Élet+Stílus hvg.hu 2017. március. 12. 08:44

Így még nem gázoltak bele francia bortermelők lelkébe

Egy nagy becsben tartott bordeaux-i szőlészet márkás termékét, a Comte de Talem címkéjű vöröset 0,96 euróért, azaz 96 centért árulják március negyedike óta a Carrefour áruházlánc franciaországi üzleteiben.

150 ezer palackot dobtak piacra olyan áron, ami Franciaországban eddig elképzelhetetlen volt. Az utcán kolduló clochard-ok, a francia hajléktalanok sem vesznek ennyiért bort, mert tudják, hogy a papírdobozban, ilyen olcsón kínált folyadék csak nagyon áttételes viszonyban áll a szőlővel. Ők inkább preferálják a három eurós asztalit, ami messze van a minőségitől, de azért bor.

A Carrefour a legnagyobb francia áruházlánc, amely Kínában és az USA-ban is jelen van, és masszívan előzi például az Auchan-t. Magyarországon nincs Carrefour üzlet, amely egyébként globális imázsát az olcsóságra alapozza. Nagy kérdés, hogy ez számunkra veszteség vagy nyereség. De vissza az olcsó bordeaux-ihoz. Ezt a márkát nemrég még öt euróért kínálták. A bordeaux-i bortermelőket tömörítő szervezetek vezetői egységesen katasztrofálisnak minősítik a Carrefour akcióját.

Ha egy üveg bordeaux-it 96 centért árulunk, tönkretesszük az évszázadok alatt kivívott hírnevet

  – mondta az egyik szakmai szervezet elnöke a francia Le Pointnek. Persze minden érdekelt fél a saját érdekeiből indul ki. A Carrefour a relatív olcsóságból, a bordeaux-i termelők pedig az olykor nem is relatív drágaságból. Igényes francia fogyasztó nem vesz 10 eurónál olcsóbb bordeaux-it. Mert tudja, hogy a francia borok drágák, és ha jót franciát akar inni, akkor mélyebben kell a pénztárcába nyúlni. Már ha a borfogyasztást patriotikus szempontok is motiválják. De közben ott vannak a szupermarketek polcain a hat-hét eurós ausztrál, dél-amerikai, dél-afrikai borok. Pontosan erre a tényre tesz rá most egy jókora lapáttal a Carrefour, és árul fillérekért egy bordeaux-it. Hogy ez aztán hosszabb távon a pillanatnyilag sértett francia, vagy inkább az olcsón jót produkáló tengeren túli borászatok pozícióját erősíti, az a jövő zenéje. De a Carrefourt a maga szempontjai vezérlik, itt és most akar nagyot kaszálni és ez a forgalmi adatok szerint be is jött.