Mostanság biztos nem panaszkodnak se kis főzdék, se nagy gyártók a sörfogyasztás csökkenésére. De amint kicsivel lejjebb ereszkedik a hőmérő higanyszála, még az annyira sörös Csehországban is téma lesz.
Hogy a csehországi sörfogyasztás évek óta tartó lassú hanyatlásának nem a gyengébb minőség az oka, ebben biztosak lehetünk. Mindenesetre, a kisüzemi, házi sörfőzdék előretörése cselekvésre sarkallja a nagy multinacionális cégeket is.
A két pilseni üzemet – Plzeňský Prazdroj és Gambrinus – is birtokoló SAB-Miller az idén egy érdekes marketingfogással igyekezett bebizonyítani, hogy söreik semmivel sem alábbvalók, mint a kisüzemek termékei. Ennek bizonyítására „Patron” néven sörfőzdét alapított és ezen a márkanéven a szűretlen tízes és tizenkettes Gambrinus sört kínálták fel vendéglátóhelyeknek. A köpenicki tréfa – tömegsör kézműves egyenruhában – jól sült el: kiderült, hogy az egyébként alulértékelt Gambrinus nem is olyan gyengécske sör. Egyúttal az is kiderült, hogy a fogyasztók jól bevezetett és reklámozott termékekkel bizony könnyen félrevezethetők.
A turpisság már abból is kiderülhetett volna, hogy egy újonnan alapított főzde aligha lehetett volna képes egy 10 millió koronás kampányra, nem kínálhatott volna nevetségesen alacsony árat és teljes felszerelést – sörtornyot, poharat, alátétet –, ahogy ezt a „Patron” megtette. Persze volt olyan kocsma, ahol ennek ellenére lyukra futottak és nem kértek a sörből, de a felkeresett vendéglők többsége igent mondott az ajánlatra és élt a lehetőséggel.
A történet másik fricskája, hogy Gambrinus, mint azt illik tudni, a sörivók patrónusa azaz hogy a sört „Patron” névre keresztelték teljesen magától értetődő volt.