Miközben a piac magas divatterepjárókat követel a gyártóktól, addig a Volvo S60 szemrevaló szedánként veszi fel a harcot a 3-as BMW és az Audi A4 ellen. Ezúttal a leggyengébb, legolcsóbbnak ígérkező B3-as változatát próbáltuk ki.
Az elmúlt években a divatterepjárók lényegében teljesen letarolták az új személyautók piacát. Jelenleg már ott tartunk, hogy az új Volvók 75 százaléka valamilyen emelt kivitelű, XC-sorozatú modell, és ez az arány a jövőben csak növekedni fog. Olyannyira, hogy Håkan Samuelsson, a kínai Geely által tulajdonolt svéd márka első embere nemrégiben azt nyilatkozta, hogy a Volvo túl sok szedánt és kombit tart feleslegesen a termékkínálatában. A cégvezér szerint ezek a hagyományos építési módú modellek a jövőben sem tűnnek majd el teljesen nyom nélkül, de hogy kevesebb lesz belőlük a Volvónál, az egészen biztos.
Addig is azonban érdemes egy kicsit legeltetni az egyenforma SUV-okon megfáradt szemeinket az egyelőre még a kínálat szerves részét képező S60-on. Így mutat egy kompakt szedán a Volvónál 2021-ben, a leggyengébb, de már hibrid B3 hajtással, és a legsportosabb R-Design látványcsomaggal:
Mindent a szemnek
Az S60 a Volvo első Egyesült Államokban gyártott típusa, melynek 405 lóerős abszolút csúcsmodell Polestar változatát 2018 végén a szülőhelyének közelében volt szerencsénk alaposan kipróbálni. Így most kapva kaptunk az alkalmon, hogy letesztelhetjük a termékskála másik végletét képező B3-ast alapmodellt.
Az viszont csak később derült ki, hogy a tesztautó egy lényegében fullextrás és látványos R-Design kivitelű példány. Így a leggyengébb hajtást ugyan ki tudtuk próbálni, de azt most sem tudtuk meg, hogy mit tud egy fapados új S60-as.
A sportos külső pakk részét képezi többek közt a fekete színre fújt hűtőrács és visszapillantó-tükör borítás, az egyedi kipufogóvég, illetve a látványos 19 colos könnyűfémfelni. A látványon sokat dob továbbá a Fusion piros metál fényezés, melynek felára mintegy 300 ezer forint.
Az S90-es nagytestvérnél 20 centiméterrel rövidebb S60 az éppen teljesen megújult Mercedes C-osztály, a 3-as BMW és az Audi A4 kategóriában versenyez, mind méret, mind kategória, mind ár tekintetében. A frontrészt a Thor-kalapács menetfényű LED-es fényszórók és a méretes embléma uralja, a hátsó szekciót pedig a C-formájú lámpatestek határozzák meg.
Skandináv életérzés
Nem mondanánk, hogy az S60-ban található a legmodernebb műszerfal, de a technológiai tűzijáték nem feltétlenül hiányzik, főleg annak ismeretében, hogy cserébe egy semmi máshoz nem hasonlítható, nyugodt skandináv életérzést kapunk. Ebben fontos szerepet játszanak többek közt a szemre szép formák és a tapintásra finom anyagok, és a helykínálatra sem igazán lehet panasz.
Az elődjénél 12 centiméterrel hosszabb, illetve közel 10 centiméterrel nagyobb tengelytávú S60-asban egyetlen helyen, hátul középen nem utaznánk hosszabb ideig természetes mosollyal, itt ugyanis a vaskos és magas kardánalagút megöli a lábhelyet. A 160 ezer forint ellenében elektromosan állítható első ülések inkább kényelmesek, mint sportosak, és még mindig nagyon jól mutat az anyósülés belső oldalán lévő kis svéd zászló.
A digitális műszeregység nem túl modern, nem igazán szabható személyre. A középen elhelyezett függőleges érintőkijelzőn megjelenített grafika igényes, de a vezetéstől elvonhatja a figyelmet, hogy a szellőzés érintőgombokkal és nem dedikált kezelőszervekkel állítható.
A 170 ezer forintos téli csomagban a fűthető első ülések és a fűthető kormány van benne, a hátsó ülések fűtése 110 ezer forintba kerül, a vezeték nélküli telefontöltő felára mintegy 80 ezer forint. A tesztautóba az 1,44 millió forintos Xenium csomagot is megrendelték, melynek része többek közt a 360 fokos kamerarendszer, a 4-zónás klíma, az első-hátsó parkolóradar, a szélvédőre vetítő HUD, a Harman Kardon Premium hifi, illetve a napfénytető.
A csomagtartó 436 literes, aminél a riválisok többet tudnak, és sovány vigasz, hogy a plugin hibrid S60-asokba ennél is kevesebb, 391 liternyi cókmók pakolható csak be. A V60-as kombi testvérmodell puttonya 529 literes, az XC60-as SUV-ba pedig 483 liternyi csomag fér ablakszintig. Ha mindenképpen szedán Volvót vásárolnánk, de nagyobb csomagtérrel, akkor a kereken 500 literes S90 jöhet még szóba.
Indítsuk be!
A látványos középkonzolon lévő csillogó tekerőgomb elfordításával kelthető életre az autó, és ezt követően már csak a nyolcfokozatú automata váltó kompakt karját kell D-be húzni az induláshoz. Az összes S60-ast ezzel a váltóval szerelik, nincs manuális egység, ráadásul a típus összes kivitelét 2 literes 4 hengeres benzines egység hajtja. Dízel nincs, de például a V60-as kombi testvérmodell gázolajos motorral is választható.
A B3-as kivitel azt jelenti, hogy az említett motor 163 lóerős teljesítményű, illetve 265 Nm nyomatékú, szimpla turbós lágyhibrid kiviteléhez van szerencsénk. A hibridséget egy 14 lóerős és 40 Nm-es villanymotor képviseli, ami értelemszerűen képtelen egymaga mozgatni az autót, de például az automata start/stop rendszer működését igen finommá teszi.
A lágyhibrid rendszer nem túl fejlett, így például az új BMW-kkel ellentétben ez a technika nem lövi le haladás közben a belsőégésű motort. Így aztán spórolósnak sem mondható az S60 B3, mellyel mi 10,5 literes átlagfogyasztást mértünk, igaz téli zimankóban. Az üzemanyagtartály 60 literes.
A 9 másodperces 0–100-as szintidő a hétköznapokra elegendő menetdinamikát vetít előre, de jobb választásnak gondoljuk a 197 lóerős és 300 Nm-es B4-es modellt, mely alig drágább, nem fogyaszt többet és 7,9 másodperc alatt tudja le az említett gyorsulást. A végsebesség az összes új Volvo esetében 180 km/h-ra van korlátozva, de már létezik megoldás ennek kijátszására.
A B3 tehát messze nem kínál sportautós menetteljesítményeket, ettől függetlenül vezetési élmény tekintetében egyetlen rossz szavunk sem lehet. Ebben fontos szerepet játszik az alacsony építési mód, a precíz kormányzás, illetve a jól eltalált futómű, bár ez utóbbi egy picit túl kemény a hazai utakra. Az alaptömeg 1663 kilogramm, ami sokkal barátibb a zöld rendszámos kivitelek 2 tonnájánál.
Az S60 elöl hajt, a drifteléssel kacérkodó vásárlók jobban járnak egy 3-as BMW-vel. Az összkerékhajtás felára 750 ezer forint.
Konklúzió, árak, riválisok
+ : szemrevaló formaterv, skandináv életérzés, korrekt méretű utastér, remek vezethetőség, jól eltalált futómű. –: kis csomagtartó, túlságosan lágy hibridség, vártnál magasabb fogyasztás, nincs belőle dízel, lehetne olcsóbb. |
A Volvo első emberének említett kijelentését követően nem tudjuk, hogy meddig lesznek még a cég kínálatában az S60-hoz hasonló szedánok, mindenesetre mi sajnálnánk, ha az S60 esetleg már nem kapna utódot. Messze nem hibátlan a típus, de szemrevaló formaterve, remek vezethetősége és az általa sugárzott skandináv életérzés miatt remek színt visz az új autók egyre jobban beszürkülő piacára.
Legolcsóbban 12,2 millió forint ellenében lehet S60-asunk, ennyibe kerül ugyanis a Momentum Pro felszereltségű B3-as kivitel. Az általunk kipróbált B3 R-Design 13,6 millió forinttól indul, a tesztautó extrákkal megspékelt ára pedig 16,9 millió forint. Jobb vételnek találjuk a mindössze 400 ezer forinttal többe kerülő, dinamikusabb, de azonos fogyasztású S60 B4-et, a B5 még erősebb, de ez már nem feltétlenül éri meg az érte elkért felárat.
A V60 kombi B3 hajtással 12,3 millió forinton nyit. A 13,7 millió forintos alapárú XC60 szabadidőautó B4 szinttől indul és azonos felszereltség mellett 1,8 millió forinttal kerül többe, mint az S60 B4. A B4-es hajtásláncú S90 szedán alapára 14 millió forint.
Ha nagyon olcsón vásárolnánk prémium szedánt, akkor a kézi váltós 156 lóerős BMW 318i már 10,4 millió forintért hazavezethető, az automata váltós és 184 lóerős BMW 320i pedig 12,5 millió forinton startol. A kézi váltós Audi A4 35 TFSI 11,6 millió forintért 150 lóerőt ad, a 204 lovas A4 40 TFSI pedig minimum 13,1 millió forintba kerül. Cikkünk írásakor a teljesen új Mercedes C-osztály árai még ismeretlenek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.