Autó hvg.hu 2023. december. 21. 14:43

Több mint 30 éven át csalhattak a Daihatsu biztonsági tesztjeinél, azonnal leállították a kiszállításokat

A cégnél olyan nyomás alatt dolgoztak a fejlesztők és a vezetés, hogy bevállalták a csalásokat.

A Toyota Motor tulajdonában lévő Daihatsu leállította az összes általa gyártott jármű kiszállítását – közölte Japán legnagyobb autógyártója, miután egy független vizsgálat szerint 64 modellnél derült ki, hogy manipulálták a biztonsági tesztek eredményeit.

A Daihatsu a Toyota Japánban népszerű kisautókra – kei car – és teherautókra szakosodott egysége, az érintett modellek közül csaknem kéttucat modellt Toyota néven forgalmaznak.

A Toyota azt is közölte, hogy a korábban gondolt kiszámú csaláson túlmenően 174 új esetet azonosított a vizsgálat, egészen 1989-ig visszanyúlóan.

Ahmet Furkan Mercan / ANADOLU / Anadolu via AFP

A csalásokra több példa akad összesen 25 kategóriában, volt olyan, hogy más légzsákvezérlőt használtak a tesztekhez, mint amelyeket végül a nagyközönségnek értékesített autók kaptak. Ezen túlmenően hamis adatokat találtak a fejtámlák teszteredményeinél is. Ezenkívül az oldalütközési tesztekkel kapcsolatban kiderült, hogy a tesztelt modelleken például egy bevágás volt az ajtókárpitok panelén. A vágás nélkül ugyanis az oldallégzsák szilánkosra szakíthatta volna a burkolatot, amelyek megsérthetik az utasokat. A Daihatsu viszont figyelmen kívül hagyva a teszteredményeket beszerelte azokat ajtókárpitokat, amelyeken nem volt ez a perforáció.

A problémák egyes Japánban értékesített Mazda és Subaru modelleket is érintenek. Azt már most tudni, hogy két modell esetén előfordulhat, hogy nem felelnek meg a hivatalos biztonsági előírásoknak.

„Sajnáljuk, hogy elárultuk ügyfeleink bizalmát” – mondta a Daihatsu elnöke, Soichiro Okudaira a sajtótájékoztatóján. Elismerte, hogy a biztonsági teszteléssel és eljárásokkal kapcsolatos csalás egyenértékű a biztonsági tanúsítványok figyelmen kívül hagyásával.

A szakértők szerint a manipulált tesztek fő oka a modellek fejlesztése során alkalmazott „extrém időnyomás”. A biztonsági tesztekért felelős alkalmazottakra óriási nyomás nehezedett a siker érdekében. Az autóknak az első próbálkozásra át kellett volna menniük a törésteszten, ezzel csökkentve a megsemmisítendő járművek számát.

A japán közlekedési minisztérium a maga részéről bejelentette, hogy helyszíni vizsgálatot tart a Daihatsu oszakai központjában.

A vállalat 2022-ben 1,1 millió járművet adott el, ezek 40 százalékát Japánon kívülre exportálta.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés