Futball-EB 2012: Régi dicsőségünk és a homály
Szerdán fél tizenkettőkor jelentik be Cardiffban, hogy az Európai Labdarúgó Szövetség (UEFA) végrehajtó bizottsága melyik jelentkező (Magyarország–Horvátország, Lengyelország–Ukrajna, illetve Olaszország) pályázatát fogadta el a 2012-es Európa-bajnokság rendezésére. Az ítészek nem csak a helyszínről, hanem valamelyest jövőnkről is döntenek. Egy ekkora rendezvény hatásai ugyanis messze túlmutatnak a sporton.
Magyar foci 2007. Zöld fényre várva © Fazekas István |
Az UEFA végrehajtó bizottságának tagjai: Michel Platini (francia) az UEFA elnöke, Senes Erzik (török), az UEFA alelnöke, Geoffrey Thompson (angol), az UEFA alelnöke, Angel Maria Villar Llona (spanyol), az UEFA alelnöke, Gerhard Mayer-Vorfelder (német), az UEFA alelnöke, Mariosz Lefkaritisz (ciprusi), Vjacseszlav Koloszkov (orosz), Gilberto Madail (portugál), Joseph Mifsud (máltai), Per Ravn Omdal (norvég), Mircea Sandu (román), Mathieu Sprengers (holland), illetve a két nem szavazó: Hrigorij Szurkisz (ukrán), és Franco Carraro (olasz).
Az eddigi labdarúgó Európa-bajnokságok mérkőzés- és nézőszámai
Év | Helyszín | Összes mérkőzés | Összes néző | Meccsenkénti nézőátlag |
1960 | Franciaország | 4 | 78 958 | 19 740 |
1964 | Spanyolország | 4 | 156 253 | 39 063 |
1968 | Olaszország | 5 | 192 119 | 38 424 |
1972 | Belgium | 4 | 106 510 | 26 628 |
1976 | Jugoszlávia | 4 | 106 087 | 26 522 |
1980 | Olaszország | 14 | 350 655 | 25 047 |
1984 | Franciaország | 15 | 599 655 | 39 977 |
1988 | Németország | 15 | 935 681 | 62 379 |
1992 | Svédország | 15 | 429 623 | 28 642 |
1996 | Anglia | 31 | 1 269 894 | 40 964 |
2000 | Belgium és Hollandia | 31 | 1 102 850 | 35 576 |
2004 | Portugália | 31 | 1 190 586 | 38 406 |
„Számunkra egy Eb-rendezés többet ér a világbajnoki címnél, mert a házigazdaság hosszabb távon sokkal komolyabb hasznot hoz az országnak" – mondta a dpa német hírügynökségnek interjúban Vlatko Markovic, a horvát szövetség elnöke. A dpa elemzése szerint Horvátország futball-lázban ég, Magyarországon ezzel szemben az emberek elfordultak a sportágtól, a válogatott 1986 óta nem vett részt jelentős nemzetközi tornán, a bajnoki meccsekre alig néhány ezren kíváncsiak az élvonalban. Az ország legnépszerűbb és külföldön is legismertebb klubja, a Ferencváros a csőd szélén áll, és a másodosztályban szenved.
Horvátországban jelenleg 900 ezer ágy várja a külföldi vendégeket, az infrastruktúra is megfelelő, kellő számú nemzetközi repülőtér és megfelelő minőségű autópályák állnak rendelkezésre, a stadionok azonban felújításra szorulnak. Magyarországnak viszont jelentős fejlesztéseket kell végrehajtania, amelyek finanszírozására a kormány garanciát vállalt. A német hírügynökség ugyanakkor kérdésesnek tartja, hogy a magyar lakosság a rendezési jog elnyerése esetén hajlandó lenne-e plusz adók formájában további terheket vállalni a sikeres rendezés és a több százmillió eurós költség előteremtése érdekében.
Gyárfás Tamás a pályázati bizottság vezetője. A nagy kombinátor © Túry Gergely |
A magyar tervek nem számolnak ekkora kiadásokkal. Egy 2005-ben kelt kormányhatározat szerint 159,5 millió euróban jelölte meg az Eb-re fordítható keretet. Ez még akkor is kevésnek tűnik, ha folyóáron ennél többet lehet majd elkölteni, s a horvátokkal való közös rendezés miatt ez az összeg az összehasonlításhoz megkettőzhető.
Az eredeti előirányzat szerint a kormány ebből mindössze 60,6 milliárd forintot költene az eseményre, de csak a szükséges stadionépítések is 100 milliárd forintot kívánnának. Azaz a fejlesztésekbe be kellene szállniuk az önkormányzatoknak és a magántőkének is. Hogy miként, arról nem lehet tudni semmi bizonyosat. Legfeljebb csak sejteni, hogy a kormány által favorizált és az ellenzék (meg újabban a számvevők) által kritizált PPP (Public-Privat Partnership – közösségi-magán társulás) rendszer komoly szerepet kaphatna, amelyben a beruházás finanszírozásáért cserébe a magánbefektető különböző meghatározott időre szóló jogokat szerezhetne az üzemeltetésre, illetve a kormánytól ütemezett visszatérítésre is számíthatna. A végén így a befektető jelentősen több pénzzel szállhatna ki, mint amennyit betett, de a költségvetésnek nem jelentenének azonnali kiadást a beruházások, ráadásul az üzemeltetésből származó bevételek csökkentenék a visszatérítendő összeget. Ezzel elvileg mindenki jól jár, ha működik a rendszer. A vita arról folyik, hogy ez a gyakorlatban is megfelelő formája-e a nagyberuházások finanszírozásának.
Márpedig nagyberuházásokra a stadionépítések mellett is szükség lesz. Mert bár a Magyarországi helyszínek Budapest (61 ezer fős), Debrecen (38 ezer), Győr (36 ezer) és Székesfehérvár (44 ezer) mindegyike elérhető lesz autópályán, de nincs folyamatos autópálya-összeköttetés Horvátországgal. Ezért 2012-ig az M7-es és az M6-os utat mindenképpen be kéne fejezni. Erre egyébként nagy valószínűséggel az Eb-rendezés nélkül is sor kerülne. Ugyanakkor szükség volna a Székesfehérvár és Győr mellet a repülőterek és a vasúti összeköttetés fejlesztésére is. Ez még akkor is sokmilliárdos kiadásokkal jár, ha Székesfehérvár a 70 kilométerre lévő ferihegyi és Győr a 100 kilométerre lévő schwechati légikikötőtől viszonylag gyorsan elérhető. A charterjáratok és magángépek fogadására ugyanis közelebbi repülőterek szükségesek.
A vasútfejlesztésekkel hasonló a helyzet, mint az autópályákéval. A két legtávolabbi magyar helyszín Győr és Debrecen között viszonylag gyors vasúti közlekedési lehetőséget kell teremteni. Továbbá szükség volna a Horvátországba irányuló vasútvonalak korszerűsítésére is. Utóbbiakról például a fejlesztési tervekben egyáltalán nem esik szó. Bár egyáltalán nem zárható ki, hogy a rijekai, koperi és trieszti kikötőbe irányuló áruszállítás érdekében az Európai Uniótól sikerül forrásokat szerezni a Budapest–Murakeresztúr vonal fejlesztésére.
Kisteleki MLSZ-elnök. Nyelvgyakorlat © Túry Gergely |
Hasonló gondok adnak okot a homlokráncolásra a méregdrágán felépített vagy felújított stadionok esetében is. Elég arra gondolni, hogy csak a 61 ezer néző befogadására tervezett Puskás Ferenc Stadionba egy teljes magyar első osztályú bajnoki forduló teljes közönsége háromszor beférne. Ahhoz, hogy a mérkőzések látogatottsága jelentősen növekedjék, ahhoz a magyar labdarúgás minőségének gyors emelkedésére volna szükség, illetve meg kellene teremteni a rendet a stadionokban és azok környékén, s fel kellene számolni a futballhuliganizmust. Ez pedig további igen jelentős kiadásokkal jár. Bár e célok elérése érdekében előbb-utóbb lépéseket kellene tenni, de a felépített létesítmények megfelelő hasznosítása érdekében már nem volna elviselhető további késedelem.
Intő jel továbbá, hogy a legutóbbi jelentős,Magyarországon rendezett nemzetközi esemény, az úszó Európa-bajnokság aprócska létesítményének (a kezdetben 9 milliárdos projektből a végén egy mobillelátós szabadtéri medencéig sikerült leadnunk a színvonalat) megépítése körül is milyen őrületes viták alakultak ki. S nem érdemes feltétlenül a magántőke harcos kiállásában sem bízni, amire a Papp László Budapest Sportaréna PPP-rendszerű finanszírozásának fiaskója utal. Igaz, hogy nemrégiben szintén a Puskás Ferenc Stadion szomszédságában magánpénzből épült Syma rendezvény- és sportcsarnok mintha az ellenkezőjére adna példát.
A rendezés mérlegében természetesen bevételek is vannak. Tetemes jegyárbevételre lehet számítani a nagyjából egymillió helyszíni néző esetén, ennél lényegesen nagyobb pénzt eredményeznek a televíziós jogdíjak és a reklámbevételek. Csakhogy ezek jelentős mértékben az UEFA-t gazdagítják, ahonnan mintegy 10 milliárd forintnyi visszatérítésre számíthatunk csak. A nagy nemzetközi események, például a Formule-1-es futamok tapasztalatai ugyanakkor azt mutatják, hogy akár csak egy párnapos rendezvényt is több millió eurós pozitív szaldóval zár az ország elsősorban az idegenforgalmi bevételek megugrása miatt. Az Európa-bajnokság viszont heteken át tart. Az Eb ideje alatt folyamatosan legalább 200 ezer futballturistával kalkulálhatunk, s a mérkőzések jelentős figyelmet koncentrálnak a rendező országokra. Mivel pedig a döntő Budapesten volna, a legnagyobb figyelem, azaz a rendezés igazi bónusza is nekünk jutna. Mindezek kisugárzása hosszabb távon is jelentős gazdasági előnyökkel járna. Az Eb összességében az adott évi GDP-n akár negyed százalékot is dobhatna (a portugáliai tapasztalatok alapján), ami durván 60 milliárd forint jelent.
Együtt a magyar delegáció. Bevetés előtt Buzánszkytól Várhidiig © mlsz.hu |
Az olasz és a horvát-magyar pályázat között kizárólag az üzleti szempontok fognak dönteni. Az UEFA döntéshozóinak arra a kérdésre kell választ adniuk, hogy a tekintélyes futballkultúrájú, nagy futballüzletet mozgató, óriási stadionok tucatjait üzemeltető és uralkodó világbajnok Olaszország támogatása-e a fontosabb a számukra, vagy két közép-európai kis ország megsegítése, s a térség labdarúgásának feljebb emelése az európai focibiznisz hátországának megerősítése érdekében. A jelek szerint ebben nincs egységes álláspont az UEFA végrehajtó bizottságában, így a zárt ajtók mögött folyó prezentáción a részvevők mindent bedobnak.
A magyar pályázati felkészülést vezető Gyárfás Tamás elmondta, hogy a multimédiás show mellett megszólal az űrből Charles Simonyi, hogy a horvát-magyar duó mellett érveljen. Ajándékokat is visznek: herendi porcelánból készült dalmatákat és pulikutyákat (a kabalaállatainkat), özv. Puskás Ferencné és egy kisfiú a néhai Puskás Ferenc bőrlabdáját ajándékozza oda, illetve egy aranylabdát is adunk a nyomaték kedvéért az egyetlen magyar aranylabdás, Albert Flórián közreműködésével Michel Platini elnök kezébe – mivel pedig a személyes repi ajándékozás korlátozva van, nem személyesen az olasz felmenőktől származó francia elnöknek, hanem az UEFA-nak. Ráadásul Kisteleki István MLSZ-elnök horvátul, Vlatko Markovic horvát szövetségi elnök pedig magyarul fog beszélni, hogy a szoros összeforrást ekképpen is jelképezzék. Ha ez nem elég, akkor talán Ivo Sanader horvát és Gyurcsány Ferenc magyar miniszterelnök beszéde meggyőző lehet. De a delegációban olyan csodafegyverek is helyet kaptak, mint Lamperth Mónika sportot felügyelő miniszter vagy Mészöly Kálmán, az egykori nagyszerű középhátvéd, aki jól ismert kiváló törökországi kapcsolatairól (edzősködött arrafelé), s neki például a török bizottsági tagot kell meggyőzni, persze ha egyáltalán a közelébe tud férkőzni. Aztán számíthatunk Schmitt Pálra a Magyar Olimpiai Bizottság elnökére, a gyakorlott sportdiplomatára és az aranycsapatból Buzánszky Jenőre. Gyárfás szerint további titkos tartalékok is vannak. Holnap 11 órakor kiderül, hogy mindez mire volt elég.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.