Peking a Kereskedelmi Világszervezethez fordul, ahol az ügyek alapból évekig húzódhatnak, fellebbezni pedig elvileg lehet, gyakorlatilag ez most nem működik, mert az USA bojkottálja az új szakértők kinevezését.
Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vitarendezési szerve elé viszi a Kínából származó elektromos autókra kivetett ideiglenes uniós vámok ügyét – jelentette be pénteken a pekingi kereskedelmi minisztérium szóvivője. A minisztérium a hazai elektromosautó-iparág jogainak és érdekeinek védelmével indokolta a lépést. A kínai álláspont szerint az EU ideiglenes határozatának sem ténybeli, sem jogi alapja nincs, sérti a WTO szabályait, aláássa a globális együttműködést és az éghajlatváltozás kezelését.
Peking „a helytelen eljárás haladéktalan korrigálására”, valamint gazdasági és kereskedelmi téren folytatott együttműködésre szólítja fel Brüsszelt az elektromosautó-ipar ellátási lánca stabilitásának biztosítása érdekében – áll a szóvivő közleményében.
A WTO vitarendezési bizottsága előtt zajló ügyek gyakran évekig elhúzódnak. Elméletileg az érintett felek fellebbezhetnek is a döntések ellen, de ez a mechanizmus évek óta nem működik, mert az Egyesült Államok megakadályozta, hogy új szakértőket nevezzenek ki erre a feladatra. Az Egyesült Államok ezzel akarja kikényszeríteni a WTO megreformálását.
Brüsszel ideiglenes döntése értelmében július eleje óta a Kínából származó elektromos autók után biztosítékot kell letétbe helyezni. Az EU Bizottsága a következő hónapokban kívánja tisztázni az uniós tagállamokkal, hogy a vámokat ténylegesen életbe léptessék-e vagy sem.
Brüsszel több hónapos vizsgálat után arra a következtetésre jutott, hogy Kínában tisztességtelenül támogatják az elektromos autókat, és az országból származó import veszélyezteti az iparágat az EU-ban.
A vám nem egységes, mértéke attól függ, a bizottsági vizsgálat szerint az egyes gyártók mekkora versenyelőnyre tettek/tesznek szert a kínai állami támogatások miatt, illetve hogy együttműködtek-e a vizsgálatban.
A gyártókra a következő vámok vonatkoznak:
- BYD: 17,4%;
- Geely: 19,9%;
- SAIC: 37,6%.
- Más kínai BEV-gyártókra, amelyek együttműködtek a vizsgálatban, de nem kerültek a mintába, 20,8%-os súlyozott átlag vám vonatkozik.
- Az egyéb nem együttműködő vállalatok vámja 37,6%.
Ez a vám hozzájön az egyébként is fizetendő 10 százalékos vámhoz.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.