Gazdaság MTI/hvg.hu 2024. augusztus. 09. 13:53

Kína enyhe választ adott az EU villanyautóvámjára

Peking a Kereskedelmi Világszervezethez fordul, ahol az ügyek alapból évekig húzódhatnak, fellebbezni pedig elvileg lehet, gyakorlatilag ez most nem működik, mert az USA bojkottálja az új szakértők kinevezését.

Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vitarendezési szerve elé viszi a Kínából származó elektromos autókra kivetett ideiglenes uniós vámok ügyét – jelentette be pénteken a pekingi kereskedelmi minisztérium szóvivője. A minisztérium a hazai elektromosautó-iparág jogainak és érdekeinek védelmével indokolta a lépést. A kínai álláspont szerint az EU ideiglenes határozatának sem ténybeli, sem jogi alapja nincs, sérti a WTO szabályait, aláássa a globális együttműködést és az éghajlatváltozás kezelését.

Peking „a helytelen eljárás haladéktalan korrigálására”, valamint gazdasági és kereskedelmi téren folytatott együttműködésre szólítja fel Brüsszelt az elektromosautó-ipar ellátási lánca stabilitásának biztosítása érdekében – áll a szóvivő közleményében.

A WTO vitarendezési bizottsága előtt zajló ügyek gyakran évekig elhúzódnak. Elméletileg az érintett felek fellebbezhetnek is a döntések ellen, de ez a mechanizmus évek óta nem működik, mert az Egyesült Államok megakadályozta, hogy új szakértőket nevezzenek ki erre a feladatra. Az Egyesült Államok ezzel akarja kikényszeríteni a WTO megreformálását.

Brüsszel ideiglenes döntése értelmében július eleje óta a Kínából származó elektromos autók után biztosítékot kell letétbe helyezni. Az EU Bizottsága a következő hónapokban kívánja tisztázni az uniós tagállamokkal, hogy a vámokat ténylegesen életbe léptessék-e vagy sem.

Így fordított Kína több mint másfél Marshall-segélynyi pénzt a világ villanyautó-piacának leuralására

Egy friss számítás szerint Peking tizenöt év alatt 230,8 milliárd dollárt pumpált a saját villanyautó-iparába. Ez elég volt arra, hogy megtörténjen a nagy váltás, és immár a nagy nyugati gyártók járulnak a kínai társaságok elé, hogy ellessék a szakmai fortélyokat. A pénzözön azonban bődületes túltermelést okozott, miközben közeleg a kereskedelmi háború a Nyugattal.

Brüsszel több hónapos vizsgálat után arra a következtetésre jutott, hogy Kínában tisztességtelenül támogatják az elektromos autókat, és az országból származó import veszélyezteti az iparágat az EU-ban.

A vám nem egységes, mértéke attól függ, a bizottsági vizsgálat szerint az egyes gyártók mekkora versenyelőnyre tettek/tesznek szert a kínai állami támogatások miatt, illetve hogy együttműködtek-e a vizsgálatban.

A gyártókra a következő vámok vonatkoznak:

  • BYD: 17,4%;
  • Geely: 19,9%;
  • SAIC: 37,6%.
  • Más kínai BEV-gyártókra, amelyek együttműködtek a vizsgálatban, de nem kerültek a mintába, 20,8%-os súlyozott átlag vám vonatkozik.
  • Az egyéb nem együttműködő vállalatok vámja 37,6%.

Ez a vám hozzájön az egyébként is fizetendő 10 százalékos vámhoz.

Öngólt rúghat az EU a kínai e-autók áradata ellen épülő nagy vámfallal

Az olcsó kínai elektromos autók elé útakadályokat állított az EU, ám azokat az unión belüli gyártással ki lehet kerülni, ahogy a BYD is teszi.

zöldhasú
Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.