Ami még inkább meglepő, hogy fiatalok az inkább oltásellenesek.
Az Ipsos egy nemzetközi kutatás részeként még szeptemberben azt állapította meg, hogy 100 magyarból mindössze 56 oltatná be magát az új koronavírus (SARS-CoV-2) elleni készítménnyel, szemben a 74 százalékos nemzetközi átlaggal. Akkor a 27 vizsgált ország rangsorában Lengyelország és Oroszország után Magyarország volt a harmadik legóvatosabb.
Októberben újra megmérték a magyar eredményeket, és
kicsivel, de nőtt az oltást megtagadók aránya, most ugyanis már 46 százalékra mérték őket.
Az 50 évesnél fiatalabbak körében erősebb az oltásellenesség Magyarországon (49 százalék), a legnagyobb nyitottságot pedig az 50-59 évesek körében mérte az Ipsos. Ez az a korosztály, amely leginkább hajlandó lenne fizetni is az oltásért, az ebbe a csoportba tartozók közül minden harmadik válaszadó így nyilatkozott. Ennél magasabb fizetési hajlandóság a főiskolai végzettségűek (50 százalék), a Pest és Veszprém megyeiek (41 és 40 százalék), vagy például a magas anyagi státuszúak körében mérhető (57 százalék).
Az általánosságban is elmondható, hogy sokan csak akkor lennének hajlandóak beoltatni magukat, ha ingyenes lenne az oltás.
A fizetési hajlandóság ugyanakkor nem köthető a pénztárca vastagságához, hiszen a kutatás megállapította azt is, hogy bár a védőoltás elutasítása a 60 év felettiek, a legfeljebb 8 általánost végzett felnőttek körében, valamint például Bács-Kiskun, Somogy és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében kifejezetten alacsony, ez nem jár együtt magas fizetési hajlandósággal. „A költségek állami átvállalására ezen lakossági csoportok számítanának leginkább” – kommentálta az adatokat Földes Annamária, az Ipsos Observer üzletágának kutatási vezetője.
A kutatás megállapította azt is, hogy a szájmaszkviselés, valamint a rendszeres kézmosás említésének gyakorisága az enyhe csökkenés ellenére is magas.
Intő jel ugyanakkor, hogy a személyes találkozók gyakoriságának lassú, öt hónapon át tartó visszarendeződése megtorpanni látszik, akárcsak a belföldi utazások eddig erősödő trendje.