában hajtják végre, mert ez lehetővé teszi a transz-szibériai útvonal használati díjának elkerülését. Végül megállapodás született, hogy több orosz repülőteret megvizsgálnak a közbülső leszállás lehetősége szempontjából, s így március 28-ig meghosszabbították a Lufthansa légtérhasználati engedélyét.
Egy német szakértő úgy nyilatkozott a lapnak: nem kizárt, hogy az adókövetelés a Lufthansára gyakorlandó nyomás eszköze, ellenkező esetben ugyanis a hátralék ügyét a nyilvánosság bevonása és a bankszámlák zárolása nélkül el lehetett volna intézni.
A moszkvai közlekedési minisztériumban nem kívántak nyilatkozni az ügyről, de a Kommerszant egyik magas beosztású forrása állította: kizárt, hogy a novemberi ügy állna az adókövetelés mögött, annál is inkább, mert a Lufthansa Cargóval kapcsolatban március 13-ra kitűzték már a következő tárgyalási fordulót.
Egy további orosz szakértő azonban úgy vélte: az adóhatóság eljárása miatt az orosz fél kerülhet bajba, ha Németország, vagy netán más EU-tagállamok is hasonló ellenlépéseket tesznek az orosz légitársaságokkal szemben.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Gazdaság
hvg.hu
2006. augusztus. 23. 17:48
Véglegesen csődöt jelentett a Jukosz
Világ
MTI
2005. október. 06. 08:33
Újabb vádakat emelhetnek Hodorkovszkij ellen
Gazdaság
MTI
2005. február. 09. 08:04
A Jukosz 28,3 milliárd dollárra perli az orosz kormányt
Gazdaság
MTI
2005. október. 25. 11:45
Jukosz: amerikai részvényesek pere a visszaállamosítás miatt
Gazdaság
MTI
2005. január. 17. 11:20