2007. január. 15. 10:30 Utolsó frissítés: 2007. január. 18. 16:09 Gazdaság

A szorongatás éve

Régen lehettek ilyen biztosak a magyarok abban, hogy reálbérük és fogyasztásuk csökken. Nő viszont a munkanélküliség, várhatóan 8 százalékra, vagyis e tekintetben a helyzet rosszabb lesz, mint az utóbbi tíz évben bármikor - jósolja szerzőnk, a Kopint-Datorg gazdasági elemzőintézet kutatója.

HVG
Recesszió biztosan nem lesz 2007-ben Magyarországon: a GDP reálértékben akár 3 százalékkal is fölülmúlhatja a tavalyit. Csakhogy ez a teljesítmény a 2004-ben csatlakozott többi kelet- és közép-európai EU-tagországéval összevetve kifejezetten gyöngének számít, hiszen a hét másik ország gazdasága átlagosan több mint 5 százalékkal nőhet az idén. A már trendszerűnek mondható növekedési különbségek miatt lassan, de biztosan átrendeződik a régió országainak fejlettségi sorrendje is. Észtország letaszítja Magyarországot a képzeletbeli dobogó harmadik fokáról, és lényegében eléri a legszegényebb régi EU-tagállam, Portugália egy főre jutó GDP-jét, miközben Szlovákia is - amelyhez ütemesen zárkózik fel a két szegényebb balti állam, Litvánia és Lettország - megszorongatja Magyarországot.

A 2007-es növekedés-lassulás a korábbi években hozott hibás gazdaságpolitikai döntéseknek, fiskális tévelygéseknek a következménye. Az államháztartás hiánya 2006-ban a GDP 10 százalékára nőtt, ami meghaladja a Bokros Lajos nevével fémjelzett drasztikus 1995-ös stabilizáció előtti szintet. Ha valaki korábban netán fenntarthatónak gondolta az előző hat év hordalékaként felhalmozott közpénzügyi deficitet, legkésőbb a tavalyi országgyűlési választások után szembesülnie kellett azzal, hogy a húsba vágó kiigazítás elkerülhetetlen.

Hogy a tőkepiacok az óriási hiány dacára is viszonylag nyugodtak maradtak, mi több, a forint árfolyama még erősödött is, az részben a szerencsés külső körülményeknek, részben pedig annak köszönhető, hogy a 2007-es költségvetés nem pusztán tartalmában, hanem a tervezés gyakorlatában is szakított néhány rossz beidegződéssel. A korábbi évek kincstári optimizmusa helyett a tervezés ezúttal valós alapokra épített, sőt a makrogazdasági paramétereknél kifejezetten óvatosan járt el: nagyon valószínű, hogy a gazdasági növekedés és az infláció is magasabb lesz a hivatalos tervekben szereplőnél. A korábban jellemző trükközés, bizonyos költségvetési tételeknek a hivatalos államháztartási körön kívülre bújtatása, a kreatív könyvelési technikák burjánzása sem igen érhető már tetten.

A kiigazítás tartalmi elemei vitathatók, de technikai értelemben a költségvetés reális: az államháztartás hiánya nagy valószínűséggel a GDP 7 százaléka alatti szintre mérséklődik. A magyar devizaadósság kilátásainak, majd besorolásának ez esetben várható felértékelése gyorsan csökkentheti az állampapírhozamokat, illetve a lakossági és a vállalkozói kamatokat, tompítva ezzel a fogyasztás visszaesését, egyszersmind mérsékelve az állam kamatfizetési kötelezettségeit.

E folyamatokat minden bizonnyal szerencsés külső körülmények segítik majd. 2007-ben a nemzetközi kereskedelem 7-8 százalékos ütemben bővülhet, a nyers- és alapanyagárak alighanem csökkennek, és ami talán a legfontosabb: valamelyest olcsóbb lehet az olaj. Az év közepétől várhatóan még a nemzetközi kamatok is esnek, miközben a dollár/euró árfolyam stabilizálódhat. Magyarország számára külön jó hír, hogy Németország gazdasága rég nem látott jó állapotban leledzik, és a környező országok gazdasága - beleértve nemcsak a 2004-ben csatlakozott többi közép-európai országot, hanem az idén EU-taggá váló Romániát és Bulgáriát, sőt Horvátországot és Szerbiát is - kimagasló ütemben nő. A bővülő exportpiacok sok magyar cég számára jó lehetőséget adnak az idehaza elszenvedett keresletszűkülés következményeinek ellensúlyozására.

A 2007-es év két nagy kérdése: sikerül-e megteremteni az államháztartási hiány hosszabb távon fenntartható mértékűre csökkentésének strukturális feltételeit, illetve hogy miképpen vészeli át a lakosság és a hazai kisvállalati szektor a jövedelem és a fogyasztás, illetve a jövedelmezőség jelentős visszaesését. Pusztán az idei költségvetést tekintve legfeljebb a személyi jövedelemadóból származó befizetések közel 10 százalékosra tervezett emelkedése tűnhetne túlzottan ambiciózusnak; ennek teljesüléséhez mindenesetre az adóbeszedés hatékonyságának javulása is szükséges. A kiadási oldalon viszont három területen is indokolt kételkedni. A társadalombiztosítási alapok hiányának a GDP 2006-os 0,6 százalékáról a 0,1 százalékára csökkentése valószínűtlen. Nem is elsősorban azért, mert az egészségügyben bevezetendő változások rövid távon nem feltétlenül hoznak megtakarítást, hanem mert a nyugdíjrendszer átalakításában a kormány és a parlament elszántsága mérsékeltnek tűnik. A másik kritikus terület a költségvetési szervek működési kiadásai. Itt lényegében a 2006-os terveket kellene - nominálisan - teljesíteni, ám ez a szféra tavaly közel 300 milliárddal túlköltekezett, ami a GDP 1,2 százalékát teszi ki. Végül igen erős nyomás nehezedik majd az önkormányzatok gazdálkodására, amelyeknek együtt kevesebb mint felére - a GDP arányában 0,7-ről 0,3 százalékra - kellene csökkenteniük kiadási többletüket. Mindent egybevetve, a bevételek várható enyhe túlteljesülésének köszönhetően a 2007-es államháztartási hiánycél reális, főleg akkor, ha sikerül a működési kiadások visszafogása, a különböző tárcák költségvetésének betartása.

Második oldal (Oldaltörés)

De mi a stabilizáció ára? Ezt vizsgálva célszerű az 1995-ös Bokros-csomag tapasztalataiból kiindulni, hiszen a mostani intézkedések ennek nyomvonalát követik, csak kedvezőbb külső körülmények közepette. Igaz, most nincs vámpótlék, és - nagyon helyesen - vélhetően a forint leértékelése sem kerül be az eszköztárba (ez nem is lenne indokolt, hiszen a magyar vállalatok külpiaci versenyképességével ezúttal nincsenek alapvető bajok). Ám a mostani csomag is a belső kereslet szűkítésén, a reálkeresetek és a lakossági fogyasztás visszafogásán alapul, s ennek érdekében felpörgeti az inflációt. A nadrágszíj mostani megszorítása kevésbé húsba vágó: a lakossági jövedelmek, a fogyasztás és általában a belföldi felhasználás visszaesése a Bokros-csomaggal összevetve szerény lesz.

Az, hogy a gazdaság teljesítménye a belső kereslet korlátozása ellenére is nő, ezúttal is a külkereskedelemnek lesz köszönhető. Miközben az export bővülése várhatóan 10 százalék felett marad, mind a fogyasztási cikkek behozatala, mind pedig a gépek és egyéb beruházási javak importja jelentősen lassul. Több exportorientált feldolgozóipari ágazatban - így a híradás-technikai iparban, a gyógyszeriparban és a műszeriparban is - az állótőke-beruházások jelentős visszaesését jelzik előre a vállalatok. Mindent egybevetve a külkereskedelmi hiány a 2006-os 2,3 milliárd eurós szintről 1 milliárdra csökkenhet.

A másik alapvető hasonlóság a két stabilizációs intézkedéssorozat között az infláció jelentős megugrása. Szemben persze az 1995-ös csomaggal - amikor az árindex felpörgésében a forint leértékelése is kulcsszerepet játszott - ezúttal az infláció felpörgését mondhatni vegytisztán fiskális okok, az adó- és a hatósági ár-emelések magyarázzák, melyek nélkül a 2007-es fogyasztóiár-emelkedés mindössze 2,5-3 százalék között alakulna. A 2006. szeptemberi áfaemelés ugyanakkor önmagában mintegy 2 százalékponttal növeli az inflációt, és ehhez további egy százalékpontot tesz hozzá a gáz és a villany árának tavalyi és idei emelése. Megdobja az árindexet a közlekedési és a közüzemi szolgáltatások árainak januárra, illetve májusra bejelentett növelése is, mivel a vonatjegyek, a helyi közlekedési tarifák, valamint a szemétszállítási, a víz- és a csatornadíjak, illetve a budapesti távfűtési díjak egyaránt két számjegyű mértékben emelkednek. E tekintélyes hatósági áremelések együtt további 0,7 százalékponttal lódítják meg az idei átlagos inflációt.

Ha abból indulnánk ki, hogy az emiatt bizonyosan emelkedő inflációs várakozásoknak nem szabnak határt a keresleti és a versenykorlátok, akkor 7 százalék közelébe ugró fogyasztóiár-emelkedéssel kellene számolnunk. A fogyasztás csökkenése, illetve az erős forint azonban megzabolázzák majd a piaci áremelési törekvéseket. Ráadásul a mezőgazdasági felvásárlási árak, illetve az azokat féléves késéssel követő élelmiszerárak ciklikus mozgása legkésőbb 2007 közepétől csökkenő trendbe vált. Az első hónapokban még akár 8 százalékot is meghaladó infláció így decemberre 4 százalék körülire mérséklődik. A csomag árát tehát nem elsősorban az átmenetileg megugró inflációval és nem is a jövedelmek csökkenésével fizetjük meg.

Több szoronganivalónk van a munkaerő-piac bizonytalanságai miatt: a helyzet súlyosságát jellemzi, hogy a 2004-ben csatlakozott nyolc közép- és kelet-európai EU-tagország közül a munkaerő-piaci részvételt tekintve Magyarország a nyolcadik, a foglalkoztatás szintjét tekintve a hetedik, és a munkanélküliségi rátát tekintve is visszacsúszott a hatodik helyre (csak Szlovákiában és Lengyelországban magasabb az állástalanok aránya, mint nálunk). Ráadásul a magyar gazdaság jelenlegi folyamatai nem javítják a kilátásokat.

Egyelőre csak bizakodni lehet abban, hogy a másfél éves stabilizációs pakk orvosolja majd a gazdaság bajait. Ha nem, akkor hamarosan jöhet az újabb csomag.

BARTHA ATTILA

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.