Mostantól autónként akár 30 ezer eurós bírságot is kiszabhat egy nemzeti hatóság egy autógyártóra, ha az megsérti a típusjóváhagyási jogszabályokat, például az autója károsanyag-kibocsátása a valóságban magasabb az engedélyezettnél.
A dízelbotrány egyik hatásaként kezdte el az Európai Bizottság felülvizsgálni a járművek tesztelési procedúráit, aminek kapcsán 2018-ban elfogadtak egy határozatot a kiterjedtebb tagállami és uniós ellenőrzés lehetőségeiről. Ez keddtől vált hatályossá.
Ennek értelmében szigorodik a korábbi típusjóváhagyási és a teljes európai piacfelügyeleti rendszer, fokozódik a vizsgálatok minősége és függetlensége, valamint erősödik az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzése – közölte az Európai Bizottság.
Az új keretrendszer értelmében minden 40 ezer újonnan regisztrált autó közül legalább egyet ellenőriznie kell majd a tagállamok hatóságainak is. Amennyiben egy gyártó megsérti a forgalomba hozatalhoz szükséges típusjóváhagyási jogszabályokat, akkor a tagállam elrendelheti a típus visszahívását az uniós piacról, és gépkocsinként akár 30 ezer eurós (nagyjából 10 millió forint) bírságot szabhat ki a gyártóra.
A jövőben maga az Európai Bizottság is végezhet majd ellenőrzéseket a laboratóriumokban és a közutakon is. Ebből a célból 7 millió euró összegű támogatást különítettek el egy közös kutatóközpont (JRC) számára.
Julia Poliscsanova a Transport & Environment uniós civil szervezet szakértője az Euractiv oldalnak elmondta, hogy az új rendszerben ténylegesen ellenőrizhetik azt a tagállamok, hogy az új autók valós körülmények között is megfelelnek-e a szigorúbb Euro 6d károsanyag-kibocsátási határértékeknek.
Az unió közvetlenül vizsgálja majd azokat az újításokat is, amelyekre a gyártók hivatkoznak, mint emissziócsökkentő megoldások. Ilyen például a mostanság terjedőben lévő „vitorlázás üzemmód”, amikor a kocsi leállított motorral, szétkapcsolt hajtással, motorfék nélkül halad. A tisztább közlekedésért dolgozó szervezet szakértője kiemelte, hogy a saját mérések révén kiderülhet végre, hogy ezek a fejlesztések valóban teljesítik-e az ígért kibocsátás-csökkentést, vagy csak ígéretek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.