A türingiai üzemben teljes kapacitáson így is évente harmincmillió – másodpercenként két darab – lítium-ion akkumulátorcellát állítanak majd elő.
Átadták csütörtökön a németországi Arnstadtban a Debrecenben is beruházó CATL kínai akkumulátorgyártó társaság első európai üzemét. A volt NDK területén fekvő Türingia tartományban 1,8 milliárd eurós beruházással épített gyár éves termelési kapacitása 14 gigawatt, ami nagyjából 350 ezer elektromos meghajtású személyautónak elegendő akkumulátort jelent.
Bodo Ramelow tartományi miniszterelnök a CATL Debrecenbe tervezett jóval nagyobb kapacitású üzemével kapcsolatban az ünnepségen a közmédiának elmondta: a kereslet várható lendületes növekedése alapján nagyon helyesnek tartja, hogy a kínai cég Türingia után „partnerországunkban, Magyarországon" is megjelenik, és még nagyobb beruházást hajt végre. Mindez nem „versengés egymással, hanem erősödés együtt" – hangsúlyozta a kormányfő, hozzátéve: a CATL arnstadti gyárát úgy építették meg, hogy „nem történhet vegyi szennyeződés" a környezetében.
„Tud magyarul? Akkor azt mondom, szégyellje magát!" Videó a botrányba fulladt debreceni közmeghallgatásról
Érvek helyett indulatok domináltak a CATL debreceni akkumulátorgyáráról pénteken rendezett közmeghallgatáson. A tettlegességig fajuló gyűlésről készült összefoglalónk. Nem csillapodnak a kedélyek a Debrecenbe tervezett giga akkumulátorgyár körül. A maratoni közmeghallgatáson az előzőnél is feszültebb volt a hangulat, a Hajdú-Bihar megyei főispánt hazaárulónak nevezték, a szakértőket azzal vádolták, hogy lefizették őket, a megjelent kínai gyár képviselőit hazaküldték, egy a gyár mellett érvelő nőt megütöttek.
Bodo Ramelow a termelés beindítására szervezett ünnepségen elmondott beszédében is kiemelte, hogy a CATL elsőként Türingiát választotta Európában, és „következetes" lépés, hogy Magyarországon is gyárat épít. Oroszország Ukrajna elleni támadása is megmutatta, hogy átalakul az energetika területe, és minden korábbinál nagyobb tárolókapacitásra van szükség – fejtette ki a szociáldemokratáktól (SPD) balra álló Die Linke (Baloldal) politikusa.
Wolfgang Tiefensee gazdasági miniszter, az SPD politikusa aláhúzta, hogy a CATL és Türingia együttműködése „sikertörténet", és az együttműködés új módját képviseli a német-kínai gazdasági kapcsolatok történetében, hiszen nem egy nyugati technológia kínai alkalmazásáról szól, hanem éppen fordítva, kínai technológián alapuló termékeket gyártanak Arnstadtban, a kutatás-fejlesztési tevékenységet pedig együtt végzik majd.
Anja Siegesmund környezetvédelmi miniszter, a Zöldek politikusa azt emelte ki, hogy a CATL gyára fontos hozzájárulás a környezetileg fenntartható mobilitáshoz, és a beruházásához rekordidő alatt bonyolították le az engedélyezési eljárásokat. Az elsősorban német autógyártókat kiszolgáló üzemben teljes kapacitáson évente harmincmillió – másodpercenként két darab – lítium-ion akkumulátorcellát állítanak elő. Az első darabokat tavaly decemberben, röviddel karácsony előtt gyártották le. A sorozatgyártást fokozatosan indítják be. Az üzem nagyjából kétezer embernek ad munkát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.