GKI: a reálkeresetek a 2005-ös szintre esnek vissza
A GKI Gazdaságkutató Zrt. az Erste Bankkal együttműködve készítette el előrejelzését, amely azt ígéri, hogy idén a növekedés üteme lassul, a külső és belső egyensúly azonban javul. Az infláció az I. félévben 8 százalék körülire emelkedik, a II. félév végén azonban már újra 4 százalék körül lesz. A reálkeresetek átlagosan 3,5 százalékkal csökkennek.
A magyar gazdaság növekedési ütemét nem elsősorban a hazai fogyasztás és beruházás dinamikája, hanem az európai konjunktúra és ahhoz kapcsolódóan a kivitel és a behozatal dinamikája közötti különbség határozza meg. Ezért a kiigazítási és reformprogram csak kisebb mértékben lassítja a magyar gazdasági növekedést.
A GDP 2007-ben legalább 3 százalékkal emelkedik . Élénk, 8 százalék körüli növekedés várható az iparban. Az építőipar és az üzleti szolgáltatások jelentős része 4 százalék körüli vagy feletti ütemben emelkedik. A mezőgazdasági termelés kissé bővül. Alig több mint stagnálás várható viszont a kereskedelemben, visszaesés a közszolgáltatások teljesítményében. A foglalkoztatás a költségvetési szférában 3-4 százalék kal, összességében viszont csak kissé csökken , a munkanélküliség 7,8-8 százalék körülire nő.
A GKI prognózisa a magyar nemzetgazdaság 2006. évi folyamatairól
2004. | 2005. | 2006. első | 2006. | 2007. | |
1. A GDP volumenindexe (%) | 105,2 | 104,2 | 104,1* | 104,1 | 103,0 |
2. Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, %) | 107,4 | 107,3 | 110,3 | 110 | 108 |
3. Nemzetgazdasági beruházások indexe(összehasonlító áron, %) | 107,9 | 105,6 | 99,6* | 102 | 104 |
4. Az építési-szerelési tevékenység indexe (összehasonlító áron, %) | 106,8 | 116,6 | 98,4 | 100 | 104 |
5. A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (%) | 105,8 | 105,8 | 104,5 | 104 | 101,5 |
6. A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, %) | 115,3 | 111,4 | 115,7 | 115 | 113 |
7. A behozatal változásának indexe (folyó áron, euróban, %) | 113,2 | 108,3 | 113,4 | 113 | 110 |
8. A külkereskedelmi mérleg hiánya (milliárd euró) | 3,9 | 2,8 | 2,1 | 2,3 | 1,1 |
9. A folyó fizetési és tőkemérleg együttes hiánya (milliárd euró) | 6,7 | 5,3 | 3,7* | 5 | 4,5 |
10. Az euró átlagos árfolyama (forint) | 251,7 | 248,0 | 264,3** | 264,3** | 252 |
11. Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd forint) | 1284,1 | 984,4 | 2034** | 2034** | 1450 |
12. A bruttó átlagkereset indexe | 106,1 | 108,8 | 107,7 | 107,3 | 105 |
13. Fogyasztói árindex | 106,8 | 103,6 | 103,9** | 103,9** | 106 |
14. Fogyasztói árindex az időszak végén (előző év azonos hónap=100) | 105,5 | 103,3 | 106,5** | 106,5** | 104 |
15. Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%) | 6,3 | 7,3 | 7,5** | 7,5** | 8 |
* I-III. negyedév ** Éves (előzetes) tény A tényadatok forrása: KSH, MNB, PM
Az üzleti szféra bérmagatartása valószínűleg a 2006. évihez igazodó lesz. Folytatódik a 7 százalék körüli bruttó keresetnövekedés. A nettó keresetek – az egészségbiztosítási járulék emelése, az adókedvezmények szűkítése – következtében éves átlagban 3 százalékponttal kisebb mértékben emelkednek. Az szja-tábla módosítása – az alsó kulcs sávhatárának emelése, illetve a szolidaritási különadó – differenciáltan hat. Végeredményben az üzleti szférában a reálkeresetek csak 1-2 százalék kal csökkennek. A költségvetési szektorban az összesített bértömeg nem emelkedik, de az egy főre eső bruttó kereset 2 százalék kal nő. Ezáltal a költségvetési szektorban számos munkavállaló kézhez kapott nettó keresete éves átlagban csökken , a reálbér mérséklődése 6-8 százalék körüli, de esetenként akár 10%-os lesz. Összességében a nemzetgazdasági reálkeresetek mintegy 3,5 százalékkal csökkennek, és ezzel a 2005. évi szintre esnek vissza.
A nyugdíjak reálértéke lényegében nem változik, de ezen belül a csak az indexálás miatti nyugdíjemelésben részesülők számára a nyugdíjak vásárlóértéke – a mérséklődő reálbérek hatására – kissé csökken, míg a nyugdíjkorrekciós körbe tartozók reálnyugdíja 3,5 százalék kal emelkedik. A reáljövedelem 2 százalék os mérséklődése ellenére a lakosság fogyasztása várhatóan nem csökken. A nettó megtakarítás az új hitelfelvétel lassulása miatt emelkedik , a GDP 5,5 százalék a lesz.
Az államháztartási deficit 2007-ben az előirányzott 6,8 százalék nál kisebb, 6 százalék körüli lehet a feltételezettnél kedvezőbb induló egyensúlyi helyzet és magasabb adóbevételek, továbbá a különböző kiadáscsökkentő intézkedések és a második félévben várható kamatcsökkenés együttes hatására. A bruttó államadósság a konvergencia programban szereplőnél kisebb 2006. és 2007. évi folyó hiány, továbbá a forint erősödése, valamint a privatizációs bevételek révén a 70 százalék ot csak kissé meghaladó szinten tetőzhet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.