Autó hvg.hu 2020. szeptember. 16. 06:41

2 literes fogyasztású autókat szeretne az EU 2030-ra

Az új tervezet elfogadása komoly kihívás elé állíthatja az autógyártókat.

Az EU-ban 2020-tól az autógyártóknak szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kell a 95 gramm/kilométeres értéket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotorral szerelt autóknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, a dízeljárművek fogyasztása pedig nem lehet magasabb 3,6 liternél. Ha ezt túllépik a gyártók, akkor komoly bírságot kell fizetniük.

Itt tartunk most, a közeljövőt érintő szabályozások pedig arról szólnak, hogy 2030-ra további 37,5 százalékkal csökkenteni kell a flottaszintű CO2-kibocsátást. Ez 2,7 literes fogyasztású benzines-, illetve 2,4 literes fogyasztású dízelüzemű autókat vetít előre.

Német lapértesülések szerint az EU a már elfogadott 37,5 százaléknál nagyobb mértékben, 2030-ra 50 százalékkal szeretné csökkenteni az új személyautók CO2-kibocsátást. Amennyiben a tervezet támogatásra talál, az azt jelenti, hogy a 10 év múlva forgalomba állítandó autók közül a benzinesek mintegy 2 literes, a dízelek pedig nagyságrendileg 1,8 literes fogyasztással kell, hogy majd rendelkezzenek.

Sőt, akadnak olyanok, akik ennél is szigorúbb szabályozást követelnek. A Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland nevezetű környezetvédelmi szövetség szerint az új autók esetében a szén-dioxid-kibocsátást 2030-ig 60 százalékkal kellene csökkenteni.

Az autógyártók már a mostani szabályozásnak is csak lágyhibrid, hibrid és plugin hibrid autókkal, illetve villanyautókkal tudnak megfelelni, melyek jelentősen drágábbak a normál belsőégésű motoros társaiknál. Az előírások miatt lényegében eltűnnek a piacról az eddig szerény fogyasztásukról híres kisautók, melyeket a gyártóknak anyagilag nem éri meg ellátni a drága hibrid technológiával.

Ezzel párhuzamosan pedig elárasztják a piacot a nagy és nehéz plugin hibrid divatterepjárók, melyek a feltöltést követő első 100 kilométeren ugyan keveset fogyasztanak, de lemerült akkumulátor esetén jelentős mennyiségű károsanyagot bocsáthatnak ki. A második és az azt követő 100 kilométerekkel nem foglalkozik a szabályozás, mint ahogy azzal sem, hogy milyen a töltési hajlandóság a plugin hibrid tulajdonosok körében.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hirdetés