A valóság alaposan átrendezte a Forma–1-et, amely 70 éves fennállásának a legfurcsább szezonját kezdi meg ezen a hétvégén Ausztriában. Több mint száz nappal az utolsó utáni pillanatban lefújt szezonnyitó után Lewis Hamilton végre megkezdheti a menetelést a hetedik világbajnoki cím – és egy igazságosabb, egyenlőbb világ – felé. De ez a Forma–1 már nem olyan, mint régen volt.
A világ nagy része már kezdte nagyon határozottan behúzni a kéziféket az egyre terjedő koronavírus miatt, amikor március közepén a Forma–1 mezőnye elutazott a szezonnyitó futam helyszínére, Melbourne-be, hogy aztán egy gyors kanyarral vissza is forduljon. Az Ausztrál Nagydíjat az utolsó utáni pillanatban mondták le, és sokan megkérdőjelezték – többek között Lewis Hamilton, akinek idén több kérdése is volt már a sportágához –, hogy egyáltalán mit keresnek ott, és miért készek veszélyeztetni a szurkolókat, amikor sok más sportág már a karantént választotta.
Nagyjából három és fél hónap szünet után a Forma–1 megkockáztatja a visszatérést az életbe, de ez már egy egészen más szezon lesz, kényszermegoldásokkal és szurkolók nélkül. A tét nagy – például ott a kérdés, hogy Lewis Hamilton beállítja-e Michael Schumacher hétszeres világbajnoki rekordját –, de a nézőket ezúttal egy sokkal sterilebb show-val kellene odaláncolni a képernyőkhöz, miközben a sportág eddig is eléggé küzdött azért, hogy megtartsa a szurkolókat, és újabbakat vonzzon be.
Mit hozhat tehát ez a szezon? Az biztos, hogy nemcsak a versenyről fog szólni, hanem a világról is, amely körbeveszi. A Forma–1 a 70 éves történelme során ugyanis talán még soha nem kényszerült rá ilyen erősen arra, hogy reflektáljon és alkalmazkodjon a világ történéseihez – a járványtól kezdve a közéleti felfordulásig.
Erőltetett menet
A versenynaptár eddig sem volt túl laza szövésű, a csapatok néha panaszkodtak is, hogy nehéz tartani a tempót az egymást követő futamokkal, de most aztán tényleg úgy néz ki a menetrend, mint valami koncentrátum.
A Melbourne-ben félbehagyott, pontosabban el se kezdett szezont most gyorsan egymás után három versennyel nyitják meg. Ausztria rögtön két nagydíjnak is otthont ad, majd jön az augusztusról előrehozott Magyar Nagydíj.
A csapatok tíz héten át utazzák keresztül-kasul Európát, és ez alatt összesen nyolc versenyt nyomnak le. A tervek, vagy inkább remények szerint sikerülhet összehozni egy 15-18 futamos szezont, amely leginkább Európa-központú lesz, esetleg egy kanadai kiruccanással, de az egyelőre nagyon kétséges, hogy a csapatok idén eljutnak-e az Egyesült Államokba, pedig Austin mindig is a naptár egyik fénypontja volt.
A végét viszont senki sem látja pontosan, legfeljebb csak annyit, hogy valamikor karácsony előtt érhet véget Bahreinban vagy Abu-Dzabiban. Most tehát ott tartunk, hogy a mezőny azt se tudja, hány futamból áll majd a világbajnokság.
Nézők nélkül
A szezon indul ugyan, de a koronavírus még mindig itt van, így aztán a csapatoknak legalább annyira figyelniük kell az óvintézkedésekre, mint a versenystratégiára. Alap, hogy mindenkit teszteltek a koronavírusra mielőtt elutaztak Ausztriába, és menet közben is tesztelik őket. A csapattagoknak tartaniuk kell a távolságot, a biztonságos buborékról többek között úgy gondoskodnak, hogy külön hotelekben szállnak meg.
El kell búcsúznunk a motorhome-ok látványától is, a paddock most inkább hasonlít egy minimalista konténervárosra, mint a megszokott nyüzsgő vidámparkra. Nem lesz pilótaparádé, és a dobogós ünnepléstől is búcsúznunk kell egy időre.
A sajtó jelenlétét is minimálisra szorították, a brit Sky Sport szakértői pedig már a távolságtartás jegyében bő két méterről szakértettek a kamera előtt.
A sajtótájékoztatókat pedig az elmúlt hónapok bevett formátumában tartják: videón.
Igazán persze nem az újságírók fognak hiányozni a pályákról, hanem a nézők, a közvetítések előtt ülve így erősebb fantáziára lesz szükség, hogy átérezzük a versenyhangulatot.
A Forma–1 elnöke, Chase Carey utalt azért arra, hogy nem akarnak egész évben zártkapus futamokat rendezni, de ezen a téren annyi még a bizonytalanság, hogy egyelőre jobb, ha hozzászokunk a steril közvetítésekhez.
Maszkot fel!
A Spielbergből érkező képeket nehéz lenne elmagyarázni egy olyan szurkolónak, akinek valamilyen csoda folytán kimaradt volna az elmúlt fél év. Szürreális, disztopikus látvány, ahogy maszkos emberek járják be a versenypályát és gyakorolják a kerékcserét a boxban. Bár a mindennapokban a tömegközlekedésen például már rutinból vesszük fel a maszkot, a maszkos F1-es versenyzők látványát azért még szokni kell. Természetesen nem is a brandközpontú Forma–1-ről lenne szó, ha egy ilyen kötelezettségből ne csináltak volna imázskérdést.
Bár sok csapat a hétköznapi, eldobható verzióval védi az embereit, néhányan kitettek magukért a dizájnnal. A legbrutálisabb hatást valószínűleg a Renault fekete maszkja váltja ki, a Ferrari piros védőeszköze adta magát és megnyugtató összhangot biztosít a jól ismert szereléssel, míg a McLaren papajaszínű maszkja egy kis játékosságot is megkockáztat.
Egy biztos: a fertőzést nem kockáztatják. Hogy mi történik, ha egy versenyző mégis elkapja a fertőzést? A hivatalos álláspont szerint nem fog leállni a világbajnokság, a beteg helyére pedig be lehet vetni egy tartalékpilótát.
Vettel el?
Könnyen lehet, hogy a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt idén látjuk utoljára versenyezni a Forma-1-ben – de a Ferrariban biztosan. A kényszerszünet egyik legnagyobbat szóló híre volt, hogy a német versenyző az év végén elhagyja a csapatot, ahol egyre inkább kiszorítva érezhette magát a finoman szólva is feltörekvő Charles Leclerc miatt. Vagyis feszültségből van bőven, és az év hátralévő részében ezt még fokozni lehet. Vettel rögtön a versenyhétvége első napján beszólt a csapatának, azt állítva, hogy a Ferrari soha nem is tárgyalt vele a szerződése hosszabbításáról.
Vagyis a visszavonulás gondolatával birkózó Vettelnek egy olyan csapattárssal kell megküzdenie, aki tavaly minden mutató szerint jobb volt nála, és egy olyan csapatban, amelyikben nincs jövője. Csak bízhatunk benne, hogy ez a helyzet kihozza belőle az oroszlánt – mert, ha búcsúzni kell, másképpen nem érdemes.
Hamilton utat tör
A Mercedes hatszoros világbajnokának ez a szezon természetesen a hetedik világbajnoki cím megszerzéséről szól. Az elmúlt hetek eseményei – George Floyd halála, majd az antirasszista tüntetések – felébresztették Lewis Hamiltonban a polgárjogi harcost, és ma már nemcsak újabb vb-címet akar, hanem változást is. És még az is lehet, hogy sikerül megnyitnia a világ problémái láttán inkább magába zárkózó Forma–1-et, és szembesítenie a saját tartozásaival a rasszizmus elleni harc és a befogadás terén.
Ebben minden támogatást megkap a Mercedestől, amely látványban is kiáll az ügy mellett: a 2020-as szezonban fekete festésű autóval állnak rajthoz. És úgy tűnik, hogy Hamilton kollégái is kezdik átérezni az ügy súlyát. A Sky Sports értesülései szerint már megy egy ideje az egyeztetés, hogy Colin Kaepernick nyomdokaiba lépve térdeléssel fejeznék ki közösen az elkötelezettségüket a rasszizmus visszaszorítása mellett. A csatorna úgy tudja, hogy a gesztust nagy eséllyel vasárnap az osztrák himnusz elhangzása körül gyakorolhatják majd, 15 perccel a futam kezdete előtt.
Ha többet olvasna Hamilton polgárjogi munkásságáról, ezt a cikkünket ajánljuk figyelmébe, ha pedig a térdelés hátteréről olvasna, itt megteheti.
És akkor emlékeztetőül a koronavírus által átrajzolt, részleges és eddig ismertetett naptár:
Július 5. – Osztrák Nagydíj, Spielberg
Július 12. – Stájer Nagydíj, Spielberg
Július 19. – Magyar Nagydíj, Hungaroring
Augusztus 2. – Brit Nagydíj, Silverstone
Augusztus 9. – 70. Évfordulós Nagydíj, Silverstone
Augusztus 16. – Spanyol Nagydíj, Barcelona
Augusztus 30. – Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
Szeptember 6. – Olasz Nagydíj, Monza