2008. február. 11. 16:15 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. február. 11. 15:51 Gazdaság

A Groupama és az OTP együtt akar hódítani Kelet-Európában

A térségben való jövőbeli stratégiai együttműködést emelte ki Csányi Sándor, az OTP Bank elnök vezérigazgatója és Jean Azéma, a Groupama vezérigazgatója az OTP Garancia Biztosító megvásárlásáról szóló bejelentést követően.

Csányi Sándor OTP-vezér.
Új országba készül
© Bánkuti András
Csányi Sándor elmondta, hogy a 164 milliárd forintos vételár az OTP további terjeszkedését szolgálja. Ennek részleteiről azonban nem beszélt, mindössze sejtetni engedte, hogy új országban is meg kíván jelenni az OTP, miközben folytatja terjeszkedését Oroszországban és Ukrajnában. Az akvizíciókat jelentősen megkönnyíti majd, hogy a bank szavatoló tőkéje majdnem a teljes vételárral, 148 milliárd forinttal megemelkedik.

A Groupama a vételár kifizetése mellett 5 százalékos részvénycsomagot szerez az OTP-ben egy derivatív ügylet révén, amelyen az elnök vezérigazgató szavai szerint a banknak „nincs vesztesége”. Ezen túl további 3 százalék OTP részvény megvételére vállalt kötelezettséget a francia biztosító bizonyos feltételekkel, amelyeket Csányi üzleti titoknak nevezett. „Úgy is jó, ha teljesülnek az üzleti feltételek és a Groupama meg tudja vásárolni a csomagot, és úgy is, ha nem” – mondta Csányi. A szerződés részleteiről elhangzott még, hogy a francia biztosító öt évre vállalta az OTP papírok megtartását, azt követően pedig értékesítésük esetén a banknak elővételi joga van.

Csányi Sándor elmondta, hogy az OTP számára fontos a biztosítási termékek további szolgáltatása a banki ügyfeleknek. Az OTP kizárólagosan fog Groupama biztosítási termékeket értékesíteni azokon a piacokon, amelyeken a biztosító jelen van, vagy jelen lesz, a Groupama pedig kizárólagosan értékesít biztosítási termékeket az OTP Banknak, ahol annak jelentős a jelenléte, így Magyarországon, Bulgáriában és Montenegróban. Ezen kívül közösen jelennek meg azokon a piacokon, amelyeken a bank már jelen van, de a biztosító még nincs – így Ukrajnában és Oroszországban. Összességében ez több mint 10 millió elérhető ügyfelet jelent 9 országban.

A 2006-ban 14,2 milliárd euró díjbevételt (ebből 11,2 milliárdot Franciaországban, ahol a lakossági biztosítási piac kétharmadát tudhatja magáénak) elérő Groupama vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a terjeszkedés a kelet-európai régióban alapvető stratégiájuk, főként azért, mert a térségben jók a gazdasági növekedési kilátások és több országban is viszonylag fejletlen a biztosítási piac. Céljuk, hogy 2016-ig 5 százalékos piaci részesedést szerezzenek a térségben, és mintegy 1 milliárd eurós éves díjbevételre tegyenek szert – mondta Jean Azéma.

Az OTP Garancia megvásárlása önmagában 315 millió euró díjbevételt és 1 millió ügyfelet hozott a Groupamának. Magyarországon az OTP Garancia az év végéig megőrzi a nevét – erre hat és fél évig van joga a biztosítónak –, de a vezérigazgató szerint a saját arculatuk is fokozatosan megjelenik.

Az OTP Garancia Biztosító 2006-ban 80,5 milliárd forintos díjbevétellel, 9,7 százalékos részesedéssel a 4. helyen állt a magyar biztosítási piacon a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) adatai alapján. A Groupama 9,9 milliárd forintos díjbevétele 1,2 százalékos piaci részesedést tükrözött. A két díjbevételt összeadva 10,9 százalékos piaci részesedés adódik, amely még mindig alatta marad a 3. helyen álló ING 14,02 százalékának. Tavalyról csak a III. negyedévi adatok állnak rendelkezésre. Ezek szerint az OTP Garancia 66,8 milliárd forintos díjbevétellel 9,82 százalékos piaci részesedést szerzett, a Groupama pedig 7,8 milliárddal 1,15 százalékot mondhatott magáénak. Az összesen mintegy 11 százalékos részesedés nem éri el a továbbra is 3. helyezett ING 13,3 százalékát.

zöldhasú
Hirdetés