Autó László Ferenc 2021. december. 02. 15:45

Az első igazi elektromos Toyota: testközelből találkoztunk a bZ4X-szel

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

A crossover kategóriás japán újdonság egy feltöltéssel nagyjából 450 kilométert képes megtenni.

A hibrid autók gyártása terén több évtizedes múlttal rendelkező Toyota igen későn, alig pár hete jelentette be első igazi elektromos autóját, a bZ (beyond Zero) sorozat első modelljét, a bZ4X-et, amely a gyártó napokban megrendezett brüsszeli Kenshiki rendezvényének egyik főszereplője volt.

A Subaruval közösen elsőként célirányosan villanyautónak kifejlesztett, e-TNGA platformos újdonság 4,69 méter hosszú, 9 centiméterrel nagyobb a különböző benzines és hibrid hajtásláncokkal szerelt aktuális RAV4-nél, a magassága azonban 8,5 centiméterrel elmarad azétól.

László Ferenc
László Ferenc

Az 1,85 méter széles és 1,65 méter magas, akár 20 colos kerekekkel szerelt szabadidő-autó tengelytávja 2,85 méter, ami garanciát jelent a tágas utastérre. A csomagtartó 452 literes, elöl nem alakítottak ki kiegészítő rakteret.

A Brüsszelben kiállított példányokat hagyományos kormánnyal szerelték, de jövőre egyedi szarvformájú kormány is elérhető lesz a kínálatban, amely az ígéretek szerint újfajta vezetési élménnyel (és alig 300 fokos elfordulási szöggel) kecsegtet, illetve jobb rálátást biztosít a 7 colos digitális műszeregységre. A kormány és a kerekek között nincs mechanikus kapcsolat, a rendszer a Toyotánál elsőként steer-by-wire megoldású.

László Ferenc
László Ferenc

A belső tér jellemzője a „lagom” – ez egy svéd kifejezés, amely azt fejezi ki, hogy „pont jó”. Itt mindez olyan kényelmet és tágasságot jelent, ami az utasteret egy nappalihoz hasonló hangulattal ruházza fel. Ezt az érzést fokozzák a puha, textil borítású részletek, a szatén betétek, valamint az opciós panorámatető.

Az 1,9 tonnás alapmodell elsőkerék-hajtású, 204 lóerős teljesítményű, illetve 265 Nm nyomatékú, ami 8,4 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé. Az autó végsebességét 160 km/h-ra korlátozták, egy feltöltéssel nagyjából 450 kilométert tud megtenni.

László Ferenc
László Ferenc

A 71,4 kWh kapacitású vízhűtéses akkumulátor 10 év használatot követően az ígéretek szerint mindössze 10 százalékot fog veszíteni a kapacitásából. A tervezők kiemelt figyelmet szenteltek a bZ4X hidegállóságának, és azt állítják, hogy a riválisainál sokkal jobban teljesít majd 0 Celsius-fok alatti hőmérséklet mellett.

A 100 kilogrammal nehezebb összkerék-hajtású, duplamotoros változatot a Subaru mérnökei hangolták úgy, hogy akár keményebb terepviszonyok mellett is jól teljesítsen. Ez a 218 lóerős, illetve 336 Nm-es nyomatékú kivitel 7,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100-as tempóra, és a végsebessége szintén 160 km/h-ra van korlátozva.

László Ferenc
László Ferenc

Az X-Mode üzemmódválasztó havas/sáros beállítással is rendelkezik mély hóban vagy sárban történő, 20 km/h-nál lassabb haladáshoz. A Grip Control üzemmód 10 km/h-s sebesség alatt biztosít maximális terepképességeket.

A rendszer lehetővé teszi az „egypedálos” vezetést is: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet is az adagolás függvényében.

László Ferenc
László Ferenc

A tetőre opcionálisan napelem rendelhető, amellyel akár évi 1800 kilométeres extra hatótávolság nyerhető. AC fronton 6,6-11 kW-tal tölthető az akkumulátor, DC esetében 150 kW jelenti a plafont, és ideális esetben 30 perc alatt megoldható a töltés 80 százalékra.

A Subaru Solterra néven forgalmazza az azonos technikájú testvérmodellt. Az 1 millió kilométeres garanciával értékesített Toyota bZX4 2022 nyarán Magyarországra is megérkezik, az ára egyelőre ismeretlen.

Mint megtudtuk, a bZ terméksorozat a közeljövőben legalább hat új modellel fog bővülni, és a Toyota az elkövetkezendő években is szoros együttműködést kíván folytatni partnereivel, a Subaruval, a Suzukival és a Daihatsuval.

László Ferenc

 

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.