Oroszország másfél év alatt lefektetheti az új olajcsövet
Oroszország a jövő év közepéig lefektetheti azt az új csövet, amely jócskán megnöveli majd az olaját Fehéroroszország elkerülésével a Balti-tengeri Primorszk kikötőjébe juttató vezeték kapacitását – közölte a Transneft csőmonopólium vezére egy londoni konferencián orosz médiajelentés szerint.
A Barátság kőolajvezeték nyomásmérője. Elterelik © AP |
A Kreml már elhatározta a BTSZ bővítését, miután az orosz-fehérorosz olajvámvita január 8-11. között a Barátság (Druzsba) tranzitvezeték leállításához vezetett, felborzolva az európai fogyasztók kedélyeit. A BTSZ-II. eleinte évi 50 millió tonna olaj szállítására válik képessé, ami később 75 millió tonnára növelhető. Ezzel a BTSZ kapacitása meg fog duplázódni, s eléri majd az évi 150 millió tonnát.
A BTSZ teljesítménye a múlt év végére érte el az évi 75 millió tonnát, miután évi 12 millió tonnáról 65 millióra növekedett 2001 decembere és 2006 áprilisa között. A BTSZ-II. megépülése alaposan csökkenti majd a Druzsba jelentőségét Oroszország számára. A Druzsbán jelenleg évi 70 millió tonna orosz olaj áramlik Európába. Orosz elemzők hónapok óta a Druzsba alkonyáról elmélkednek, arra utalva, hogy akár használaton kívül is kerülhet.
De Vajnstok közölte, hogy bizonyos mennyiségű olajat továbbra is a Druzsbán keresztül fognak szállítani. Ezzel alighanem éppen Magyarországra és Szlovákiára utalhatott, amelyek számára a Druzsba marad a legésszerűbb és legolcsóbb beszerzési útvonal – vélték moszkvai megfigyelők.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.