2005. május. 23. 19:51 MTI Utolsó frissítés: 2005. május. 23. 20:03 Gazdaság

Csökkentené a gázolaj adóját a GKM

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a fuvarozók versenyhelyzetének javítására egyebek mellett vizsgálja a gázolajár csökkentésének lehetőségeit.

A szaktárca több lehetőséget is lát a gázolajár effektív csökkentésére. Egyrészt kezdeményezni lehetne az Európai Bizottságnál, hogy engedélyezze a "kereskedelmi gázolaj" jövedéki adójára a jelenlegi, literenkénti 0,3 eurónál alacsonyabb mérték megállapítását.

A GKM elképzelése szerint amennyiben ez a kezdeményezés nem járna sikerrel, javasolják a jövedékiadó-visszatérítés lehetőségének megvizsgálását, amely hasonló lenne a mezőgazdasági termelők számára lehetséges részleges adó-visszatérítéshez. Ezt egészítené ki az a javaslat, hogy magyarországi fizetős autópályákon EU-minimum szintre csökkentett jövedéki adóval lehessen gázolajat venni.

A tárca továbbá keresi az eszközöket a fuvarozók tőkehelyzetének javítására, valamint intézkedéseket fontolgat a nem megfelelő műszaki állapotú járművek, és a magyar piacon illegálisan belföldi fuvart végző külföldi fuvarozók hatékonyabb kiszűrésére.

A fuvarozó vállalkozások fejlesztési forrásainak bővítését és tőkehelyzetének javítását úgy képzelné el a szaktárca, hogy megvizsgálná: a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) már létező hitelkonstrukciói és tőkebefektetési programjai a gyakorlatban mennyire hozzáférhetők a fuvarozók számára, illetve melyek azok az akadályok, amelyek ebben a vállalkozói körben indokolatlanul megnehezítik ezek igénybevételét.

Az EU-szabályok szerint az állami támogatástartalommal rendelkező kedvezményes kamatozású hitelt a fuvarozók nem vehetik fel, de például egyéb infrastrukturális beruházásaikhoz esetleg további kamattámogatást biztosítana a GKM.

A GKM szerint indokolt lehet megvizsgálni, hogy milyen további intézkedések, támogatási eszközök segíthetik elő a fuvarozó vállalkozások logisztikai fejlesztéseit.

A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) hétvégi közgyűlése kifogásolta, hogy gazdasági tárcának a közúti teherszállítást végző vállalkozások versenyhelyzetének javítására irányuló javaslatait tartalmazó munkaanyagból kimaradtak a személyszállítást végző vállalkozások - közölte az érdekképviselet.

A közlemény szerint a GKM munkaanyagát csak pénteken este kapták meg, így a hétvégi közgyűlésen a javaslatok szakmai elemzésére, véleményezésére nem volt lehetőségük, amelyet a következő két hétben a NiT Hungary elnöksége elvégez, és más közúti fuvarozói érdekképviseletekkel egyeztetve válaszolnak a szaktárcának.

A NiT közgyűlése szükségesnek tartja, hogy a lehető legrövidebb időn belül a közlekedési szolgáltató vállalkozások versenyhelyzetét kedvezően befolyásoló döntések szülessenek.

Addig is a szakma nehéz helyzetére egy demonstrációs kamion elindításával szeretnék az ország minden régiójában felhívni a figyelmet, amelyen a közúti közlekedési szolgáltató vállalkozások aláírásaikkal nyilváníthatják ki csatlakozó véleményüket a NiT Hungary elnöksége által megfogalmazott, a versenyhelyzetet javító program mellett.

Rojkó Júlia, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének sajtófőnöke azt mondta: május 28-i, szombati közgyűlésükre meghívták az érintett minisztériumok és hatóságok illetékes vezetőit, és az ő meghallgatásuk után alakítják ki véleményüket a GKM javaslatcsomagjáról.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.