Az úgynevezett Green NCAP teszten csak a Renault Zoe és a Hyundai Kona kapott ötcsillagos, azaz legjobb értékelést.
Több mint tucatnyi szervezet – autóklub, minisztérium, környezetvédelmi intézmény – hozta létre a non-profit Green NCAP testületet, amely saját mérései alapján állít ki tanúsítványt egyes járművekről, hogy azok mennyire szennyezik a környezetet. Legutóbb huszonnégy autót vizsgáltak, amelyek eredményeit most tették közzé.
A csillagok száma a jól ismert töréstesztekhez hasonlóan azt mutatja, hogy az adott modell milyen mértékben felel meg az elvárásoknak. Három összetevőt vizsgálnak. Az első, hogy milyen mértékben bocsát ki üvegházhatást okozó gázokat (szén-dioxid, metán vagy dinitorgén-oxid) az autó. A második vizsgálati elem a légszennyezettség szempontból fontos anyagok (a finompor-részecskék, a nitrogén-oxid és a szén-monoxid) jelenléte. A harmadik összetevő pedig a jármű tényleges energiafogyasztása.
Általánosságban elmondható, hogy az elektromos autók a lokális zéró károsanyag-kibocsátásuk révén lényegében behozhatatlan előnyben vannak, és a két első vizsgálaton maximális pontot kapnak. A hatásfokban akadnak eltérések, amelyek alapján a Renault Zoe és Hyundai Kona néhány kilowattórányi fogyasztásának eltérése alapján alakult ki az első két helyezett sorrendje.
Fontos megemlíteni a harmadik helyezett Toyota C-HR 1.8 Hybridet, amely egyben egy dízellel, a Mercedes-Benz C220d-vel versenyzett, ami jól mutatja, hogy egy modern dízelnek alacsony fogyasztás mellett igen alacsony a károsanyag-kibocsátása.
Összességében az átlagosnak nevezhető benzinmotorok az üvegházhatású gázok kibocsátása szempontjából sokkal kevésbé szennyezik a környezetet, mint az átlagos dízelek. A Peugeot 208 1.2 PureTech 100, Peugeot 2008 1.2 PureTech 110, Renault Captur TCe 130, Renault Clio TCe 100 és VW Polo 1.0 TSI három csillagot kaptak.
Ugyanakkor jól látszik a vizsgálatok alapján, hogy a belső égésű motorral rendelkező járművek esetében is nagy a szórás a vizsgálati eredményekben. A legtöbb dízel és benzinmotoros autó maximum 2-2,5 csillagot kaphat, beleértve a tömegmodellnek számító Dacia Duster dízel változata, ugyanakkor a prémiumkategóriás BMW 320d is ide sorolódik. Egyedül az említett Mercedes-Benz C 220d kilencfokozatú automata váltós variációja kapott három csillagot a gázolajos járművek közül, a kipufogófüst-utánkezelő rendszerének hatékonysága és az alacsony fogyasztása miatt. A vártnál ugyanakkor talán rosszabbul teljesített a gázzal hajtott Seat Ibiza TGI modell, amely magas metánkibocsátása miatt még mindig nem tökéletes megoldás.
A lista alján a nagyméretű dízeljárművek vannak, ilyen például az Opel Zafira Life 2.0 literes dízelével vagy a Mercedes kisbusza a V-osztály, illetve a Volkswagen Transporter 2.0 literes TDI motorral, amely 1,5 csillagot kapott. A tömeg egyértelműen hátrány, ez látszik ennek a tesztnek az eredményei alapján is: egy Kia Sportage hiába 1,6 literes motorú, szintén ehhez az alsó harmadhoz tartozik.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.