2004. február. 20. 15:19
Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00
Gazdaság
Szaporodó ellenséges vállalatfelvásárlások – ki nevet a végén?
A gazdasági fellendülés újabb jeleként értékelik az elemzők az ellenséges vállalatfelvásárlások szaporodását. A PeopleSoft, az Aventis és a Disney mellett számos újabb cég is célkeresztbe kerülhet, az ügyletekből pedig a tanácsadók tömhetik meg a zsebüket.
A befektetési bankárok és jogi tanácsadók dörzsölik a markukat örömükben: az utóbbi évek aránylag gyenge felhozatala után egyre több a vállalatfelvásárlás és cégegyesülés az Egyesült Államokban és Európában is. A sokasodó több milliárd dolláros vagy eurós üzletekből ugyanis egyre több csurran-cseppen nekik is. Az ACG/Thomson Financial január végi felméréséből kiderül, hogy a kutatásban megkérdezett 1300 cégvezető 90 százaléka szerint idén növekedni fog a vállalatfelvásárlások száma, és 67 százalékuk úgy hiszi, javulni fog a felvásárlásokban és fúziókban részt vevő társaságok értékelése. A legtöbb ügylet a technológia területén várható (30 százalék), de erős lehet a feldolgozóipar (20 százalék) és az egészségügy, illetve gyógyszeripar (17 százalék) vonzereje is.
A Financial Times (FT) adatai alátámasztják a reményeket: a lap beszámolójában azt említi, hogy az idén eddig bejelentett felvásárlások és egyesülések értéke elérte a 360 milliárd dollárt, ami a 2002 hasonló időszakában mért összegnek több mint háromszorosa. Az FT szerint a kedvelt szektorok közé tartozik majd a média, a telekommunikáció, a pénzügyi szolgáltatások és a gyógyszergyártók piaca is. Az elmúlt hetek legnagyobb már bejelentett tranzakciói közé tartozik a North Fork nevű bank 6,3 milliárd dolláros ajánlata riválisára, a GreenPoint Financial-re, illetve a brit Vodafone-nal korábban versenyt futó amerikai Cingular 41 milliárd dolláros ajánlata az AT and T Wireless-re.
Ami viszont a felvásárlások piacának általános izmosodásában is új: egyre több az ellenséges felvásárlási ajánlat. Ilyenkor a terjeszkedni kívánó kérő nem egyeztet előzetesen a célba vett társaság vezetésével, amely válaszul az ajánlat elutasítására buzdíthatja a részvényeseket. Így tett az Aventis gyógyszeripari cég vezetése is, amely kedden elutasította a francia Sanofi-Synthelabo 46 milliárd eurós felvásárlási ajánlatát. De hasonlóan megvédené cégét a Walt Disney igazgatósága is, amely a Comcast kábeltévés cég 62 milliárd dolláros ajánlatát utasította el. A PeopleSoft pedig az Oracle 9,6 milliárdos kéretlen ajánlatát próbálja kivédeni. Az AP szerint a PeopleSoft kezében van egy ász is: az amerikai Igazságügyi Minisztérium versenyhatósága ugyanis úgy véli, hogy a PeopleSoft-Oracle egyesülés káros hatással lenne a szabad versenyre. Kérdés, hogyan végződnek ezek a harcok, bár a legtöbb esetben a részvényesek végül elfogadják az igazgatóság véleményét - hacsak a kérő nem ígér még többet a részvényeikért.
„Nagy önbizalmat igényel, hogy előzetes megegyezés nélkül kezdjen valaki egy ellenséges felvásárlásba” – mondta az FT-nek Michael Zaoui, aki a Morgan Stanley tanácsadói színeiben képviseli az Aventis „védelmét”. Szerinte az ellenséges ajánlatok sokasodása a ciklikus felvásárlási piac azon szakaszára jellemző, amikor a befektetők bizalma növekvőben van a tőkepiacok teljesítményét és az általános gazdasági növekedést illetően. A legutóbbi hasonló fellendülés 1999-ben volt tapasztalható, amikor a Vondafone a német Mannesmann-ra tett 175 milliárdos ajánlata feltüzelte a többi terjeszkedni vágyó európai vállalatot is. A vállalatok most újra nyeregben érzik magukat, és ha a célpont kitartóan elutasító, akkor ellenséges felvásárlást kezdeményeznek – tette hozzá Paul Gibbs, a JP Morgan Chase vállalatfelvásárlásokra specializálódott elemzője.
Egy biztos: a befektetési bankok és tanácsadók csak profitálhatnak a szaporodó ellenséges fúziókból és felvásárlásokból. A kérők és a védekező cégek is tanácsadók egész csapatával veszik körbe magukat, akik kifejezett támadási és védekezési stratégiákat próbálnak kidolgozni. Nem olcsón. A Comcast az AT and T Broadband 61 milliárd dolláros 2002-ben lezajlott felvásárlása után több mint 110 millió dolláros díjat fizetett befektetési bankjainak – fejenként 35 milliót kapott a JP Morgan Chase és a Merrill Lynch, 40 milliót pedig a Morgan Stanley. Az FT szerint a tanácsadók hasonló javadalmazásra számíthatnak, ha a Comcast végül sikerrel jár a Disney felvásárlásában.
A Financial Times (FT) adatai alátámasztják a reményeket: a lap beszámolójában azt említi, hogy az idén eddig bejelentett felvásárlások és egyesülések értéke elérte a 360 milliárd dollárt, ami a 2002 hasonló időszakában mért összegnek több mint háromszorosa. Az FT szerint a kedvelt szektorok közé tartozik majd a média, a telekommunikáció, a pénzügyi szolgáltatások és a gyógyszergyártók piaca is. Az elmúlt hetek legnagyobb már bejelentett tranzakciói közé tartozik a North Fork nevű bank 6,3 milliárd dolláros ajánlata riválisára, a GreenPoint Financial-re, illetve a brit Vodafone-nal korábban versenyt futó amerikai Cingular 41 milliárd dolláros ajánlata az AT and T Wireless-re.
Ami viszont a felvásárlások piacának általános izmosodásában is új: egyre több az ellenséges felvásárlási ajánlat. Ilyenkor a terjeszkedni kívánó kérő nem egyeztet előzetesen a célba vett társaság vezetésével, amely válaszul az ajánlat elutasítására buzdíthatja a részvényeseket. Így tett az Aventis gyógyszeripari cég vezetése is, amely kedden elutasította a francia Sanofi-Synthelabo 46 milliárd eurós felvásárlási ajánlatát. De hasonlóan megvédené cégét a Walt Disney igazgatósága is, amely a Comcast kábeltévés cég 62 milliárd dolláros ajánlatát utasította el. A PeopleSoft pedig az Oracle 9,6 milliárdos kéretlen ajánlatát próbálja kivédeni. Az AP szerint a PeopleSoft kezében van egy ász is: az amerikai Igazságügyi Minisztérium versenyhatósága ugyanis úgy véli, hogy a PeopleSoft-Oracle egyesülés káros hatással lenne a szabad versenyre. Kérdés, hogyan végződnek ezek a harcok, bár a legtöbb esetben a részvényesek végül elfogadják az igazgatóság véleményét - hacsak a kérő nem ígér még többet a részvényeikért.
„Nagy önbizalmat igényel, hogy előzetes megegyezés nélkül kezdjen valaki egy ellenséges felvásárlásba” – mondta az FT-nek Michael Zaoui, aki a Morgan Stanley tanácsadói színeiben képviseli az Aventis „védelmét”. Szerinte az ellenséges ajánlatok sokasodása a ciklikus felvásárlási piac azon szakaszára jellemző, amikor a befektetők bizalma növekvőben van a tőkepiacok teljesítményét és az általános gazdasági növekedést illetően. A legutóbbi hasonló fellendülés 1999-ben volt tapasztalható, amikor a Vondafone a német Mannesmann-ra tett 175 milliárdos ajánlata feltüzelte a többi terjeszkedni vágyó európai vállalatot is. A vállalatok most újra nyeregben érzik magukat, és ha a célpont kitartóan elutasító, akkor ellenséges felvásárlást kezdeményeznek – tette hozzá Paul Gibbs, a JP Morgan Chase vállalatfelvásárlásokra specializálódott elemzője.
Egy biztos: a befektetési bankok és tanácsadók csak profitálhatnak a szaporodó ellenséges fúziókból és felvásárlásokból. A kérők és a védekező cégek is tanácsadók egész csapatával veszik körbe magukat, akik kifejezett támadási és védekezési stratégiákat próbálnak kidolgozni. Nem olcsón. A Comcast az AT and T Broadband 61 milliárd dolláros 2002-ben lezajlott felvásárlása után több mint 110 millió dolláros díjat fizetett befektetési bankjainak – fejenként 35 milliót kapott a JP Morgan Chase és a Merrill Lynch, 40 milliót pedig a Morgan Stanley. Az FT szerint a tanácsadók hasonló javadalmazásra számíthatnak, ha a Comcast végül sikerrel jár a Disney felvásárlásában.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.