2006. február. 01. 14:38 MTI Utolsó frissítés: 2006. február. 01. 14:43 Gazdaság

Mégis a TwoOne-é a pozsonyi és kassai repülőtér

Legmagasabb végső ajánlatával mégis a Flughafen Wien, a Raiffeisen Zentralbank és a szlovák Penta pénzügyi csoport alkotta TwoOne konzorciumé a pozsonyi és kassai repülőtér többségi része - jelentette a szlovák rádió. A szlovák versenyhivatalnak - amely korábban fenntartásait hangoztatta a TwoOne esetleges győzelmével kapcsolatban - még jóvá kell hagynia az ügyletet.

A TwoOne 4,52 milliárd koronát ajánlott a második fordulóban, a rivális spanyol Albertis-csoport csak 3,307 milliárd koronát. Ezzel a TwoOne az első fordulós, befektetésekkel együtt  15,18 milliárd koronás ajánlatával összesen közel 19,7 milliárd koronát (530 millió eurót) ad a két repülőtér 66 százalékáért.

Szlovákia a korábban bejelentetthez képest többször elhalasztotta a két állami tulajdonban lévő repülőtér privatizációjára kiírt pályázat győztesének kihirdetését. Egy január 19-i bejelentés szerint a TwoOne konzorciumnak és a spanyol Albertis által vezetett konzorciumnak - mint az első forduló két legjobb ajánlattevőjének - új, javított ajánlatot kellett benyújtania. A döntés mögött nyilvánvalóan a kormány árfelhajtó igyekezete állt. A javított ajánlatok benyújtási határideje január 27-e volt. 

Pavol Prokopovic szlovák közlekedési miniszter korábban már azt közölte, hogy a  bécsi repülőteret üzemeltető Flughafen Wien AG, a Raiffeisen Zentralbank (RZB) és a szlovák Penta befektetési társaság TwoOne nevű konzorciuma adta a legjobb ajánlatot a pozsonyi és a kassai repülőtér 66 százalékának a megszerzésére. A miniszter így már akkor a TwoOne pályázatát ajánlotta elfogadásra a szlovák kormánynak. 

A TwoOne a két légikikötő többségi részesedésének a megszerzéséért 6,9 milliárd korona (1 euró=31,1 korona) vételi árat ajánlott az első fordulóban, továbbá 8,3 milliárd korona befektetést a repülőterek infrastruktúrájának a korszerűsítésére, ami így együttesen 15,18 milliárd koronát tett ki. 

A pályázaton a TwoOne mellett eredetileg a spanyol Abertis építőipari vállalat repülőtér-üzemeltető vállalata, a TBI Plc és a szlovák J&T befektető társaság által alakított konzorcium, a német Köln-Bonn GmbH, a kanadai SNC-Lavalin és az osztrák Airport Consulting Vienna GmbH által alapított ISAP konzorcium, valamint a török J&T Finance Group repülőtér építő és üzemeltető vállalat indult. 

A szlovák sajtó már számos olyan véleménynek adott hangot, amely szerint a szomszédos bécsi repülőtér üzemeltetőjének tulajdonszerzése megszüntetné a versenyhelyzetet a két repülőtér között, ami végső soron a fogyasztókat károsítaná. Bécs jelenleg a legmagasabb, Pozsony pedig a legalacsonyabb repülőtér-használati díjat számítja fel Közép-Európában. A Ryanair már jelezte, hogy megszűnteti pozsonyi járatait, ha Bécs ráteszi a kezét a repülőtérre. A szlovák versenyhivatal is fenntartásainak adott hangot a két szomszédos repülőtér összekötésével kapcsolatban. Formális ellenvetést azonban egyelőre nem tett. 

A TwoOne véleménye szerint azonban a pozsonyi repülőtér profitálna a bécsi légiforgalmi piachoz való hozzáférésből és a két repülőtér együttműködése javítaná a versenypozíciót a térségben. 

Az ISAP már novemberben jelezte, hogy az EU versenyjogi bizottsága elé viszi az ügyet, ha a bécsi repülőtér üzemeltetője nyeri meg a pályázatot. Véleménye szerint a lényegesen nagyobb bécsi versenytárs tulajdonszerzése sértené a versenyjogot és monopolhelyzetet teremtene a térségben. 

A pozsonyi repülőtér, Szlovákia legnagyobb légi kapuja virágzó üzletet bonyolít a diszkont légitársaságokkal. Az idei év első felében 57 százalékkal nőtt a repülőteret igénybe vevő utasok száma, éppen a bécsi repülőtér diszkont alternatívájaként betöltött szerepének köszönhetően.
 
zöldhasú
Hirdetés