Donald Trump már az első hivatali napján vámokat vetne ki
A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.
A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.
Más országokba telepítik az exportot a jövőbe tekintő kínai cégek, hogy termékeik bejuthassanak az USA piacára akkor is, ha Trump 60 százalékra emeli a vámot.
Az Európai Unióban felmerült a lehetősége annak, hogy kényszerítenék a kínai cégeket: uniós támogatásokért cserébe adjanak át technológiát az európai vállalkozásoknak.
A Biden-kormány által felmondott adóegyezmény újrakötése könnyebb lesz Trumppal, ezen kívül Magyarország autóexportra specializálódott uniós tagként és sebezhető feltörekvő gazdaságként csak veszíthet az új elnökön. Bár Varga Mihály pénzügyminiszter azt mondta, Magyarország az előző Trump-cikluson sem nyert. Az EU-nak egy évre van fegyverzete gazdasági háborúhoz, de egyelőre úgy tűnik, az Európai Bizottság a harc helyett a bizniszeléssel próbálkozik.
A miniszter Von der Leyen bizottsági elnök nyakába varr egy olyan intézkedést, amit a tagállami kormányokat tömörítő tanács is jóváhagyott. Szijjártó szerint a kínai e-autókra bevezetett védővám nem szolgálhatja az EU-országok érdekét, mert a tanácsi szavazáson sokan tartózkodtak.
Peking kompromisszumos megoldást szeretne, a kínai iparkamara pedig árazási tervet készít.
Magyarország után szinte biztos, hogy az európai autógyártás fellegvárának számító Németország sem támogatja a Kínában gyártott elektromos autókra tervezett vámot.
A magyar külügyminiszter az európai autógyártók érdekeire hivatkozva, illetve a kínai ellenlépésektől tartva jelentette be, hogy Magyarország nem támogatja a kínai elektromos autókra kivetendő differenciált védővámot.
Peking a Kereskedelmi Világszervezethez fordul, ahol az ügyek alapból évekig húzódhatnak, fellebbezni pedig elvileg lehet, gyakorlatilag ez most nem működik, mert az USA bojkottálja az új szakértők kinevezését.
Spanyolország tűnik a befutónak, de cseh és magyar helyszínekben is gondolkodik a kínai SAIC első európai gyárához. Az egyelőre feltételes módban létező uniós villanyautóvám legdurvábban a SAIC-ot érinti.
Kína vizsgálatot indít a szubvencióellenes uniós gyakorlat ellen annak megállapítására, hogy az EU legújabb intézkedései akadályozzák-e a szabadkereskedelmet.
Azok után, hogy az Európai Unió büntetővámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra, Peking célzott megtorló intézkedésekkel reagálhat. Végigvesszük, milyen ellenintézkedésekre lehet számítani, és mi lehet ezekkel Kína célja.