A Groupama és az OTP együtt akar hódítani Kelet-Európában
A térségben való jövőbeli stratégiai együttműködést emelte ki Csányi Sándor, az OTP Bank elnök vezérigazgatója és Jean Azéma, a Groupama vezérigazgatója az OTP Garancia Biztosító megvásárlásáról szóló bejelentést követően.
Csányi Sándor OTP-vezér. Új országba készül © Bánkuti András |
A Groupama a vételár kifizetése mellett 5 százalékos részvénycsomagot szerez az OTP-ben egy derivatív ügylet révén, amelyen az elnök vezérigazgató szavai szerint a banknak „nincs vesztesége”. Ezen túl további 3 százalék OTP részvény megvételére vállalt kötelezettséget a francia biztosító bizonyos feltételekkel, amelyeket Csányi üzleti titoknak nevezett. „Úgy is jó, ha teljesülnek az üzleti feltételek és a Groupama meg tudja vásárolni a csomagot, és úgy is, ha nem” – mondta Csányi. A szerződés részleteiről elhangzott még, hogy a francia biztosító öt évre vállalta az OTP papírok megtartását, azt követően pedig értékesítésük esetén a banknak elővételi joga van.
Csányi Sándor elmondta, hogy az OTP számára fontos a biztosítási termékek további szolgáltatása a banki ügyfeleknek. Az OTP kizárólagosan fog Groupama biztosítási termékeket értékesíteni azokon a piacokon, amelyeken a biztosító jelen van, vagy jelen lesz, a Groupama pedig kizárólagosan értékesít biztosítási termékeket az OTP Banknak, ahol annak jelentős a jelenléte, így Magyarországon, Bulgáriában és Montenegróban. Ezen kívül közösen jelennek meg azokon a piacokon, amelyeken a bank már jelen van, de a biztosító még nincs – így Ukrajnában és Oroszországban. Összességében ez több mint 10 millió elérhető ügyfelet jelent 9 országban.
A 2006-ban 14,2 milliárd euró díjbevételt (ebből 11,2 milliárdot Franciaországban, ahol a lakossági biztosítási piac kétharmadát tudhatja magáénak) elérő Groupama vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a terjeszkedés a kelet-európai régióban alapvető stratégiájuk, főként azért, mert a térségben jók a gazdasági növekedési kilátások és több országban is viszonylag fejletlen a biztosítási piac. Céljuk, hogy 2016-ig 5 százalékos piaci részesedést szerezzenek a térségben, és mintegy 1 milliárd eurós éves díjbevételre tegyenek szert – mondta Jean Azéma.
Az OTP Garancia megvásárlása önmagában 315 millió euró díjbevételt és 1 millió ügyfelet hozott a Groupamának. Magyarországon az OTP Garancia az év végéig megőrzi a nevét – erre hat és fél évig van joga a biztosítónak –, de a vezérigazgató szerint a saját arculatuk is fokozatosan megjelenik.
Az OTP Garancia Biztosító 2006-ban 80,5 milliárd forintos díjbevétellel, 9,7 százalékos részesedéssel a 4. helyen állt a magyar biztosítási piacon a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) adatai alapján. A Groupama 9,9 milliárd forintos díjbevétele 1,2 százalékos piaci részesedést tükrözött. A két díjbevételt összeadva 10,9 százalékos piaci részesedés adódik, amely még mindig alatta marad a 3. helyen álló ING 14,02 százalékának. Tavalyról csak a III. negyedévi adatok állnak rendelkezésre. Ezek szerint az OTP Garancia 66,8 milliárd forintos díjbevétellel 9,82 százalékos piaci részesedést szerzett, a Groupama pedig 7,8 milliárddal 1,15 százalékot mondhatott magáénak. Az összesen mintegy 11 százalékos részesedés nem éri el a továbbra is 3. helyezett ING 13,3 százalékát.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.