A miniszter Von der Leyen bizottsági elnök nyakába varr egy olyan intézkedést, amit a tagállami kormányokat tömörítő tanács is jóváhagyott. Szijjártó szerint a kínai e-autókra bevezetett védővám nem szolgálhatja az EU-országok érdekét, mert a tanácsi szavazáson sokan tartózkodtak.
„Az intézkedés, amelyet október 4-én szavaztak meg a tagállamok kormányait tömörítő tanácsban, csütörtökön lépett hatályba” – írja Szijjártó Péter miniszter szavait idéző közleményében a külgazdasági minisztérium az Európai Unió által a kínai elektromosautó-gyártókra bevezetett védővámokról.
„Az Európai Bizottság előző nap rendelte el a kiegészítő vámokat a Kínából érkezett elektromos autókra vonatkozóan” – írja közvetlenül a megelőző mondatban a tárca. Szijjártó Péter szerint „az „Európai Bizottság újabb mélyütést vitt be a kontinens versenyképességének azzal, hogy extra vámokat rendelt el az elektromos autóipar kínai szereplőivel szemben”. A miniszter külön nevesíti Ursula von der Leyen bizottsági elnököt, mint aki „árt” Európának.
Vagyis Szijjártó Péter az Európai Bizottság és annak elnöke nyakába varr egy olyan intézkedést, amelyről elismeri, hogy az uniós kormányok is megszavazták.
Az ellentmondás feloldása: a védővámokat ideiglenes jelleggel a bizottság vezette be saját, a kínai gyártók versenytorzító állami támogatásait vizsgáló eljárása nyomán, állandósításukhoz azonban a tagállamok kormányait tömörítő tanács jóváhagyása kellett.
Márpedig az uniós kormányok támogatták – vagy legalábbis nem ellenezték – a védővámok bevezetését. Az intézkedést 10 tagállam szavazta meg, 4 ellenezte, a többiek tartózkodtak.
Szijjártó Péter szerint ez azt jelenti, hogy az intézkedés az uniós országok érdekét „biztosan nem szolgálja”, „mert a 27-ből mindössze 10-en szavazták meg”.