László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Kézi váltóval, elsőkerék-hajtással és magas felszereltséggel próbáltuk ki a japán szabadidő-autó harmadik generációját – jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal.

2006-ban a Ford Mondeót, a 6-os Mazdát és a Volkswagen Passatot lényegében úgy vitték, mint a cukrot, a családi szedánok/kombik aranykorukat élték. És a Nissan ekkor rukkolt elő egy minden előzmény nélküli modellel, az első Qashqai-jal, a crossover-piac egyik igazi úttörőjével.

2022-ben a Mondeo nincs többé, a 6-os Mazdának már nagyon kevés van hátra, a Passatból pedig csak a szedán élte túl a SUV-ok mindent elsöprő támadását. A Nissan Qashqai pedig már túl van 3,5 millió eladott példányon és nemrégiben feltűnt a színen az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új változata, melytől a japán gyártó ismételten igen komoly eladási mutatókat vár.

Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban a vadonatúj Qashqai egy jól felszerelt példánya.

László Ferenc

Szemrevaló

Bár a közelmúltbeli eladási mutatók nem pont ezt mutatták, a 2013-as keltezésű második generációs Qashqai designja mára már eléggé megfáradt, szerencsére azonban a harmadik nekifutás külseje olyan üdítően frissre sikeredett, mint egy japán zöld tea.

Tesztautónk nem zöld, hanem élénk kék fényezésű, a teteje pedig fekete, és ez a színkombináció tökéletesen passzol a kocsi "személyiségéhez". A fényezések közül csak a piros jár ingyen, a metál színekért 200-240 ezer, a kéttónusú verziókért pedig 150 ezer forint felárat kérnek el.

László Ferenc

A V-alakú hűtőrács látványosan elvékonyított, C-formájú LED-es fényszórók társaságát élvezik, és itt keresendő az új Qashqai legmenőbb designmegoldása, az első lámpák mellé odabiggyesztett modellnév. Az oldalnézetet a hátrafelé dinamikusan lejtő tetővonal és az emelkedő övvonal, no és persze az esetünkben 20 colos látványos könnyűfém-felnik határozzák meg.

A tervezők bátorsága mintha egy kicsit alábbhagyott volna, mire elértek hátulra. Félreértés ne essék, a Qashqai hátulról is egy modern crossover benyomását kelti, de valahogy illett volna egy kicsit jobban megkülönböztetni az elődjétől. Apró piros pont jár azért, mert nincsenek kamu kipufogóvégződések, a komplett rendszert szépen elrejtették a lökhárító alá.

László Ferenc

Belső értékek

A középső érintőkijelző és bőrborítás nélküli Visia alapmodell utastere egész biztosan nem olyan vidám látvány, mint a Tekna+ kivitelű, vagyis csúcsfelszereltségű tesztautónk enteriőrje, mindenesetre elmondható, hogy az új Qashqai nemcsak kívül, hanem belül is fényévekkel modernebb hangulatú, mint az elődje volt.

A gazdagon bőrözött, kék-fekete színvilágú utastérben pillanatok alatt otthon érezhetjük magunkat, az egonómia példás, szinte minden funkciót és szolgáltatást azonnal megtalálunk. A gyémántmintás steppelt bőrülések inkább kényelmesek, mint sportosan komoly oldaltartásúak, és nemcsak fűthetők, hanem masszírozni is képesek – egyedül talán a szellőztetés hiányzik belőlük.

László Ferenc

A kellemes fogású, alul enyhén csapott multifunkciós kormány mögött nagy felbontású, igényes grafikájú 12,3 colos digitális műszeregység figyel, a hasonlóan jó minőségű központi érintőképernyő 9 colos képátlójú. Megjegyzendő, hogy az olcsóbb verziókban 7 colos műszeregység és 8 colos érintőpanel teljesít szolgálatot.

Az elődjénél 5 centiméterrel hosszabb, 3 centiméterrel szélesebb és magasabb, illetve 2 centiméterrel nagyobb tengelytávú japán SUV-ben nemcsak elöl, hátul is remekül el lehet férni. A fejtér és a lábtér egyaránt rendben van, a beszállást sokat segíti, hogy a hátsó ajtók egészen 90 fokig kinyithatók. A térérzeten tovább javít a panoráma üvegtető, mely 280 ezer forintos tételt jelent.

László Ferenc
László Ferenc

A 250 ezer forintos 10+1 hangszórós Bose hifi várakozásaink felett teljesít, igen szépen szól és alacsony hangerő mellett is telt mélyekkel szolgál. A vezeték nélküli töltő nem alibizik, remek 15 W-tal tölt, és véleményünk szerint a szélvédőre vetítő nagyméretű HUD-ot, valamint adaptív mátrix LED-es fényszóró is megéri az érte csomagban elkért mintegy 400 ezer forintos összeget.

Az akár láblendítéssel is nyitható ötödik ajtó mögött a korábbinál nagyobb, 461 literes csomagteret vehetünk igénybe, ami ugyan nem rekordnagy, de egész korrekt méretű, illetve a hátsó üléstámlák ledöntésével egyszerűen bővíthető egészen akár közel 1,6 köbméterig.

László Ferenc

Most picit hibrid, később majd nagyon

Az 1,3 literes turbós benzinmotor kapcsán kezdjük egy remek hírrel: nem 3, hanem 4 hengerrel bír, ami miatt sokkal finomabb járáskultúrát kapunk. Az olcsóbb modellekben 140 lóerő és 240 Nm jár, a tesztautóban is tetten érhető komolyabb verzió pedig 158 lóerős, illetve 260 Nm-es produkciót ad elő.

Nem sportautós értékek, amit persze senki sem vár el egy ilyen józan családi autótól, de sietünk hozzátenni, hogy az említett teljesítmény és nyomatékadatok mellé kellemesen alacsony, 1,3-1,6 tonnás tömeg társul. Az elődjénél 60 kilogrammal könnyebb és jelentősen merevebb karosszériájú Qashqai erősebb kivitele 9,5 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet és a gyorsulásának 206 km/h-nál szakad vége.

László Ferenc

A tempós haladáshoz nem árt pögetni a motort, mert bár a csúcsnyomaték már 1800-tól lehívható, a 158 lóerőt csak 5500-nál kapjuk meg. A hatfokozatú kézi váltó japánosan szerethetőre sikeredett, de kicsit talán járhatna rövidebb úton a váltókar. A fogyasztást minimálisan megemelő fokozatmentes CVT automata váltó felára 550 ezer forint, az összkerék-hajtásért 650 ezer forintot kérnek el.

A tesztfogyasztás kereken 7,9 literre jött ki, ami átlagosnak mondható. Vélhetően kevesebb lenne, ha vitorlázást is támogató komolyabb (például 48 V-os) hibrid technikát kapnánk, az új Qashqaiban lévő 12 V-os lágyhibrid megoldás elsősorban az automata start/stop rendszer működését teszi finomabbá.

László Ferenc

Hamarosan érkezik az e-Power nevezetű vadonatúj hibrid modell, melynek kerekeit minden esetben egy 190 lóerős villanymotor hajtja, az 1,5 literes 3 hengeres benzines egység pedig generátorként tevékenykedik. Ez a nem plugin, hanem normál hibrid új Qashqai 2-3 kilométert tud megtenni elektromos módban, átlagfogyasztását pedig 5,2 literre ígérik.

A kormányzás pontos, de talán kicsit túlszervózott, a hátsó futómű az összkerekes változat esetében fejlettebb, teljesen független kivitelű. A 20 colos kerekek rontanak egy keveset a rugózási komforton, így adott esetben érdemes inkább 18-19 colos felnivel rendelni a kocsit. Alapáron egyébként 17 colos kerekeket kapunk.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+: szemrevaló design, általánosan jó minőség, modern infotainment rendszer, tágas utastér, remek hifi.

: egyelőre csak 12 V-os lágyhibrid, lehetne picit erősebb és fogyaszthatna kicsit kevesebbet.

Az elődjénél kicsit nagyobb, picit könnyebb, sokkal divatosabb külsejű és jelentősen modernebb technikájú lett az új Nissan Qashqai. Minőség fronton egyértelműen jó irányban indult el a japán gyártó, de talán a hibridizáció terén lehetett volna kapásból egy kicsit merészebb, a 48 V-os technikát illett volna egyből meglépni, és remélhetőleg már nem kell sokat várnunk az ígéretes e-Power verzióra.

A 140 lovas, elsőkerék-hajtású és kézi váltós Visia alapmodell 9,7 millió forinton nyit, de szerintünk érdemes inkább a 158 lóerős kivitelt megcélozni, mely azonos felszereltség esetén csak 200 ezer drágább a gyengébb testvérénél. A 158 lóerős, összkerekes és automata váltós új Qashqai 13,5 millió forinttól indul.

A Tekna+ csúcsfelszereltségű tesztautónk alapára 14,3 millió forint, és ha mellé 4WD-t és CVT-t is kérünk, akkor 15,5 millió forinttal lesz vékonyabb a bankszámlánk.

A riválisok közül az általunk nemrégiben alaposan letesztelt, kicsit kisebb új Honda HR-V 131 lóerővel és váltó nélküli egyedi hibrid rendszerrel, valamint 10,4 millió forintos alapárral bír. A 150 lovas és kézi váltós VW Tiguanért alaphangon 11,6 millió forintot kérnek el, a szintén 150 lóerős és kézi váltós Hyundai Tucson pedig 9,1 millió forint magasságában nyit.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés