A Hungaroringen testközelből ismerkedtünk meg a lokálisan zéró károsanyagot kibocsátó autók szupergyors töltésével.
A hétvégén a normál benzinmotoros WTCR autók mellett tisztán elektromos hajtásláncú Pure ETCR kocsik, vagyis villanymotoros Alfa Romeók, Cuprák és Hyundaiok is összemérik erejüket a Hungaroringen.
A benzines autók 2 literes motorja 340 lóerőt, illetve 410 Nm-t szabadít rá az első kerékre, ezzel szemben a villanyautók esetében a hátsó kerekeket hajtja az a négy motor, melyek összteljesítménye eléri a 680 lóerőt. Ráadásul utóbbi mellé 960 Nm nyomaték társul, viszont ezek az autók 600 kilogrammal nehezebbek a hatalmas akkumulátorcsomag miatt.
A Hungaroringen körönként 5 másodperccel gyorsabbak a benzines versenyautók, de míg ezek slickgumikon gurulnak, addig elektromos társaikra az utcai gumikéhoz közelebb álló Goodyear abroncsokat szerelnek. Egyenesben a villanyautóknak áll a zászló, melyek a Hungaroring célegyenesében 245 km/h-val száguldanak, vagyis 15 km/h-val többel, mint a belsőégésű motoros kocsik. Kanyarban viszont a sokkal könnyebb benzines autók kerülnek előnybe.
A töltéshez hidrogénből elektromos áramot előállító üzemanyagcellát használnak, a Hungaroringen viszont technikai problémák miatt bioüzemanyagból nyert elektromos energiát "tankolnak" a kocsikba. A töltő maximum 170 kW-os teljesítményre képes.
Összehasonlításképp, a legtöbb új utcai elektromos autó 100-150 kW-ot képes felvenni, a csúcsot pedig a Porsche Tacan jelenti, a maga 270 kW-os értékével. A legdurvább utcai töltők, az Ionity egységek pedig maximum 350 kW-ra képesek.
A 65 kWh-s akkumulátort 800 V-os feszültség mellett körülbelül 40 perc alatt töltik fel 20-ról 80 százalékra. Töltés közben a kocsi elejére szárazjeges külső hűtést csatlakoztatnak, miközben hátul egy másik hűtőrendszer temperálja a különböző rendszereket.
A töltésért felelős technikai csapat munkatársa kérdésünkre elmondta, hogy egy töltéssel körülbelül 120 kilométert képes megtenni egy Pure ETCR autó. A versenycsapatok mérnökeivel folytatott beszélgetéseinkből viszont az derült ki, hogy a valós hatótáv 50 kilométer magasságában mozog, ha a 680 lóerőt maximálisan kihasználják. Utcai autók 65 kWh-ból általában 300-350 kilométer körüli hatótávot facsarnak ki.
A 680 lóerőt csak a végső versenyeken engedélyezik, az ezt megelőző etapokon 408 lóerő áll a pilóták rendelkezésére, akik versenyenként 40 másodpercig 612 lóerőt használhatnak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.