A piac nagyon mérsékelt növekedését várják, mert az importot egyelőre erősen visszafogja a forint gyengélkedése és az elhúzódó karantén.
A Jóautók.hu mintegy kétszáz kereskedőt kérdezett meg, hogyan látják az idei évre várható piaci trendeket. Általános vélekedés, hogy legkorábban tavasz végén térhet vissza az élet a használtautó-piacra, ezt a megkérdezettek 43 százaléka válaszolta. A pesszimisták sincsenek kevesen, a kereskedők 18 százaléka úgy véli, csak a jövő év hozhat komolyabb fellendülést.
Az éves forgalomban 2-3 százalékos növekedést vár a kereskedők 39 százaléka, míg visszaeséssel 14 százalékuk. számol
A növekedést az elmaradt vásárlások pótlása hajthatja, valamint a környezetvédelmi szabványok és a devizaárfolyamok miatt megdráguló új autók helyett a fiatal használt autók iránt növekvő igény – mondja Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. A járványhelyzet további elhúzódása azonban csökkentheti az eladásokat, de az sem tesz jót a piacnak, hogy továbbra is ötéves mélyponton áll a külföldről behozott használt járművek száma.
A behozott autóknál tavaly kezdődött a visszaesés, amit a karanténszabályok mellett a forint gyengélkedése határozott meg. Az olcsóbban megvehető nyugati autóknak ezzel ugyanis jelentősen csökkent az árelőnye, ami az import egyik fő hajtóereje. Adminisztratív okok is szerepet játszanak: a külföldről behozott használt autók első műszaki vizsgáztatását végző vizsgabázisok szűkös kapacitása miatt az év második felében jelentős várakozási idő alakult ki.
Összességében 2020-ban a kereskedők 75 százaléka forgalomcsökkenésről számolt be, 18 százalékuk 20-50 százalék közötti, 7 százalékuk pedig 50 százalékot meghaladó visszaesést tapasztalt tavaly.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.