2006. március. 01. 16:28 MTI Utolsó frissítés: 2006. március. 01. 16:29 Gazdaság

Új stratégia kell a reptéri zaj ellen

Hosszú távú zajstratégiát dolgoz ki a Budapest Airport. A cél, hogy a reptér környékén lakókat is a lehető legkevesebb zajártalom érje.

A Budapest Airport (BA) a repülőgépek által keltett zajhatások, illetve az ezzel összefüggő lakossági aggodalmak miatt a zajmérés és zajcsökkentés szabályozásának felülvizsgálatát és több jogszabály módosítását kezdeményezi a gazdasági és közlekedési tárcánál - közölte a Budapest Airport.

A közlemény szerint a ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság új vezetése a légiközlekedési zajra vonatkozó két kormányrendelet módosításával összefüggésben küldte meg javaslatait a minisztériumnak. A Budapest Airport arra kérte a GKM-t, hogy támogassa a repülőtér zajvédelmi programját. Ennek során a társaság a következő 12 hónapban a repülőtér hosszú távú zajstratégiáját dolgozza ki - teszik hozzá. A stratégia célja, hogy megtalálja a megfelelő egyensúlyt a repülőtér üzemeltetése és a reptér környékén élők igényei között.

"A zajkérdés rendkívül fontos számunkra. A reptér környékén élők joggal várják el, hogy minden tőlünk telhetőt megtegyünk, hogy a reptér üzemelése során a lehető legkevesebb környezeti ártalom érje őket." - mondta a Budapest Airport vezérigazgatója, Chris Woodruff a közlemény szerint. Hozzátette azonban: "ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy jelenleg nincsenek megfelelő információink a tényleges zajhatásokról, így azok a lépések sem ismertek még, amelyeket mi magunk tehetünk meg és azok sem, amelyeket a kormányzat, a légitársaságok és a légiirányítás tehet meg a zaj csökkentése érdekében."

A Budapest Airport javaslatai között szerepel az új zajgátló-védőövezetek kijelölése és a zajstratégia kidolgozása. Utóbbiba be kell vonni a légitársaságokat, a légiirányítást végző Hungarocontrolt, a Polgári Légiközlekedési Hatóságot (PLH), a reptér környékén élő közösségeket és minden érintett felet - teszik hozzá.

A javaslatok kiterjednek a ferihegyi repülőtéren a kifutópályák használatának felülvizsgálatára is, oly módon, hogy a le és felszállások - nappal és éjjel - a lehető legkevesebb zajjal terheljék a repülőtér környékén élőket. "Fontolóra kell venni egy olyan folyamat elindítását, melynek keretében a repülőtér zajvédelmet biztosítana azoknak az ingatlanoknak, amelyek a leginkább ki vannak téve a zajhatásoknak" - áll a javaslatok között.

A Budapest Airport számos konkrét jogszabály-módosítási javaslattal állt elő, amelyekkel úgy vélik, hogy jelentősen korlátozható a lakosság zajterhelése. A BA javasolja: a szabályok szigorúbb betartását, az éjszakai gépmozgásokra vonatkozó százalékos korlátozások eltörlését, és ennek a felelősségi körnek a PLH hatáskörébe utalását. Úgy vélik: nagyobb mozgási szabadságot kellene adni a Budapest Airportnak, hogy a repülőtér futópályáinak használatát meghatározza. Ezzel kapcsolatban Szollár Domokos, a BA kommunikációs munkatársa az MTI-nek elmondta: jelenleg (az időjáráson kívül) a légiirányító és a pilóta dönti el, hogy melyik pályát használja, és a választás nem szolgálja minden esetben a zajterhelés csökkentését. Szeretnék azt is elérni, hogy a BA-nak lehetősége legyen bírság kiszabására és az ebből származó bevételt a zaj elleni védekezésre fordíthassa.
zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.