Horgászok és kalandvágyó párok hamisítatlan álomautója az új Caddy California, melynek alaposan megkérik az árát, cserébe viszont olyan személyre szabott panorámás ébredésünk lehet, mellyel még a legdrágább szállodák sem képesek szolgálni.
Legutóbb tavaly tavasszal járt nálunk olyan tesztautó, melyben örömmel éjszakáztunk: a Ford Transit Nugget Plus 10 négyzetméteren nappalit, konyhát, fürdőt és hálót is felvonultatott. Most ismét egy hasonló "ottalvós" kocsi érkezett hozzánk, a Volkswagen Caddy California, mely eggyel kompaktabb méretben és kevesebb "szobával" támad, kalandozás/romantikázás terén viszont messze nem küzd kihívásokkal.
Zimankós októberi éjszakák ide vagy oda, nemcsak a Dorogi-tó partján aludtunk a különleges VW-ben, hanem a Caddy abban is a segítségünkre volt, hogy a hajnali felszállást megelőzően végre egy rendes kotyogós kávét ihassunk a reptéren.
Miről is van szó?
A Caddy története nem tegnap, hanem még a 70-es évek végén az első Golffal kezdődött, a praktikus kis haszonjármű első nekifutása ugyanis erre a kompakt modellre épült. A hagyományok folytatódnak, ennek jegyében a 2020-ban kijött ötödik generációs Caddy is az aktuális, immár 8-as Golfra, pontosabban annak MQB Evo nevezetű platformjára épül.
Az alapmodell 2,75 méteres tengelytávolságú, illetve 4,5 méter hosszú, a mintegy 800 ezer forintos felárú Maxi kivitel ennél 21,5 centiméterrel nagyobb tengelytávolságú, illetve 35,3 centiméterrel hosszabb. A többféle személyautó és haszonjármű változatban készülő típusból körülbelül így fest egy egész jól felszerelt polgári alapváltozat:
És ilyen az elsősorban kempingezőknek, túrázóknak és horgászoknak szánt lakóautó jellegű kivitel, a California:
Nincs semmilyen szekunder szégyenérzet a haszonjárműves gének miatt, a spéci California nemcsak a modern front- és hátsórész miatt vagány járgány, hanem többek közt az aranyzöld metál-fényezés miatt is.
Persze mindennek alaposan megkérik az árát. A H7-es halogén fényszóró helyére 630 ezer forint ellenében szerelnek LED-lámpát, a 17 colos kerekek 650-750 ezer, a 18 colosak pedig mintegy 1,1 millió forintba kerülnek. A metálfény 340 ezer, a levehető fejes vonóhorog 470 ezer forintot kóstál.
Milyen normál autóként?
Az utasoknak elöl és hátul egyaránt rengeteg hely jut, de fontos megjegyezni, hogy a raktér speciális kialakítása miatt ez a Caddy szigorúan 5 személyes, nincs belőle 7 üléses változat. A műszerfalon sok a kopogós és komor hangulatú műanyag, de a 280 ezer forintos digitális műszeregység és a méretes központi érintőkijelző maximálisan 21. századi hangulatot teremt a kabinban.
A második sorba a kétoldali tolóajtóknak köszönhetően nagyon könnyű a beszállás, a felfelé nyíló méretes csomagtér-ajtó mozgatása viszont már emberes feladat. A raktér mérete az extra felszereltség miatt erősen korlátozott, és bár az ágyat ki lehet szerelni, a minikonyha fixen be van építve.
A 2 literes 4 hengeres dízelmotort 102 és 122 lóerős változatban szerelik a Californiába, nekünk az erősebb verzióhoz volt szerencsénk. Nem egy erőművész, de a 320 Nm-es nyomaték tökéletesen passzol a Caddyhez, mellyel messze nem lehetetlen akár 5-össel kezdődő fogyasztási értékeket produkálni.
A 12,1 másodperces 0-100-as szintidő és a 185 km/h végsebesség tökéletesen élhető, egy ilyen jellegű autótól nem igazán kívánhatunk többet. A hatfokozatú kéziváltó pontosan kapcsolható, de járhatna rövidebb úton. A DSG automata váltó 900 ezer forintot kóstál, viszont nem társítható az összkerék-hajtással.
Tesztautónknak mind a négy kereke hajtott, amitől ugyan nem lesz terepjáró a Caddy, viszont sok esetben azért jó szolgálatot tehet az extra tapadás.
Reggeli kávé, éjszakai alvás
A csomagtér bal oldalán kapott helyet az a mini blokk, amit konyhának túlzás nevezni, lévén sem mosogató, sem hűtő nincs benne, de azért a gázlángja, evőeszközei és kis tárolói mindenképpen jól jönnek. A sínen kihúzható egység tetején egy könnyen tisztítható rozsdamentes acél tűzhely található, mely egy jól elrejtett 1,85 kilogrammos gázpalackra van rákötve.
Ettől jobbra található a camping-asztal és a két szék rejtekhelye. A rögzítés remek, utazás közben nem csörögnek-zörögnek a pillanatok alatt szétnyitható praktikus és a lehetőségekhez képest kényelmes reggelizést/vacsorázást biztosító eszközök.
Amennyiben nyugovóra térnénk, első körben teljesen előre kell tolni és hajtani az első üléseket, illetve le kell hajtani a hátsó üléseket. Ezután a raktérből előrehajthatjuk a három részre osztott ágyfelületet, mely elöl masszív lábakkal pihen meg a B-oszlop belső részén. Nem bonyolult, de azért kétemberes feladat. Praktikus tanács, hogy az autó éjszakai pozícióját még a megágyazás előtt találjuk meg, lehajtott ágy esetén ugyanis már nem férünk be a kormány mögé, nem tudunk arrébb parkolni.
A leghátsó oldalablakokon nem lehet belátni a méretes tárolózsákok miatt, a többi üvegfelületet pofonegyszerűen, mágneses módon felapplikálható árnyékolókkal lehet átláthatatlanná varázsolni. A hatalmas és nyithatatlan panorámatetőre is jut sötétítő lepel, ezt azonban nem helyeztük fel, hiszen nincs is jobb, mint a tetőtéri ágyban heverészve figyelni a csillagokat. Az 1,4 négyzetméteres üvegfelület felára félmillió forint.
Elalvás előtti olvasáshoz jól jönnek a plafonra szerelt extra lámpák, de nem árt, ha elemlámpát vagy egyéb hordozható világítást is viszünk magunkkal, erről ugyanis az első ajtóban lévő kis szemetestől eltérően nem gondoskodott a gyártó.
Az ágybetét kétujjnyi vastag és bár alatta műanyag tányérrugók rejtőznek, az átlagnál keményebb felületen hajthatjuk álomra fejünket. Pozitívum, hogy forgolódáskor nem nyikorog az ágy, és ez remélhetőleg tartósabb használatot követően is így marad.
Az első oldalablakokat kicsit leengedve helyükre tudjunk tenni az egyedi szellőzőrostélyokat, így nem kell oxigénhiánytól tartanunk. Fáznunk sem kell, köszönhetően a 750 ezer forintba kerülő időzíthető állófűtésnek, mely szerencsére nem túl hangos és gyorsan felfűti a kabint.
Az autó egy idő után magától bezár, ami a kulcs megfelelő gombjának megnyomásával is elérhető. Bentalvásnál viszont ez kerülendő, ugyanis mocorgásunkra vonyítani kezd a riasztó. A megoldás annyi, hogy a kocsit a sofőrajtón lévő lakat-gombbal kell bezárni éjszakára.
Két felnőtt, vagy egy felnőtt és két kisebb gyermek egész jól elfér a fedélzeten, de persze senki se számítson Hilton-szintű kényelemre. Cserébe viszont abszolút ki van maxolva a kaland-faktor, és akár az ágyból figyelhetjük reggel, ahogy az első napsugarak megcsillannak a szomszédos tó vízén.
Opciós tartozék a 4-6 fős sátor, mely a kocsihoz csatlakoztatva, illetve önmagában is felállítható, így a California akár kisebb baráti társaságok mobil lakhelye is lehet.
Konklúzió, árak
+: életörömöt sugárzó koncepció, praktikus részletmegoldások, szerény fogyasztás, gáztűzhely, állófűtés. –: nincs hűtő, nincs folyóvíz, a minikonyha nem vehető ki, az ágy kihajtása kétemberes feladat, magas ár. |
A korábbi Tramper, illetve Beach kivitelek utódjának tekinthető Volkswagen Caddy California egy hamisítatlan életörömöt sugárzó kompakt campingautó, melyből ugyan hiányzik néhány lakóautós feature, ezzel együtt rengeteg kalandos éjszakázásban lehet társunk.
Tesztünk során igen komoly érdeklődést tapasztaltunk a kocsi iránt a horgász társadalom részéről. A koncepció maximálisan elnyerte a horgászok tetszését, az viszont sokkolóan hangzott számukra, hogy a VW egy ilyen autóért nem kevesebb, mint 23 millió forintot kér el.
Legolcsóbban 11,7 millió forintból úszható meg a Caddy California, ennyibe kerül ugyanis a 114 lóerős 1,5 literes benzines motorral felszerelt rövid kivitel. A 102 lóerős dízel 12,5 millió forinton nyit, a 122 lovas gázolajos verzióért pedig alaphangon 13 millió forintot kérnek el. A későbbiekben érkező 130 lóerős földgázos TGI kivitel ára egyelőre ismeretlen.
Akinek kicsi a Caddy California, annak a Multivan alapú négy alvóhelyes California 6.1 felé érdemes kacsintgatnia. A felnyitható sátortetejű modellt 110-204 lóerős motorral szerelik, az alapára pedig 20 millió forint magasságában alakul. A jelenlegi California még a kifutó Multivanre épül, a teljesen új T7-es generációra egy picit még várnunk kell.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.