2009. október. 22. 15:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. október. 22. 15:29 Franchise

Gekko-játszóházak: partnerségből pereskedés

Az induláshoz kell összesen mintegy 15–30 millió forint, a jelentkezők ennyiért léphetnek be a Gekko Garden Kft. hálózatába. Volt, aki viszont ki akar szállni, ám békés úton nem tehette meg. Előfordul, hogy az okvetetlenkedőket fórumbejegyzésekkel szégyenítette meg a Gekko marketingigazgatója.

A know-how alapvetően a részképességi zavarokkal küszködő kisgyermekek kiszűrésére és fejlesztésére szól, de nem utasítják el azokat a jelentkezőket sem, akik egyszerűen csak azt szeretnék, hogy csemetéjük adottságait minél jobban kibontakoztassák a játszóház gyógypedagógusai.

Az eredeti ötlet, hogy pedagógiai munkára is alapítható franchise-hálózat 2001-re datálódik. A „megfelelő kitartással és sok munkával” csaknem biztos sikert ígérő Gekko ma vidéken 6, a fővárosban 7 millió forint csatlakozási díjat kér az új belépőktől, s már jelezték, jövőre egymillióval emelkedik a taksa. Ehhez jön a névhasználati díj – az első évben havonta 60 ezer, a következőben 90 ezer, majd 120 ezer forint –, függetlenül a játszóház forgalmától. További havi 30 ezer forint fizetendő marketingköltség címén, ezt a háló-zat országos vagy regionális hirdetésére kérik el. Új fizetnivaló a havi 25 ezres „fejlesztési hozzájárulás”. 

Az egyoldalúan megnövelt fizetnivalókkal párhuzamosan a szolgáltatást igénybe vevő szülőktől szedett díj is emelkedett. Aki viszont ki akar szállni a Gekko hálózatából, vagyis üzemeltetési jogát értékesíteni akarja, az a két fél – mármint a franchisegazda és az átvevő – megegyezésével teheti ezt meg. Ebben az esetben a csatlakozási díj és az ingóságok ellenértéke az eladót illeti.

A békés elválást azonban, a jelek szerint, ki kell érdemelni. Üzemeltetési jogát sem a krisztinavárosi, sem a szegedi, sem a szintén rendkívüli felmondással eltanácsolt angyalföldi vállalkozás sem adhatta tovább, vagyis teljes egészében elbukták franchise-befektetésüket.

A Gekko belső internetes fórumán a „központ” és a partnerek párbeszédéből kiviláglik, előbbi az egyet nem értő felvetéseket igen hamar okvetetlenkedésnek, gáncsoskodásnak minősíti, van, akit a fórumon próbált megszégyeníteni a marketingigazgató.

A hálózatból eltávolítottak 2009 tavaszán a Magyar Franchise Szövetséghez is panasszal fordultak, ám az a céget nem tudta elmarasztalni, mivel az villámgyorsan megszüntette tagságát az érdekképviseleti szervezetben.

Részletek a legfrissebb HVG-ben.