A hitelezők a Csalagút felszámolását fontolgatják
Az Eurotunnel felszámolásának kezdeményezését fontolgatják a cég hitelezői, mivel ez a várakozásaik szerint több pénzt hozna vissza számukra, mint az Eurotunnel – bizonytalannak ítélt – szanálási terve, írta a Guardian, az ügylethez közelálló forrásra hivatkozva.
A Eurotunnel először a múlt csütörtökön szellőztette meg egy új cég alapítását, amelyhez szükséges lenne a jelenlegi cég felszámolása. A hitelezők jóváhagyása a tervhez még novemberben várható. Júliusban már csődvédelmet kért a La Manche csatorna alatti alagutat üzemeltető brit-francia Eurotunnel társaság, miután kudarcba fulladtak a hitelezőkkel folytatott átütemezési tárgyalások. Megnyugtatták az utazóközönséget: bármi történjék is, a vonatok közlekedni fognak.
A társaságnak 6,2 milliárd font tartozása halmozódott fel az elmúlt években. A jelentős hitelekkel megtámogatott hatalmas tenger alatti beruházás anyagilag sosem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a tervezetthez képest jóval többe, 10 milliárd fontba került a beruházás, és megkésve indult a közlekedés az alagúton, majd a forgalom is elmaradt a várttól.
Az Eurotunnel idén májusban előzetes megállapodásra jutott főbb hitelezőivel a tartozások átütemezéséről, végül azonban meghiúsult az egyezség, a társaság közleménye szerint elsősorban a Deutsche Bank miatt. A pénzintézet a köréje tömörült pénzintézetekkel együtt egy másik, egyelőre nem ismertetett megoldást szorgalmazott.
A májusi megállapodás lényege az volt, hogy a Barclays, a Goldman Sachs és a Macquarie a cég adósságát 2,9 milliárd fontra (5,45 milliárd dollár) csökkenti, és egy új cég jönne létre a meglévő részvények aukciójának és részvénycserének a lebonyolítására.
Egyszerre 15 fokozattal, csődközeli szintre minősítette vissza az eddigi közepes befektetői osztályzatról a La Manche-csatorna alatti vasúti alagutat üzemeltető brit-francia Eurotunnel társaságot a Standard & Poor's, miután összeomlottak a tárgyalások a cég és hitelezői között.
A nemzetközi hitelminősítő londoni közleménye szerint az Eurotunnel előresorolt, fedezettel felvett bankadósságainak hosszú távú besorolása az eddigi "BBB"-ről egyenesen "C"-re zuhant vissza.
A "BBB" a bizonyos megszorításokkal még befektetőinek tekintett "BBB" sáv középfoka; a "C" már rendkívüli adóskockázatokra figyelmezteti a befektetőket, és csak két fokozatra van a fizetésképtelenséget jelző "D" besorolástól.
A Standard & Poor's szerint a Eurotunnel és fő hitelezői által májusban elért refinanszírozási megállapodással még meg lehetett volna őrizni a cégnél kint lévő fedezett hitelek értékét. Az azonban, hogy a megállapodást a héten a hátrébb sorolt hitelezők elutasították, "igen jelentős mértékben bizonytalanná teszi", hogy miként lehet majd kezelni a Eurotunnel adósságát, áll a hitelminősítő londoni elemzésében.
A brit-francia részvénytársaság tavaly 541 millió fontos (793 millió euró) bevételt ért el, 1 százalékkal többet a 2004-es 538 milliónál, a bevétel első ízben emelkedett 2002 óta. Az első félévről 87 millió fontos veszteséget jelentett a cég, 18 százalékkal kisebbet az egy évvel korábbi, 105 millió fontos hiánynál. Az üzemi vesztesége, 74 millió font, ellenben 19 százalékkal nagyobb volt a 2004-es első félévinél.
Tavaly összesen 16 millióan keltek át az alagúton. Az 50 kilométeres alagutat Franciaország és Nagy-Britannia között 1994-ben nyitották meg.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.