Autó László Ferenc 2021. szeptember. 01. 07:21

Amikor igazán üvölt egy Hyundai: bepattantunk Michelisz éles versenyautójába

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Ez még nem az a Hyundai, amely 680 lóerővel hangtalanul, tisztán elektromosan suhan. Nem, ez egy hamisítatlan benzinpusztító ordibátor, ami bár sokkal gyengébb a villanymotoros társánál, cserébe jelentősen könnyebb is.

Az OMV 30 éve jelent meg Magyarországon, ezt megünnepelendően pedig egy nyereményjátékot indított az osztrák cég hazai képviselete, melynek nyerteseit Michelisz Norbert hungaroringi élménykörökre vitte a M1RA éles versenyautójával. Ennek farvizén mi is bepattantunk Norbi mellé, aki cseppet sem spórolt a technikával és megmutatta, hogy pontosan mire képes a gyakorlatban a nem kevés német segítséggel kifejlesztett dél-koreai autó.

Az OMV nemrégiben egy új adalékanyagot vezetett be a MaxxMotion Super 100Plus üzemanyag esetében, az i30 N TCR-be azonban ennél is magasabb, 100 helyett 102-107-es oktánszámú versenybenzint tankolnak.

Ez a szabvány üzemanyag a TCR kocsikban, erre van optimalizálva a motor. 100 kilométeren körülbelül 50 litert nyakal be a 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor, ráadásul egy liter üzemanyag ára akár az 1500 forintot is elérheti. Ehhez képest még a Hungaroring kapujánál lévő benzinkúton árult 102+ benzin is olcsó, a maga 890 forintos literárával.

László Ferenc
László Ferenc

Bári Dávid csapatvezető kérdésünkre elmondta, hogy egy TCR autót megvásárolni és üzemeltetni is olcsóbb, mint egy R5-ös raliautót. Vagyis az i30 N TCR körülbelül egy nagyságrenddel olcsóbb technika, mint az általunk nemrégiben alaposan bemutatott, 100 millió forintos Skoda Fabia Rally2 Evo Edition 120.

A bukócső miatt nem egyszerű a beszállás az "anyósülésre", ami persze normál esetben nem képezi a versenyautó részét. A technikai segédletet biztosító szakemberek olyan erősen ráhúzzák az emberre a többpontos biztonsági övet, hogy szó szerint még levegőt is nehéz venni.

A kagylóülés úgy fog, mintha belebetonozták volna az embert. Jobb oldalt ott a "majomfogó", ami persze nem attól véd meg, hogy az utas kiessen a kocsiból, hanem attól, hogy valamilyen nagyobb tereptárgy esetleg bejusson az utastérbe.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Norbi egyest kapcsol, lendületesen megindulunk, a versenytechnika gyorsan feléled, a motor ordít, a kipufogó csattog és durrog, a pulzus emelkedik. A gyorsulás emberes, de aki ült már picit erősebb utcai autóban, nem ájul el tőle.

A lassulás az, ami igazán mellbevág, a féktávok nem ebből a világból valók, Norbi kanyartól függően csak az 50-es, 100-as táblánál tapos bele a fékbe. De akkor kegyetlen módon, a versenyfékek pedig teszik a dolgukat, mint ahogy a slickgumik sem kérnek elnézést.

László Ferenc

A kanyartempó sokkal magasabb, mint a sportos utcai autók esetében, az i30 N betapad, a futómű zseniálisan teszi a dolgát. A kocsi mozgásában pajkos játékosság érződik, persze ehhez Norbi is kell, aki mégsem véletlenül lett túraautó-világkupa bajnok.

A célegyenes végén körülbelül 220-230-cal repesztünk, ami nem kevés, viszont az elektromos Pure ETCR autók ennél 15-20 km/h-val többre képesek. Cserébe viszont 650 kilogrammal nehezebbek, ami kanyarban nem túl előnyös, még akkor sem, ha a tömegközéppontjuk az alul elhelyezett aksi miatt szuperalacsonyan található.

László Ferenc
László Ferenc

 

Igen, AMG
László Ferenc
Norbi elmondta, hogy a 680 lóerős elektromos Hyundai Veloster körönként körülbelül 3-5 másodperccel lassabb, mint a körülbelül 340 lovas benzines társai. De sokkal gyorsabb lenne, ha a szabályok lehetővé tennék a slickgumik alkalmazását. Illetve megjegyzendő, hogy a villany versenyautók csak rövidebb etapokban tudják leadni a 680 lóerőt, alaphelyzetben csak 400 lóerő körüliek.

A Pure ETCR futamok jelentősen rövidebbek, mint a WTCR versenyek. Bári Dávid elmondta, hogy ennek elsősorban nem az az oka, hogy a 65 kWh-s akkumulátorok kifogynak a szuflából, hanem sokkal inkább az, hogy a hátsó kerekeket hajtó négy villanymotor túlmelegszik.

Báritól megtudtuk, hogy a mintegy 50-100 kilométeres hatótávú villanyautókat a szezon közben is sokat fejlesztik, idén már több mint 45 kilogrammot faragtak a tömegükből, és hamarosan az energiavisszanyerést is meg fogják oldani, csakúgy, mint az utcai villanyautók esetében.

Elektromos Giulia a töltőn
László Ferenc
László Ferenc

A M1RA Alfa Romeo Giuliákat versenyeztet a Pure ETCR-ben, és van néhány Suzuki kupás autójuk is. Norbi idéntől már nem i30 N-nel, hanem Elantra N-nel rajtvonalhoz a WTCR-ben, és bár a két autó hajtáslánca között nincs sok különbség, a himesházi pilóta elmondta, hogy az idei autón abszolút érződik, hogy eggyel újabb fejlesztés, mint az elődje.

Michelisz szerint jobban ki lehet látni az Elentrából, és bár apróságnak tűnhet, a kicsit jobb zajszigetelés miatt a mikrofonos kapcsolat is kevésbé zajos a csapattal, mint korábban volt. A 30 centiméterrel nagyobb hossz sem zavaró, sőt, a szedán formaterv jobb légellenállást biztosít, mint a csapott hátú karosszéria.

A tengelytáv 7 centiméterrel nagyobb az Elantra esetében, ami jobb egyenesfutást tesz lehetővé, kanyarokban pedig a futóműbeállítással kimozogják az esetleges hátrányokat.

Elantra N TCR
FIA WTCR

Mint megtudtuk, a M1RA-nak továbbra is eltökélt szándéka, hogy idővel túllépjen a versenycsapat státuszon és autóipari beszállítóvá váljon, a mai trendeknek megfelelően elektromos autó fronton. Michelisz mostanság már nem foglalkozik a cégvezetéssel (már nem tulajdonos a M1RA-ban), ami helyett inkább a versenyautója vezetésére fókuszál. Illetve a családjára, melynek tagjaival a Coviddal terhelt időkben végre sok időt tudott tölteni.

Norbit sokat tesztelték és tesztelik, eddig szerencsésen elkerülte a koronavírust, az pedig extra erőt biztosított neki, hogy a WTCR idei magyar futamán ismét helyszíni nézők előtt száguldhatott.

László Ferenc

 

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.