Élet+Stílus hvg.hu 2019. október. 24. 09:01

Olyat lép az Aldi, amit sokan díjazni fognak

A műanyag bevásárlótáskák helyét biológiailag lebomló zsákok veszik át.

A világ szinte fuldoklik az eldobható műanyagoktól, és Magyarországon is fejenként évente közel 80 ilyen zacskó végzi egyetlen használat után a kukákban. Ez ellen fellépve az Aldi úgy döntött: kivezeti kínálatából a műanyag bevásárlótáskákat, majd

a jelenlegi készletek kifutása után a jövőben egy biológiailag lebomló anyagból készült táska lesz a helyettesítő termék, illetve csak papír és többször használatos táskák lesznek elérhetők az üzletekben.

Az áruházlánc közölte: folytatja tovább a „Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani” szlogen alatt futó intézkedéseit, amelyek értelmében 2025-re saját márkás termékei esetében 100 százalékban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni, illetve 2025-ig 15 százalékkal csökkenti csomagolóanyag-felhasználását. Ezzel párhuzamosan a vállalat október közepétől öt üzletében teszteli a biológiailag lebomló zöldség- és gyümölcszacskót, amit 10 forintos egységáron kínál. A tervek szerint a jövőben a lebomló zacskó mellett valamennyi üzletében többször használatos zöldség- és gyümölcshálót is kínál majd az áruházlánc.

2019 tavaszán az Aldi Facebook-oldalán arról kérdezte meg a vásárlóit, hogy műanyag fedéllel vagy anélkül szeretnék-e megvásárolni a saját márkás tejtermékeket. A válaszok alapján a saját márkás tejtermékekről a vállalat fokozatosan elhagyja a műanyag fedőket, decemberben pedig akciós termékként többször használatos, több méretben elérhető szilikonfedelet is kínálni fog, amelyek fenntartható módon helyettesíthetik a műanyag fedőket. A vásárlók számára elérhető opció, hogy saját hozott csomagolóanyaggal is vásárolhatnak zöldséget, gyümölcsöt, valamint pékárut az üzletekben – írták.

Az Aldi már tavaly számos intézkedést vezetett be a kevesebb csomagolóanyag-felhasználás érdekében, így például többször használatos dobozokat alkalmazva csak a zöldség-gyümölcs esetében 4000 tonnával csökkentette kartonpapír-felhasználását. Év eleje óta a biobanán csomagolás nélkül érkezik az üzletekbe, ami éves szinten mintegy 3,5 tonnányi műanyaghulladék-csökkenést jelent.

A műanyagok felhasználását visszaszorító stratégia részeként a lánc 2019-ben kivezetett kínálatából számos egyszer használatos műanyag terméket (többek között a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat), továbbá a műanyag fültisztító pálcika esetében a műanyagot FSC tanúsított papírral helyettesíti. Az „Azon melegében” látványpékségeknél az egyszer használatos műanyag kesztyűket év végéig kivezeti, és a vásárlók fém fogóeszközt használhatnak majd, ami újabb mintegy 2,5 tonnával csökkenti a bolt műanyagfelhasználását.

A vállalat más zöld megoldást is alkalmaz: most tavasszal az E.On-nal közösen Magyarország egyik legnagyobb e-töltőhálózatának a kiépítését kezdték meg. Jelenleg 13 üzletnél érhetők el a töltők, de a tervek szerint az év végéig összesen 20 áruháznál lehet majd tölteni az elektromos autókat. Budapesten további 18 helyszínen telepítenek ilyen eszközöket az év végéig, ahol az elektromos bekötést követően válik elérhetővé a szolgáltatás.

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.