MÁV: majd duplájára hízott a veszteség
Az elmúlt három évben meghozott intézkedések eredményeként évi 25 milliárd forint megtakarítást ért el a Magyar Államvasutak (MÁV), ennek ellenére az idei veszteség a tervvel megegyezően várhatóan 81 milliárd forint lesz.
A múlt évi 49 milliárd forint veszteséghez képest magasabb mérleg szerinti idei veszteséget az energiaárak-, a bér- és a finanszírozási költségek emelkedésével magyaráztható - mondta Gaál Gyula, a MÁV elnök-vezérigazgatója.
A jövő évi tervszámokról az elnök-vezérigazgató még nem tudott beszámolni, csak annyit mondott, hogy a veszteség nő, de nem éri el a 100 milliárd forintot.
Az évi 25 milliárd forint megtakarítást többek között a létszámcsökkentéssel érték el. Tavaly ez egyszeri 3-4 milliárd forint, az idén 7-8 milliárd forint ráfordítást jelentett. A leányvállalatokkal együtt 2002-ben még 55 ezer alkalmazottja volt a MÁV-nak, az idén pedig alig éri el az 50 ezret - mondta az elnök-vezérigazgató.
A MÁV költségeinek felét, tavaly 145 milliárd forintot a személyi jellegű ráfordítások tették ki. A bérfelzárkóztatási program keretében a vasúttársaság alkalmazottainak átlagkeresete a 2002. évi 111 ezer forintról 136 ezer forintra nőtt, három ezer forinttal megközelítve a versenyszféra átlagát.
Gaál Gyula szerint a MÁV az európai vasutak között a legalacsonyabb költséggel működik, és tizedannyi állami támogatást kap, mint például az osztrák államvasutak. Az éves szinten 55 milliárd forintot kitevő személyszállítási jegybevételből 26 milliárd forint a fogyasztói árkiegészítés. Az utas a vasúton 20-30 százalékkal kevesebbet fizet ugyanakkora távolságra, mintha helyközi buszjáraton utazna.
A magyar vasúttársaság évek óta visszafogta a fejlesztéseket és beruházásokat és ezt már tovább nem lehet tartani - szögezte le az elnök-vezérigazgató. Jövőre például a meglévő 2500 kocsiból 300-at kell a forgalomból kivonni, mert a főjavításukra és a vizsgázgatásukra lenne szükség. A MÁV a német vasutakkal, a Deutsche Bahn AG-val (DB) tárgyal 300 nagyon jó állapotú vasúti
kocsi megvásárlásáról.
Várhatóan jövő januárban írják alá a Stadler céggel a motorvonatok szállítására vonatkozó szerződést, azt követően, hogy a finanszírozási szerződés megszületett. A finanszírozásra a közbeszerzési tendert már kiírták és a 36 milliárd forintot kitevő kölcsön minden bizonnyal eszközfedezetű lesz.
Az 58 milliárd forintot meghaladó forgóeszközhitelre is kiírta már a MÁV a közbeszerzési tendert és reményeik szerint a pénzt még az idén lehívhatják -hangsúlyozta Gaál Gyula.
A MÁV az idén 70-75 milliárd forintot költ beruházásokra, jövőre pedig - részben a vonatbeszerzéseknek köszönhetően - 172 milliárd forintot fog. Az elnök-vezérigazgató megerősítette azt a korábbi közlést, hogy vasútfejlesztésre a következő tíz évben kétezer milliárd forintot kellene költeni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.