2008. február. 22. 15:05 MTI Utolsó frissítés: 2008. február. 22. 14:59 Gazdaság

Az orosz adóhatóság rászállt a Lufthansára

Az orosz adóhatóság több mint hétmillió dollár adóhátralékot követel a német Lufthansától, és napokkal ezelőtt zárolta a társaság bankszámláit.

A Kommerszant című gazdasági szaklap szerint néhány szakértő mindezt egy korábbi vitával hozza kapcsolatba: tavaly októberben a német légitársaság teherszállító leányvállalatától, a Lufthansa Cargótól megvonták a berepülési engedélyt, mivel hiába próbálták rábírni, hogy közbülső leszállásait a továbbiakban ne Kazahsztánban, hanem egy szibériai repülőtéren hajtsa végre. A Lufthansa már szerdán bíróságnál emelt panaszt az adóvizsgálat eredménye ellen.

A helyzetet jól ismerő forrás azt mondta Kommerszantnak, hogy a Lufthansának főleg a forgalmi, a szociális és az úthasználati adó terén mutatkozó hátralékokat vetik a szemére. A tavalyi adóvizsgálat a 2004-2006-os időszakot érintette, ekkor keletkezett az elmaradás. A társaság elzárkózott a követelés önkéntes teljesítésétől, és a kettős adózás elkerüléséről szóló orosz-német egyezményre hivatkozott.

A Lufthansánál sem Németországban, sem Oroszországban nem kívántak nyilatkozni az ügyről. Moszkvában csupán annyit mondtak, hogy a társaság működik, irodái nyitva vannak, és gépei repülnek. Nem tudni, hogy mennyi pénz van a zárolt számlákon.

Egy jogász a lapnak elmondta: a bankszámlák zárolását, illetve egészen pontosan a tranzakciók leállítását gyakran alkalmazzák adóügyekben, mégpedig gyakorlatilag függetlenül a tartozás mértékétől és az adó jellegétől. A tilalom feloldását bírósági úton rendszerint nem lehet elérni, csakis a hátralék rendezésével.

Hasonló adókövetelésekkel találkozott már Oroszországban többek között a török és a fehérorosz légitársaság, valamint a holland KLM: az előbbi kettő esetében a hatóság elérte a tartozás rendezését, a KLM bíróság bevonása nélkül rendezte a kérdést.

A lap szerint a német társasággal szembeni adókövetelés nyilvánosságra hozatala többeket emlékeztetett arra, hogy tavaly november végén megvonták az Oroszország légterének használatára szóló engedélyt a Lufthansa Cargótól, a Lufthansa teherszállító leányvállalatától. Az orosz közlekedési minisztérium ugyanis úgy látta: sérti a kormányközi megállapodásokat, hogy a Lufthansa Cargo Európából Délkelet-Ázsiába tartó gépei a közbülső leszállást a kazahsztáni Asztanában hajtják végre, mert ez lehetővé teszi a transz-szibériai útvonal használati díjának elkerülését. Végül megállapodás született, hogy több orosz repülőteret megvizsgálnak a közbülső leszállás lehetősége szempontjából, s így március 28-ig meghosszabbították a Lufthansa légtérhasználati engedélyét.

Egy német szakértő úgy nyilatkozott a lapnak: nem kizárt, hogy az adókövetelés a Lufthansára gyakorlandó nyomás eszköze, ellenkező esetben ugyanis a hátralék ügyét a nyilvánosság bevonása és a bankszámlák zárolása nélkül el lehetett volna intézni.

A moszkvai közlekedési minisztériumban nem kívántak nyilatkozni az ügyről, de a Kommerszant egyik magas beosztású forrása állította: kizárt, hogy a novemberi ügy állna az adókövetelés mögött, annál is inkább, mert a Lufthansa Cargóval kapcsolatban március 13-ra kitűzték már a következő tárgyalási fordulót.

Egy további orosz szakértő azonban úgy vélte: az adóhatóság eljárása miatt az orosz fél kerülhet bajba, ha Németország, vagy netán más EU-tagállamok is hasonló ellenlépéseket tesznek az orosz légitársaságokkal szemben.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lengyel Tibor 2024. december. 04. 11:45

Felszállóban a kínai hátterű új magyar légitársaság – a Légi Selyemút hátterében ott egy Tiborcz-érdekeltség is

Kína kerülőúton, egy kis „magyar” cégen keresztül törne be az európai légi piacra. A személyszállítási tervekből évek múlva lehet valami, a kínai hátterű Hungary Airlines addig is bőven profitálhat az áruszállításból. Jól járhat egy Tiborcz-féle logisztikai cég és az állami lélegeztetőgép-biznisz egyik nyertese is. A személyszállításnál majd az újabb terminállal bővített, már visszaállamosított Budapest Airport lehet a kínai elosztóbázis.