Vándor Éva
Szerzőnk Vándor Éva

A valóság alaposan átrendezte a Forma–1-et, amely 70 éves fennállásának a legfurcsább szezonját kezdi meg ezen a hétvégén Ausztriában. Több mint száz nappal az utolsó utáni pillanatban lefújt szezonnyitó után Lewis Hamilton végre megkezdheti a menetelést a hetedik világbajnoki cím – és egy igazságosabb, egyenlőbb világ – felé. De ez a Forma–1 már nem olyan, mint régen volt.

A világ nagy része már kezdte nagyon határozottan behúzni a kéziféket az egyre terjedő koronavírus miatt, amikor március közepén a Forma–1 mezőnye elutazott a szezonnyitó futam helyszínére, Melbourne-be, hogy aztán egy gyors kanyarral vissza is forduljon. Az Ausztrál Nagydíjat az utolsó utáni pillanatban mondták le, és sokan megkérdőjelezték – többek között Lewis Hamilton, akinek idén több kérdése is volt már a sportágához –, hogy egyáltalán mit keresnek ott, és miért készek veszélyeztetni a szurkolókat, amikor sok más sportág már a karantént választotta.

Lewis Hamilton visszatért
AFP / Joe Klamar

Nagyjából három és fél hónap szünet után a Forma–1 megkockáztatja a visszatérést az életbe, de ez már egy egészen más szezon lesz, kényszermegoldásokkal és szurkolók nélkül. A tét nagy – például ott a kérdés, hogy Lewis Hamilton beállítja-e Michael Schumacher hétszeres világbajnoki rekordját –, de a nézőket ezúttal egy sokkal sterilebb show-val kellene odaláncolni a képernyőkhöz, miközben a sportág eddig is eléggé küzdött azért, hogy megtartsa a szurkolókat, és újabbakat vonzzon be.

Mit hozhat tehát ez a szezon? Az biztos, hogy nemcsak a versenyről fog szólni, hanem a világról is, amely körbeveszi. A Forma–1 a 70 éves történelme során ugyanis talán még soha nem kényszerült rá ilyen erősen arra, hogy reflektáljon és alkalmazkodjon a világ történéseihez – a járványtól kezdve a közéleti felfordulásig.

Erőltetett menet

A versenynaptár eddig sem volt túl laza szövésű, a csapatok néha panaszkodtak is, hogy nehéz tartani a tempót az egymást követő futamokkal, de most aztán tényleg úgy néz ki a menetrend, mint valami koncentrátum.

A Melbourne-ben félbehagyott, pontosabban el se kezdett szezont most gyorsan egymás után három versennyel nyitják meg. Ausztria rögtön két nagydíjnak is otthont ad, majd jön az augusztusról előrehozott Magyar Nagydíj.

Max Verstappen Red Bullja az üres lelátók előtt Ausztriában
LEONHARD FOEGER / POOL / AFP

A csapatok tíz héten át utazzák keresztül-kasul Európát, és ez alatt összesen nyolc versenyt nyomnak le. A tervek, vagy inkább remények szerint sikerülhet összehozni egy 15-18 futamos szezont, amely leginkább Európa-központú lesz, esetleg egy kanadai kiruccanással, de az egyelőre nagyon kétséges, hogy a csapatok idén eljutnak-e az Egyesült Államokba, pedig Austin mindig is a naptár egyik fénypontja volt.

A végét viszont senki sem látja pontosan, legfeljebb csak annyit, hogy valamikor karácsony előtt érhet véget Bahreinban vagy Abu-Dzabiban. Most tehát ott tartunk, hogy a mezőny azt se tudja, hány futamból áll majd a világbajnokság.

Nézők nélkül

A szezon indul ugyan, de a koronavírus még mindig itt van, így aztán a csapatoknak legalább annyira figyelniük kell az óvintézkedésekre, mint a versenystratégiára. Alap, hogy mindenkit teszteltek a koronavírusra mielőtt elutaztak Ausztriába, és menet közben is tesztelik őket. A csapattagoknak tartaniuk kell a távolságot, a biztonságos buborékról többek között úgy gondoskodnak, hogy külön hotelekben szállnak meg.

El kell búcsúznunk a motorhome-ok látványától is, a paddock most inkább hasonlít egy minimalista konténervárosra, mint a megszokott nyüzsgő vidámparkra. Nem lesz pilótaparádé, és a dobogós ünnepléstől is búcsúznunk kell egy időre.

A sajtó jelenlétét is minimálisra szorították, a brit Sky Sport szakértői pedig már a távolságtartás jegyében bő két méterről szakértettek a kamera előtt.

A sajtótájékoztatókat pedig az elmúlt hónapok bevett formátumában tartják: videón.

Igazán persze nem az újságírók fognak hiányozni a pályákról, hanem a nézők, a közvetítések előtt ülve így erősebb fantáziára lesz szükség, hogy átérezzük a versenyhangulatot.

A Forma–1 elnöke, Chase Carey utalt azért arra, hogy nem akarnak egész évben zártkapus futamokat rendezni, de ezen a téren annyi még a bizonytalanság, hogy egyelőre jobb, ha hozzászokunk a steril közvetítésekhez.

Maszkot fel!

A Spielbergből érkező képeket nehéz lenne elmagyarázni egy olyan szurkolónak, akinek valamilyen csoda folytán kimaradt volna az elmúlt fél év. Szürreális, disztopikus látvány, ahogy maszkos emberek járják be a versenypályát és gyakorolják a kerékcserét a boxban. Bár a mindennapokban a tömegközlekedésen például már rutinból vesszük fel a maszkot, a maszkos F1-es versenyzők látványát azért még szokni kell. Természetesen nem is a brandközpontú Forma–1-ről lenne szó, ha egy ilyen kötelezettségből ne csináltak volna imázskérdést.

AFP / Joe Klamar

Bár sok csapat a hétköznapi, eldobható verzióval védi az embereit, néhányan kitettek magukért a dizájnnal. A legbrutálisabb hatást valószínűleg a Renault fekete maszkja váltja ki, a Ferrari piros védőeszköze adta magát és megnyugtató összhangot biztosít a jól ismert szereléssel, míg a McLaren papajaszínű maszkja egy kis játékosságot is megkockáztat.

Egy biztos: a fertőzést nem kockáztatják. Hogy mi történik, ha egy versenyző mégis elkapja a fertőzést? A hivatalos álláspont szerint nem fog leállni a világbajnokság, a beteg helyére pedig be lehet vetni egy tartalékpilótát.

Vettel el?

Könnyen lehet, hogy a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt idén látjuk utoljára versenyezni a Forma-1-ben – de a Ferrariban biztosan. A kényszerszünet egyik legnagyobbat szóló híre volt, hogy a német versenyző az év végén elhagyja a csapatot, ahol egyre inkább kiszorítva érezhette magát a finoman szólva is feltörekvő Charles Leclerc miatt. Vagyis feszültségből van bőven, és az év hátralévő részében ezt még fokozni lehet. Vettel rögtön a versenyhétvége első napján beszólt a csapatának, azt állítva, hogy a Ferrari soha nem is tárgyalt vele a szerződése hosszabbításáról.

Vagyis a visszavonulás gondolatával birkózó Vettelnek egy olyan csapattárssal kell megküzdenie, aki tavaly minden mutató szerint jobb volt nála, és egy olyan csapatban, amelyikben nincs jövője. Csak bízhatunk benne, hogy ez a helyzet kihozza belőle az oroszlánt – mert, ha búcsúzni kell, másképpen nem érdemes.

Sebastian Vettel itt még a csapattal körbevéve a pályabejáráson
MTI / AP / Darko Bandic

Hamilton utat tör

A Mercedes hatszoros világbajnokának ez a szezon természetesen a hetedik világbajnoki cím megszerzéséről szól. Az elmúlt hetek eseményei – George Floyd halála, majd az antirasszista tüntetések – felébresztették Lewis Hamiltonban a polgárjogi harcost, és ma már nemcsak újabb vb-címet akar, hanem változást is. És még az is lehet, hogy sikerül megnyitnia a világ problémái láttán inkább magába zárkózó Forma–1-et, és szembesítenie a saját tartozásaival a rasszizmus elleni harc és a befogadás terén.

Ebben minden támogatást megkap a Mercedestől, amely látványban is kiáll az ügy mellett: a 2020-as szezonban fekete festésű autóval állnak rajthoz. És úgy tűnik, hogy Hamilton kollégái is kezdik átérezni az ügy súlyát. A Sky Sports értesülései szerint már megy egy ideje az egyeztetés, hogy Colin Kaepernick nyomdokaiba lépve térdeléssel fejeznék ki közösen az elkötelezettségüket a rasszizmus visszaszorítása mellett. A csatorna úgy tudja, hogy a gesztust nagy eséllyel vasárnap az osztrák himnusz elhangzása körül gyakorolhatják majd, 15 perccel a futam kezdete előtt.

Ha többet olvasna Hamilton polgárjogi munkásságáról, ezt a cikkünket ajánljuk figyelmébe, ha pedig a térdelés hátteréről olvasna, itt megteheti.

És akkor emlékeztetőül a koronavírus által átrajzolt, részleges és eddig ismertetett naptár:

Július 5. – Osztrák Nagydíj, Spielberg

Július 12. – Stájer Nagydíj, Spielberg

Július 19. – Magyar Nagydíj, Hungaroring

Augusztus 2. – Brit Nagydíj, Silverstone

Augusztus 9. – 70. Évfordulós Nagydíj, Silverstone

Augusztus 16. – Spanyol Nagydíj, Barcelona

Augusztus 30. – Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

Szeptember 6. – Olasz Nagydíj, Monza