Gyengülnek a magyar márkák
Számos nagy márka veszített népszerűségéből az elmúlt két évben – derül ki a DDB Brand Capital piackutatásából. A magyar fogyasztók az átlagnál is szkeptikusabbak a reklámok iránt.
Hosszú távon nagy veszélyt jelent, hogy több kategóriában is megfigyelhető a márkák gyengülése a fogyasztóikkal ápolt kapcsolat erősségének tekintetében - írja a Világgazdaság. A DDP Capital második alkalommal elvégzett kutatása szerint a márkatulajdonosok által folytatott kommunikáció hangsúlyai és minősége nagyban hozzájárul a fogyasztók reklámszkeptikusságához.
A DDB Capital Magyarországon 800 főt kérdezett meg. A kérdőívek összesítéséből kiderül az is, hogy általában véve minden termékkategóriában gyengültek a márkák. Az FMCG-termékek között olyan nagy nevek, mint a Pöttyös, a Milli és a Pick is gyengébb eredményt produkált, mint 2002-ben.
Persze akadnak jó teljesítmények: a Danone például erősebb, mint valaha – mondja Varga Renáta, a DDP munkatársa, jelezvén azt is, hogy hasonló tendencia figyelhető meg a sörpiacon is, ahol csak a Heineken és a Stella Artois tudott erősíteni, míg a többiek vesztettek korábbi pozícióikból. Ugyanezek a trendek érzékelhetők a kereskedelemben is.
A pénzügyi szektorban a CIB tudott szignifikánsan növekedni az ugyancsak általános gyengülés jellemezte piacon. A telekomosok közül a tovább erősödő Westel/T-Mobile mellett a leglátványosabb növekedést a Vodafone könyvelheti el, amelynek az elmúlt két évben sikerült olyan attitűdöt kialakítani, amellyel sokan tudtak azonosulni – véli a szakember. Érdekes az is, hogy az egyre csökkenő táborral bíró Matáv esetében növekedett a márka mellett kitartók elkötelezettsége.
A nagy médiapiaci szereplők közül egyébként az RTL Klub és a TV2 is gyengült. Előbbi a jelenleg is futó csirkereklámmal várhatóan tud majd erősíteni imázsán – állítja a szakértő.
Mint mondja: a magyar piac árérzékeny, a gazdasági helyzet sem azonos a nyugat-európaival, de a márkák hosszú távon mégis csak akkor maradhatnak eredményesek, ha sikerül a fogyasztókkal szorosabb emberi, baráti kapcsolatot kialakítaniuk.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.