Áfacsalás: lohol az EU a pénze után
Hiába a nagy központi adatbázis, az Európai Uniót évente mintegy 50 milliárd euróval rövidítik meg az áfacsalók. Brüsszel egyre komolyabb erőfeszítéseket tesz ennek visszaszorítására, de vajon be lehet zárni a kiskapukat?
Mi az a körhintacsalás? |
A körhintacsalás olyan adócsalási mechanizmus, mely a fiktív számlázás és a közösségen belüli ügyletek ötvözetét kihasználva segíti elő a jogtalan adóelőny elérését. A láncértékesítések során a termékeket többször értékesítik, az áruk több országot megjárnak. A folyamatos értékesítésekkel és az áfa-befizetés elmulasztásával gyakorlatilag a teljes bekerülési költség visszanyerhető. |
A másik esetben több mint 250 millió forintos adócsalást derített fel a Vám- és Pénzügyőrség Veszprém megyében, ahol az elkövetők egy gazdasági tevékenységet nem folytató társaság nevében 2004. óta 3,5 millió euró értékben importáltak személygépkocsikat Magyarországra úgy, hogy 280 behozott gépkocsi után nem fizette meg a regisztrációs adót és az általános forgalmi adót nem.
Itt a piros, hol a piros |
Az ilyen ügyletek magyarországi nagyságrendjére vonatkozóan az adóhatóságnak egyelőre nincsenek konkrét számadatai, azonban a tendenciákat a hivatal is érzékeli: egyre bonyolultabb láncolatokat szerveznek és egyre kifinomultabb technikákat alkalmaznak az adózók. Ezáltal jobban megnehezítik az adóhatóság számára az áfacsalások felderítését – válaszolta az APEH az Adózóna kérdésére. A láncba ugyanis egyre több külföldi résztvevőt kapcsolnak be, így ezekben az ügyekben a magyar hatóságnak a külföldi adóhatóságokkal szorosan együtt kell működniük.
Körhintacsalás © sxc.hu |
Az ügyek felderítésében – különösen az uniós határokon átnyúló, harmadik országba irányuló értékesítéseknél – gyakorlati tapasztalatról még nem lehet beszélni, ugyanis csak ez év január elsejével alakult meg a körbeszámlázásokat és az adócsalásokat is vizsgáló új igazgatóság – tudta meg az Adózóna Rabb Andreától, a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesületének (MOKLASZ) áfabizottságának elnökétől.
Az áfacsalások felgöngyölítése egyáltalán nem egyszerű, az ellenőrző rendszer tökéletlensége, láncolatok bonyolultsága miatt pedig akár lehetetlennek is tűnhet. A legtöbb országban persze a legkézenfekvőbb eszközként nagy szigorral próbálják elrettenteni a cégeket az adócsalástól: több (például Hollandia, Dánia, Egyesült Királyság) tagállamban például egyetemleges a felelősség, azaz a láncügyletben résztvevő cégek mindegyike egyenlő mértékben tehető felelőssé az adócsalásért.
Egy a sok közül |
Rabb Andrea, a MOKLASZ elnöke szerint tipikus példa lehet a körhitacsalásokra abban a tekintetben, hogy a szóban forgó cég az ilyen ügyletekben leginkább használt termékek – számítástechnikai alkatrészek, mobiltelefon alkatrészek – nagykereskedelmi forgalmát bonyolította. Itt a közvetlen számlakibocsátók szállítói több esetben azonosak voltak, a láncügyletben szereplő árualap eredete nem volt fellelhető, így az APEH életszerűtlennek minősítette a láncolatban szereplő forgalom nagyságát és a vizsgált számlákat hiteltelennek minősítette. A hatóság ez esetben valamivel több mint 8 millió forint jogosulatlan visszaigénylést állapított meg, amely után kicsit több mint 4 millió forint adóbírságot szabott ki. A bíróság ezen felül 50 ezer forint felülvizsgálati perköltség illetve 485 200 forint felülvizsgálati eljárási illeték megfiztésére is kötelezte a céget. |
Az EU-ban a körhintacsalások kiküszöbölésére egy minden tagállamra vonatkozó kötelező adatszolgáltatás van érvényben, és létezik egy központi adatbázis (VIES-rendszer) is, ahová a közösségen belüli termékértékesítésekről szóló adatokat be kell küldeni – tájékoztatta az Adózónát Heinzinger Róbert, az Ernst & Young adópartnere. A rendszer célja, hogy az eladó helyett a vevő biztosan megfizesse az áfát. Nagy hibája azonban, hogy a kontroll adat más időszakra vonatkozik, mint amit ellenőrizni szeretnének: az eladó tárgynegyedévi értékesítéseit jelenti, a vevő pedig alapvetően ugyanazon értékesítés után csak a tárgyhót követő hónap 15. napján fizeti meg az áfát. Ennek fényében kérdéses, hogy valóban hatékonyan lehet-e használni az információt az áfacsalások leleplezésére.
Emellett az adatátadás sem a leggyorsabb: a tagállamok adóhatóságainak a VIES-adatokat a tárgy negyedévet követő negyedév végéig kell az uniós hatóságoknak átadniuk, azaz az átfutási idő legalább fél év – mutatott rá Rabb Andrea. Ez alatt az idő alatt viszont bőven van ideje eltűnnie a kereskedőnek. Az adóhatóságok között ezzel szemben létezik egy valamivel gyorsabb adatszolgáltatás, melynek során a meglévő adatokat szinte azonnal kicserélik a tagállamok megfelelő szervei, így egymás között körülbelül negyedévente cserélődnek az információk. Az ilyen módon azonnal átküldött adatokból - ha nem is teljes részletességgel, de lehet látni, ki kivel kereskedett és kik vettek részt a láncügyletben. Ez azonban általában még így is kevés, ugyanis egy adócsalás-gyanús eset bebizonyításához általában az egész láncot vizsgálnia kell a hatóságoknak, ami egy sok országon átnyúló, sokszereplős lánc esetében időigényes szakmai munkát igényel.
Adózóna |
Ha adózással kapcsolatos cikkeket szeretne olvasni, vagy kérdése van, akkor kattintson a hvg.hu új tematikus oldalára. |
Szabó Zsuzsanna
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.