Az utolsó elem is a helyére került az EU „Fit for 55” elnevezésű klímavédelmi csomagjának közlekedési javaslatai közül. Ennek a programnak az a célja, hogy 2030-ra az EU 55 százalékkal csökkentse a károsanyag-kibocsátását annak érdekében, hogy 2050-re elérhető legyen a klímasemlegesség. Most a légi közlekedési ágazatra vonatkozó szabályokban egyeztek meg.
Kedden éjjel az Európai Parlament és a tagállamok tárgyalódelegációi politikai megállapodásra jutottak a ReFuelEU Aviation-javaslattal kapcsolatban. Ha életbe lépnek, az új szabályok elősegítik a légi közlekedési ágazat szén-dioxid-mentesítését azáltal, hogy előírják az üzemanyag-beszállítóknak, hogy 2025-től egyre nagyobb mennyiségben keverjék a fenntartható repülési üzemanyagokat (SAF) kerozinnal. Ez az intézkedés önmagában az előrejelzések szerint körülbelül kétharmadával csökkenti a légi járművek CO2-kibocsátását 2050-re. A legfontosabb intézkedés, hogy a repülőgépüzemanyag-beszállítóknak 2025-től a teljes üzemanyag-ellátás 2 százalékát, 2050-ig pedig – szakaszosan meghatározott mértékű növekedés mellett – a 70 százalékát ezekből az üzemanyagokból kell biztosítani az EU repülőterein.
Újra drágulhatnak a repülőjegyek, de az ok sokakat felvidít majd
Ha valóban jönnek a környezetbarát üzemanyagok, akkor többet kell fizetni a repülőjegyekért, és emiatt minden valószínűség szerint csökken majd az utazóközönség - írja a Fenntartható Repülés című jelentés, melyet a BBC ismertet.
A kerozinra vonatkozó keverési megbízás a megújulóenergia-irányelvvel összhangban a bioüzemanyagokra, az újrahasznosított szén-üzemanyagokra és a szintetikus repülőgép-üzemanyagokra (e-üzemanyagokra) terjed ki, de nem vonatkozik az élelmiszer- és takarmánynövényekre, támogatva a fenntarthatósági célkitűzéseket.
„Mivel ez az egész EU-ban érvényes lesz, az új megbízás egyenlő versenyfeltételeket biztosít az EU belső piacán, jogbiztonságot nyújt az üzemanyag-gyártóknak, és elősegíti a nagyüzemi termelés beindítását az egész kontinensen. Emellett növelni fogja az EU energiabiztonságát a harmadik országokból származó energiatermékektől való függőség csökkentésével, és több ezer új munkahelyet teremt az energiaágazatban. Az EU légitársaságai EU-szerte egyre nagyobb mennyiségű fenntartható repülési üzemanyaghoz fognak hozzáférni” – áll a jogszabály indokolásában.
A politikai megállapodáshoz a Parlament és a Tanács hivatalos elfogadása szükséges. Amint ez a folyamat lezárult, az új jogszabályt közzéteszik az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és azonnali hatállyal életbe lép.
Milliárdokkal száll be egy bioüzemanyagos cégbe a Wizz Air
Fenntarthatóbb üzemanyaghoz jutnak majd a Wizz Air nagy-britanniai bázisai, ha elindítja termelését a Firefly nevű cég, amibe ötmillió fontot fektet a légitársaság. A vállalkozás szennyvíziszapból állítana elő repülőgép-üzemanyagot, majd várhatóan 2028-tól. Ötmillió font (több mint 2,1 milliárd forint) értékben fektet be a Firefly nevű bioüzemanyaggal foglalkozó cégbe a Wizz Air - közölte a légitársaság kedden.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.