GVH: megtévesztette az ING a fogyasztókat
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerdai határozatában megállapította, hogy az ING Pénztárszolgáltató és Tanácsadó Zrt. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított, amikor az ING honlapján 2006. március 15. és április 14. között nem a legaktuálisabb hozamrátákat szerepeltette - mutatott rá a GVH közleményében.
A GVH a kizárólag saját internetes oldalon elkövetett jogsértés tényének megállapításán túl nem tartotta indokoltnak versenyfelügyeleti bírság kiszabását.
A pénztárszolgáltató akkor követte el a szabálytalanságot, amikor a www.ing.hu internetes honlapon 2006. március 15. és április 14. között nem az ING Önkéntes Nyugdíjpénztár és az ING Magánnyugdíjpénztár által elért legaktuálisabb nettó hozamrátákat tüntette fel, illetve 2006. április 14. és május 30. között kiadott egyes tájékoztatásaiban nem közölte, hogy az ott felmutatott, az ING Önkéntes Nyugdíjpénztár és az ING Magánnyugdíjpénztár által elért nettó hozamráták 2004-re vonatkoznak.
A GVH határozatában rámutatott, a fogyasztó számára lényeges körülmény, hogy egy nyugdíjpénztár milyen nettó hozamot ért el. Az erre vonatkozó adatok jelentőséggel bírnak azon fogyasztói döntések esetében, hogy a fogyasztó melyik (magán- vagy önkéntes) nyugdíjpénztárhoz csatlakozik, de annak eldöntésénél is, hogy egy pénztártag vált-e a pénztárak között.
A közlemény szerint a fogyasztói döntések szempontjából az is fontos, hogy a különböző tájékoztatásokban szereplő hozamadatok milyen időszakra vonatkoznak. Különösen igaz ez egy olyan piaci helyzetben, amikor a kiemelkedő hozamokat mutató 2004. évhez képest a nyugdíjpénztárak által elért hozamok mértéke 2005-ben jelentősen csökkent.
A versenytörvénynek a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalmára vonatkozó rendelkezései a gazdasági versenyt oly módon óvják, hogy nem engedik tisztességtelenül befolyásolni a fogyasztói döntés mechanizmusát. A tisztességtelen befolyásolás kihat vagy kihathat a fogyasztók versenytársak, illetve az azonos vagy egymást ésszerűen helyettesítő termékek közötti választásnak a folyamatára, s ezáltal a verseny alakulására.
A GVH kiemelte továbbá, a fogyasztótól nem várható el, hogy pontosan tisztában legyen a pénztárak működésére irányadó jogszabályi rendelkezésekkel és a pénztári hozamszámításra vonatkozó előírásokkal, ez egyben rámutat a hozamokról tájékoztatást nyújtó pénztárak kötelezettségeire és felelősségére is. Így versenyjogi követelményként fogalmazódik meg a nyugdíjpénztárakkal szemben, hogy a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatásból megismerhető legyen, a közzétett hozamadatok milyen időszakra vonatkoznak, valamint hogy a pénztárak által elért hozamról mindig a lehető legaktuálisabb tájékoztatást adják a fogyasztóknak.
A GVH a jelen esetben kifogásolta, hogy a vállalkozás 2006. március 15. és április 14. között internetes honlapján nem az ING Önkéntes Nyugdíjpénztár és az ING Magánnyugdíjpénztár által elért legaktuálisabb, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által 2006. március 15-től közzétett 2005. évi, hanem a számára kedvezőbb 2004. évi nettó hozamrátákat szerepeltette.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.