A Volkswagen Tiguan (nem Tijuana, nem tequila, sexo y marihuana – hanem a tigris és a leguán keresztezése) Track...
A Volkswagen Tiguan (nem Tijuana, nem tequila, sexo y marihuana – hanem a tigris és a leguán keresztezése) Track & Field és a Track & Style változata terepen készségesebb, orrkialakításának köszönhetően a nagy terepszög jellemezte emelkedőket is könnyedén legyőzi, de alsó motorvédő lemeze is jóval több csupán látványos formai elemnél. A Trend & Fun, Sport & Style és Sky változatát a városi utcákon, az országutakon és az autópályán érezzük otthon. Komolyabb terepre ne merészkedjünk, első terepszöge csupán 18, a hátsó 25, rámpaszöge 20 fok, hasmagassága 200 milliméter. Mi is csak a mezőt jártuk vele, kerestük az eső utáni pocsolyákat, az összes sarat, amit találtunk rákentük a kocsira. Mennyivel jobban nézett úgy ki!
Pedig a külsőre nem lehet panasz. A Tiguan felvette a kötelező VW mezt, szemből, oldalról és hátulról letagadhatatlanul konszernautó. A ráncfelvarrás komolyabbá tette, így jobban elhisszük, hogy megér 10 milliót. Magasan ülünk, áldás a forgalomban egy ilyen autó. Bár nem hangsúlyosan terepjáró kinézetű, de masszívabb az elődnél.
Terepen is tartja a tempót, lehet vele gyorsan mezőt járni, nem csattog, nem nyüszít és nem nyikorog, csak azért mert 60-nal csapatunk a kukoricás szélén. Nagyobb üregekre a hátsó tengely puffanása figyelmeztet. Oké, visszavettem a sebességből, csak nincs itt traffipax – a lényeg, hogy terepen is személyautós a komfort. Futóműve kiváló, a kátyúkat kisimítja.
A Volkswagen összkerék-meghajtási rendszere szükség szerint osztja el a motorerőt a négy kerék között. A Tiguanban Haldex tengelykapcsolót alkalmaztak. Aktív biztonságot, gyakorlatilag minden talajon megbízható tapadást és a optimális egyenes haladást - oldalszél esetén is – tesz lehetővé, valamennyi menetdinamikai szabályozórendszerrel (elektronikus stabilizáló ESP, kipörgésgátló ASR, motorféknyomaték szabályozás MSR, elektronikus differenciálzár EDS), együtt is használható.
A kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG) kapcsolásai a következő fokozat előválasztásának köszönhetően mindössze néhány századmásodperc alatt zajlanak. Ismerek olyant, aki szerint Nobel-díjat kellett volna adni a feltalálójának. Elismerem, hogy kényelmes a DSG, de például dugóban araszolni dühítő. Kettesben tartja az autót, búg a motor, idegesítően kéri a hármast, ám nem engedi kapcsolni. Pedig folyamatosan piszkálom a kormány mögött megbújó váltófület. Harminccal kell legalább haladnunk, hogy felválthassunk. Jó hír ugyanakkor, hogy már 20 kilométer/óránál rögzíthetjük a sebességet.
Kényelmesen, magabiztosan, biztonságosan lehet vele közlekedni. Nem okoz különösebb örömet a vezetése, de nem is jelent nehézséget, nőknek kifejezetten ajánlható. Fantáziánkat nem mozgatja meg, de elismerjük, hogy tulajdonságait tekintve etalon a kategóriában.
Tükrei kicsik, nehéz a manőverezés, a radarok nélkül elveszve éreznénk magunkat. A parkolósegéd révén az autó oldalát is megkímélhetjük a karcoktól, húzásoktól. Ha például közel parkolunk egy kerítéshez és onnan lonc vagy bármilyen növény rálóg a kocsira, a kijelzőn vörösben izzik a veszélyzóna és sikít a hangjelzés is. Teljes a védettség.
A kormányzás indirekt, laza – ezt lehet, hogy csak a korábban vezetett japán sportkocsi kőkemény kormánya után érzem annak, egy Antaránál precízebben kormányozható, de egy Golfnál kevésbé.
A hosszirányban állítható (a háttámlák dőlésszöge is állítható) és aszimmetrikusan lehajtható hátsó ülés terjedelmes tárgyak praktikus szállítását teszi lehetővé. A kivehető csomagtér-padlózattal kombinálva akár 1510 literes is lehet a csomagtér. Ám, ha személyszállítás és csomagszállítás a feladat egyszerre, elvérzik a Tiguan, akárcsak a Golf. Macedóniából hazatérő gyerekemért kellett mennem hajnali negyed hatra. Úgy számoltam, hogy még két pajtását kell hazahurcolnom, elég lesz a Tiguan, nem kell mikrobuszt bérelnem. A hajnali sötétségben aztán még egy gyerek ránk akaszkodott, így kiderült a Tiguan gyengesége. Négy gyerek, négy utazótáska és négy hátizsák plusz pár hangszer kifogott az autón, csak úgy fértünk be, hogy néhány cuccot ölben kellett fogni. Hátul is kényelmes ülni, a középső (fél) ülés ledönthető külön, könyöktámaszként használható.
Terheléssel nem volt gond, a Tiguan elég combos autó, 2,2 tonnás vontatmányt húzhat. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) az ellenkormányzás-támogatás funkciót is kínálja, illetve a vészfékrásegítő, az ASR, az EDS, az MSR és a vontatmánystabilizáló berendezésekkel kiegészített ABS rendszerét is magában foglalja.
A Sport & Style változat alapkivitelben fáradtság-érzékelő rendszerrel készül, amely amint eltérést tapasztal a kormány kezelésében a kellően összpontosító vezetőétől, hangjelzéssel figyelmeztet. A kombinált műszeregységben emellett külön jelzés tűnik fel, pihenőt ajánlva a sofőr számára. Ezen kívül még számos vezetéstámogató felszerelés rendelhető az autóhoz, ha igazán fullos Tiguant szeretnénk, 12,5 milliót is elkérnek érte. A hat légzsák széria, akárcsak az Isofix rögzítőpontok: a gyerekülés két masszív fémidom segítségével rögzíthető egy kattintással a megfelelő pozícióban, megbízható módon közvetlenül a karosszériához erősítve azt.
Az extraként kapható parkolássegítő rendszer az útra merőlegesen, illetve azzal párhuzamosan is felismeri az elegendő hosszúsága (a jármű hossza plusz minimum 80 centiméter) parkolóhelyeket, s igény szerint szinte teljesen önállóan kormányozza be az autót. Ezt a játékot kihagytuk, tapasztalataink szerint jobb, ha nem koccantjuk le gyanútlanul parkoló autókat.
Az ezüst ajtódíszek, az alcantara/szövet bevonatú sportülések és a háromküllős bőr kormánykerék a Sport & Style dizájncsomag része. Széria az esőérzékelő, az RCD 310 rádió MP3-lejátszó funkcióval AUX-csatlakozóval és 8 hangszóróval, hátsó asztalkákkal, hátsó 12 V csatlakozóval, hátul sötétített ablakok, ezüst tetőlécek, 17 hüvelykes könnyűfém kerekekkel 235/55 R 17 abroncsokkal. Így a Tiguan 9,431 millió forintért hazavihető. Érdemes a Family csomagba beruházni, ebben kapunk elektromosan behajtható külső tükröket, tükörházba integrált környezetvilágítást, belső tükröt automatikus elsötétedéssel, esőérzékelős ablaktörlő berendezést, megvilágított lábteret elöl , climatronic elektronikus klímaberendezést kétoldali szabályzással, érintőképernyős rádiót RCD 510 CD-váltóval, mp3-lejátszással, 8 hangszóróval (4 x 20W), fűthető első üléseket és ablakmosófúvókákat, parkolást segítő rendszert, parkoló radart elöl/hátul, sebességszabályozó berendezést, megvilágított piperetükröket, olvasólámpát hátul, megvilágított kezelőelemeket az ajtókon - mindez felára 253 750 forint. Ha olyan szép színt is szeretnénk, mint amilyen a tesztautón volt, további 85 250-et kell kifizetnünk.
A beltér macsósabb az elődénél, sok a tároló, egyszerű, de nem szép, nem kifinomult, nincs benne semmi báj, viszont praktikus. Az anyagválasztás nem minőségi, az ajtó oldalkárpitja kellemetlen tapintású vászon, a műanyagok sem tetszenek, a hangrendszer nyers.
Központi kijelzője színes, jól informál a menetadatokról. Kanyarodáskor kanyarfény segít jobban látni és jobban látszani. Automatikus rögzítőfékkel is ellátták. Ha megállunk, rögzül, gázadásra kienged. Stop-start rendszert nem szereltek a tesztautóba, pedig a VW kínálja, de Magyarországon nincs semmi értelme, sok különbség amúgy sincs a fogyasztásban. Szintén nem volt a tesztautóban a hétfokozatú DSG-váltó új funkciója, a szabadonfutás. Ennek lényege, hogy gázelvételkor szétkapcsol, így az autó szabadon fut, üzemanyagot nem fogyaszt, csak vitorlázik, amíg le nem lassul a gördülési- és légellenállástól. Olyan, mintha üresbe tennénk az autót, viszont mivel nincs motorfék, jobban kell figyelni, és intenzívebben szükséges fékezni is.
A TDI motorok kedvező fogyasztását felejtsük el a Tiguan esetében. A nehéz autó összkerékhajtással megkéri a jussát. A számítógép kijelzője szerint 7,5 literes átlagot hoztam ki 100 kilométerenként, ám ennél lesújtóbb volt a benzinkútnál a számolgatás eredménye: 8,4 literes átlaggal (liter/100 kilométer) teljesítettem a kétszázötven kilométeres tesztet.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport&Style |
|
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1968 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 140 lóerő 4200-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320 Nm 1750-2500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2604 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4426/1809/1703 |
Csomagtér | 470-1510 liter |
Saját tömeg (kg) | 1600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 188 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 10,2 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 7,9 |
Országúti | 5,5 |
Vegyes | 6,3 |
Tesztfogyasztás | 8,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 167 |
ÁRA | 9,431 millió forint |