Az Ocean sorozat harmadik modelljével, a BYD negyedik magyar piacos villanyautójával a Lisszabon környéki utakon ismerkedtünk meg. Jövünk az elforgatható gigantkijelzős és lokálisan zéróemissziós tágas családi SUV kapcsán szerzett első gyakorlati tapasztalatokkal.
Az immár közel 200 autógyártót felvonultató Kína egyértelműen célkeresztbe vette Európát és többek közt Magyarországot is.
Közülük eddig egyértelműen a SAIC tulajdonát képező brit márka, az MG nyomult leginkább hazánkban a maga 24 kereskedésével és különböző hajtásláncú modelljeivel, de említést érdemel többek közt a visszafogott sikereket elért Dongfeng, a botladozó Geely, illetve a komoly ígéretekkel támadó Chery (Omoda) is.
Tavaly ősszel a BYD is megkezdte három elektromos autójának hazai forgalmazását, és év végén arra is fény derült, hogy az egy ideje már a világ legnagyobb villanyautó gyártójaként jegyzett kínai vállalat hamarosan Szegeden építi meg első európai gyárát.
A három magyar kereskedéssel rendelkező BYD most előrukkolt negyedik nekünk szánt modelljével, a Seal szedán mellé érkezett SUV testvérmodellel, az általunk Portugáliában kipróbált Seal U-val.
Magas hullámok
A Seal U azoknak készült, akiknek bár alapvetően bejön a Seal designnyelvezete és dinamikus formaterve, mégis inkább divatterepjáró formájában állítanának be egy új BYD-t a garázsukba. A két modell lényegében azonos hosszúságú, azonban a Seal U több, mint 20 centiméterrel magasabb, ami megkönnyíti a beszállást és a forgalomra is jobb rálátást biztosít.
A 0,32-es légellenállási együttható ma már nem nevezhető különösebben jónak még SUV fronton sem, ma már nem egy gyártó képes lemenni 0,3-as érték alá. A frontrészt az U-formájú egyedi fényszórók uralják, hűtőrács nem meglepő módon nincs, hiszen a mérsékelt hűtési igény miatt nincs is rá szükség.
Oldalról a finoman emelkedő övvonal tűnik fel elsőként, a kerekek minden esetben 19 colosak, és a vizuális összképnek jót tenne, ha kicsit szélesebb lenne a nyomtáv. A hátsó ablak fölött jól mutat a méretes légterelő és a fénycsíkkal összekötött hátsó lámpatesteket is egész jól eltalálták a designerek.
A kilincsek és a visszapillantó-tükrök egyaránt hagyományos kialakításúak, a hatféle fényezéssel rendelhető Seal U nem kíván sci-fi kategóriás négykerekű űrhajóként viselkedni.
Mekkora?
A 4,79 méteres hosszúság azt jelenti, hogy a Seal U körülbelül negyedméterrel nagyobb az új VW Tiguannál, mintegy 10 centiméterrel méretesebb a Hyundai Ioniq 5-nél és Kia EV6-nál, illetve lényegében akkora, mint egy Kia Sorento.
Vagyis messze nem kicsi, és már a befoglalóméretei alapján is remek családi szabadidő-autónak tűnik. Az ajtók felnyitását követően ténylegesen bebizonyosodik, hogy a legújabb BYD-ban mind elöl, mind hátul korrekt a helykínálat.
Elöl igen kényelmesen el lehet férni a komfortra hangolt, elektromos állítású, bár állítható deréktámasz nélküli ülésekben, és hátul is rendben van a fej-, illetve lábtér, a teljesen sík padló áldásos hatásairól nem is beszélve. A csomagtér 552 literes kapacitása átlagosnak mondható, az osztott hátsó hátsó üléstámlák ledöntését követően pedig 1440 literre bővíthető a raktér.
A gépháztető alatt hatalmas a kihasználatlan tér, egyszerűen érthetetlen, hogy itt miért nem alakítottak ki "frunkot", vagyis egy olyan kiegészítő csomagteret, ahol kényelmesen elhelyezhetők lennének a bármikor könnyen hozzáférhető töltőkábelek.
Kínai Tesla?
Az idegesítő érintő- helyett remekül használható normál nyomógombokkal rendelkező, alul minimálisan csapott és kellemes fogású kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregységre lehetünk figyelmesek, mely kiváló képminőséggel szolgál, de személyre szabhatóság terén lenne még hova fejlődnie.
Az olcsóbb kivitelben 12,8 colos, az általunk kipróbált komolyabb nekifutásban 15,6 colos képátlójú infotainment rendszer gombnyomásra elforgatható vízszintesből függőleges pozícióba, ami bár igen látványos, kevés gyakorlati haszonnal szolgál.
Az Android-alapokon nyugvó szoftver felhasználói felület nemcsak igényes megjelenésű és könnyen kezelhető, hanem egyben szélvész gyors is, ami egyrészt a végletekig optimalizált OS-nek, másrészt a kellően ütőképes kínai chipsetnek köszönhető.
A kétnapos menetpróba során lassulással, döcögéssel, lefagyással egyáltalán nem találkoztunk, a sebesség a csúcskategóriás okostelefonok, vagy például a Teslák szintjén mozog.
Szinte érthetetlen, hogy például a Volkswagen mind a mai napig miért nem tudta ezt a szintet megugrani infotainment fronton, de ki merjük jelenteni, hogy még a német prémium gyártók modelljeiben sincs részünk ilyen kiváló felhasználói élményben. A koreaiak ugyan tudnak gyors rendszereket prezentálni, de ők valahogy mintha UI design tekintetében lennének lemaradva a BYD mögött.
A minőségérzet rendben van, a műszerfal és a kézre eső felületek minősége leginkább a Hondákat juttatja eszünkbe, ami azért még nem a Mazda, vagy a neves német gyártók szintje, de nem lehet okunk panaszra, ez már messze nem "kínai gagyi", sőt!
A BYD ráadásul már az olyan finomságokra is bőven odafigyel, mint amilyen például a bennünk BMW-s élményeket felidéző üveg váltópöcök, a remek tempójú dupla vezeték nélküli mobiltöltő, vagy az akár 60 W-ot is leadni képes USB-C aljzat. Az Infinity hi-fi 10 hangszóróval masszírozza a hallószerveinket, leginkább közepesnek nevezhető hangminőség mellett.
Ereje teljében?
Míg a Seal egy alapvetően hátsókerék-hajtású és opcionálisan összkerekes modell, addig a Seal U csak és kizárólag elsőkerék-hajtással érhető el, bármennyire is divatterepjáróról van szó. A két modell kapcsán teljesítmény fronton is jelentős az eltérés, ezúttal messze nem kapunk 313-530 lóerőt, be kell érnünk 218 lóerővel és 310-330 Nm-rel.
Lomhának persze így sem nevezhető a Seal U, ami simán hozza a 2 literes turbódízelek fürgeségét, de ülésbe préselő amolyan igazi villanyautós gyorsulást senki se várjon tőle. A 9,3-9,6 másodperces 0-100-as szintidő mellé 175 km/h végsebesség társul, melynél többre csak ritkán lehet szükség.
A világon elsőként 8-in-1 integráltsági fokú villanymotor hajtás és rekuperálás során is szuperhalkan végzi a dolgát, a duplarétegű üvegekkel körbevett utastérben síri csend uralkodik, egyedül talán csak a szélzaj magasabb picit a vártnál. Az ülések alá szerelt "penge" akkumulátor igen kompakt, és a gyártó szerint igen biztonságos is: tűz és robbanás nélkül elviseli akár azt is, ha egy méretes fémtüske szúródik bele.
A 2 tonna tömegű Comfort alapmodell 71,8 kWh kapacitású kobaltmentes akkumulátora 420 kilométeres WLTP-hatótávval kecsegtet, a 130 kilogrammal nehezebb és jobban felszerelt Design kivitelben lévő 87 kWh-s telep pedig 500 kilométeres hatótávolságot ígér.
Utóbbi modellt volt szerencsénk kipróbálni, és a gyakorlatban is hozta a kiválónak mondható 500 kilométeres hatótávot, bár megjegyzendő, hogy mindezt nem 0, hanem 20 fok körüli, a villanyautóknak kedvező külső hőmérséklet és visszafogott gázpedál-kezelés mellett tudta a technika. Remek dolog, hogy minden esetben alapáron jár a hatékonyságot javító hőszivattyú.
AC-fronton 11 kW jelenti a plafont, sajnos felár ellenében sincs 22 kW-os opció. DC-n 115-140 kW a maximális töltési teljesítmény, egy 10-80 százalékos procedúra ideális esetben 42-43 perc alatt tudható le. Piros pont jár azért, mert a Seal U nemcsak felvenni, hanem leadni is képes töltést a bal hátul található töltőpontján, vagyis akár külső elektromos készülékek is meghajthatók róla.
Milyen vezetni?
A kormány rendkívül könnyen tekerhető, teljesen minimális visszajelzéssel szolgál, az átlagnál is szintetikusabb viselkedésű, aminek a gyerekeket oviba fuvarozó anyukák értelemszerűen jobban fognak örülni, mint a hétvégén némi szerpentines élvezetet kereső apukák.
A vigyorgós kanyarvadászatnak a néha bizonytalankodó és komfortra hangolt futómű sem igazán barátja, itt azért érződik, hogy a BYD nem rendelkezik olyan több évtizedes tapasztalattal, mint például a nagy és neves német gyártók. A középkonzolon lévő gombbal a következő üzemmódok közül lehet választani: Eco, Normal, Sport, Snow.
Ezek között kapcsolgatva csak a motor teljesítménye, illetve a fékerő adagolása változik, a futómű karakterisztikája fix, mivel nem adaptív megoldást kapunk. A fékérzet, a motorfék ereje és a rekuperáció nagyon rendben van, e tekintetben kiváló munkát végeztek a kínai mérnökök.
Konklúzió, árak
+: szemrevaló formaterv, tágas utastér, hatékony hajtáslánc, kiváló infotainment rendszer, korrekt árazás. –: lehetne picit erősebb, fürgébb és nagyobb csomagterű, a kormányzás és a futómű igényelne némi finomhangolást. |
A 21 országban 255 európai kereskedéssel rendelkező, a világ kilencedik legnagyobb autógyártójaként jegyzett BYD folytatja az előremenetelését az öreg kontinensen, a Dolphint, az Atto 3-at és a Sealt követő negyedik magyar piacos modellje az első tapasztalataink alapján igen jól sikerült.
A messze nem hibátlan, de egész pofás kinézetű, modern és hatékony hajtásláncú, tágas utasterű és kiváló infotainment rendszerű Seal U elsősorban ár/érték arányban törhet nem kevés mennyiségű borsot a riválisok orra alá.
Az alapmodell 16,3 millió forintos indulóárán nehéz fogást találni, főleg annak ismeretében, hogy egy Hyundai Ioniq 5-ért minimum 19 millió, egy Kia EV6-ért pedig alaphangon 22 millió forintot kell fizetnünk.
A legkomolyabb rivális a Tesla Model Y lehet, mely a nemrégiben megejtett igen komoly árcsökkentést követően ma már akár 17,1 millió forint ellenében hazavezethető. A jelentősen kisebb Volkswagen ID.4 jelenleg 20,5 millió forinton és 286 lóerővel nyit Magyarországon.
A jobban felszerelt, nagyobb aksis Seal U 17,5 millió forint magasságában startol el Magyarországon, az Emperor Red fényezés felára mintegy 400 ezer forint. Az általános garancia 6 év, illetve 150 ezer kilométer, az akkumulátorra pedig 8 év, illetve 200 ezer kilométeres garanciát vállal a gyártó, és azt ígéri, hogy 8 év alatt maximum 70 százalékra csökkenhet az eredeti kapacitás.
A tavaly már több mint 3 millió plugin hibrid és tisztán elektromos személyautót gyártott BYD hamarosan újfent hallat magáról. Mint megtudtuk, várhatóan márciusban debütál a Seal U külsőleg tölthető hibrid változata, és ezenkívül további két vadonatúj BYD is érkezik majd Európába.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.